روز شمار
اوقات شرعی
تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی چیست؟
azadi

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است تفاوت و فاصله بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی در هزاره سوم در اقتصاد بین الملل فاصله از زمین تا آسمان است ...

 

چه تفاوتی میان اقتصاد مقاومتی در ایران با اقتصاد ریاضتی در اروپا وجود دارد؟
دکتر ساسان شاه ویسی کارشناس مسائل اقتصادی در بخش پرسش و پاسخ برنامه جهان سیاست کاری از گروه ایران و سیاست رادیو ایران به پرسش پاسخ می دهد :
 
اگر بخواهیم درباره اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مرسوم دراروپا که از آن به عنوان اقتصاد ریاضتی یاد می شود صحبت کنیم باید به یک سری از ابعاد و شاخصه های این دو اقتصاد پرداخته شود.
اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که جنس ابعاد آن اقتصاد پیشبرنده در قالب بزرگ کردن ابعاد اقتصاد، در قالب قابلیت بخشی به مکانزیم اقتصاد، متغیرهای اقتصادی را پر سود کردن، ظرفیت های اقتصادی را به جریان درآوردن، فرصت های اقتصادی را بهبود بخشیدن، تکامل یافتگی در متن اقتصاد ، حرکت به سمت اقتصاد خودکفا و پویاست که بتواند نرخ و شاخص های بهره وری را افزایش دهد، ظرفیت های سرمایه گذاری را پر قدرت رو به جلو مدیریت کند و از همه مهمتر حضور و نقش مردم را در اقتصاد بتواند به گونه ای ظرفیت ساز کند که راهبری های اقتصادی در اختیار مردم باشد.
از طرف دیگر، اقتصاد مبتنی بر ریاضت که امروزه در اروپا و ایالات متحده آمریکا دیده می شود گریزپا کردن سرمایه های موجود، کاهش دادن هزینه هاست که این مسئله متغیری برای رو به جلو بردن اقتصاد است و نهایتاً آنچه که به عنوان دولت-رفاه توسط بازار مصرفی و مصرف کنندگان عام باید به وجود بیاید را دچار تحلیل می کند.
به عبارت دیگر، اگر قرار باشد نرخ بهره وری افزایش پیدا کند این نرخ ناشی از کاستی های دریافت کنندگان تولید خدمات، توسط کارگران دچار چالش می شود و از طرفی مصرف کنندگان نیز باید پول بیشتری پرداخت کنند.
در اقتصاد مقاومتی ابعاد درآمدهای مالیاتی در اختیار اقتصاد ملی است که منجر به شکوفایی اقتصاد ملی می شود و در اقتصاد ریاضتی مالیات ها به عنوان ابزارهایی هستند که در اختیار ثرومتمندان و بانکها قرار می گیرد که بتوانند سرمایه خودشان را بهتر به حرکت دربیاورند.
تفاوت و فاصله بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی در هزاره سوم در اقتصاد بین الملل فاصله از زمین تا آسمان است .
26 / 09 / 92
نظرات
CAPTCHA