روز شمار
اوقات شرعی
اروپا آرزوی محدودسازی توان موشکی ایران را به گور می‌برد
azadi

سیاستمداران فرانسوی، انگلیسی و آلمانی قطعاً آرزوی محدودسازی توان موشکی ایران را به گور خواهند برد چراکه ایران معتقد است در شرایطی که پایگاه‌های آمریکا و اشغالگران در منطقه حضور دارند و فراتر از آن، رژیم اشغالگر قدس هر روزه فعالیت‌های غیرمشروع و غیرقانونی خود در منطقه را در ابعاد گوناگون بسط می‌دهد، اساسا مذاکره بر سر توان موشکی کشورمان معنایی ندارد.

 

 

حنیف غفاری نوشت: اخیراً سران دولت‌های فرانسه و انگلیس از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند تا به طور کامل و بدون اما و اگر تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و به طور مشخص قطعنامه 2231 را رعایت کند.

قطعنامه 2231 پس از امضای توافق هسته‌ای میان اعضای 1+5 و جمهوری اسلامی ایران تصویب شد و برجام را رسمیت بخشید. در متن این قطعنامه آمده است که از ایران خواسته می‌شود تا فعالیت‌هایی را مرتبط با ساخت و آزمایش موشک‌های بالستیک که با هدف حمل سلاح هسته‌ای ساخته می‌شود، صورت ندهد.

از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون، مقامات آمریکایی و اروپایی در یک اقدام سیاسی و غیرحقوقی، همواره ایران را نسبت به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت متهم ساخته‌اند.

این درحالی است که چنانچه در متن قطعنامه آمده است، ایران صرفاً از ساخت و آزمایش موشک‌های بالستیک که با هدف حمل سلاح‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد، منع شده و در غیر این صورت، ساخت و آزمایش این موشک‌ها محدودیت‌پذیر نیست.

مقامات غربی در راستای اعمال فشار بر ایران و خلع سلاح کشورمان در مناسبات منطقه‌ای ، بهانه و مستمسکی بهتر از قطعنامه 2231 شورای امنیت در اختیار ندارند اما این سند حقوقی نیز اتفاقا ماهیت سالم فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران را نقض نمی‌کند.

صورت‌بندی «تقابل موشکی غرب با ایران» برخلاف آنچه تصور می‌شود، چندان دشوار نیست. آمریکا و تروییکای اروپایی جهت مقابله با توان دفاعی و موشکی ایران وارد معامله شده‌اند.

واشنگتن و پاریس دو بازیگر اصلی آن سوی معادله هستند، ضمن آنکه لندن و برلین نیز از قبل در این خصوص به کاخ سفید و کاخ الیزه چراغ سبز نشان داده‌اند.

بنابراین، در بعد ماهوی موضوع، میان واشنگتن و تروییکای اروپایی اتفاق نظر وجود دارد. با این حال در بعد ظاهری و شکلی موضوع، بعضا میان آنها اختلافاتی وجود دارد.

برخی مقامات غربی می‌گویند در این خصوص باید ضمن ایجاد ارتباط میان توان موشکی و هسته‌ای ایران، این مسئله در ذیل برجام و در ارتباط با سند توافق هسته‌ای گنجانده شود.

این در حالیست که برخی سیاستمداران غربی معتقد بودند که موضوع توان موشکی ایران باید به عنوان یک موضوع جداگانه و در قالب توافقی ثانویه منعقد شود. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران راه را در مقابل تحقق هر دوایده مخدوش مقامات غربی بسته است.

ایران اسلامی معتقد است در شرایطی که پایگاه‌های آمریکا و اشغالگران در منطقه حضور دارند و فراتر از آن، رژیم اشغالگر قدس هر روزه فعالیت‌های غیرمشروع و غیرقانونی خود در منطقه را در ابعاد گوناگون بسط می‌دهد، اساسا مذاکره بر سر توان موشکی کشورمان معنایی ندارد.

فراتر از آن، ایران مصمم به گسترش عمق و دامنه قدرت موشکی خود با هدف حفظ بازدارندگی در برابر دشمنان و تهدیدات آمریکاست. مقامات کاخ سفید در حالی خواستار تحدید توان موشکی کشورمان هستند که در مواضع خود تاکید دارند همه گزینه‌ها علیه جمهوری اسلامی روی میز است!

رئیس جمهور فرانسه، همان سیاستمداری است که در سال 2017 میلادی، زمانی که ماه‌های اول حضور خود در کاخ الیزه را سپری می‌کرد، به ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تعهد داد که به هر نحوممکن، توان موشکی و منطقه ای ایران را محدود خواهد ساخت!

حتی زمانی که ترامپ از توافق برجام خارج شد، امانوئل مکرون همچنان پیگیر محدودسازی توان موشکی ایران به مثابه یک دستور کار راهبردی مشخص بود اما در این مسیر ناکام ماند.

باید گفت چنانچه تاکنون این مسئله محقق نشده، در آینده نیز محقق نخواهد شد. نه تنها مکرون، بلکه دیگر سیاستمداران فرانسوی، انگلیسی و آلمانی قطعا آرزوی محدودسازی توان موشکی ایران را به گور خواهند برد.

 
 
نظرات
CAPTCHA