روز شمار
اوقات شرعی
گسترش تفکر آل سعود در توئیتر، خطری که در کمین جامعه بین المللی است
azadi

1401/08/24

 

رفتار رژیم آل سعود نشان می دهد که این کشور در حوزه داخلی قصد هیچگونه تغییر رفتاری را ندارد.  در عین حال این رژیم تلاش می کند تا جامعه بین المللی  را با ادعای تغییر و موضوعات دیگر مشغول کند.

 

 

 

عربستان سعودی بعنوان کشوری که رنگ دموکراسی به خود ندیده است، در حال مطرح کردن خود بعنوان یک بازیگر تاثیر گذار است. تنها در یک ماه گذشته در این کشور نزدیک 20 نفر اعدام شدند که تعدادی از آنها زن و بچه بودند. رفتار رژیم آل سعود نشان می دهد که این کشور در حوزه داخلی قصد هیچگونه تغییر رفتاری را ندارد.  در عین حال این رژیم تلاش می کند تا جامعه بین المللی  را با ادعای تغییر و موضوعات دیگر مشغول کند.

رفتار شبکه اینترنشال مصادق یک دورویی است که این شبکه سعودی قصد دارد ایران را متهم به نقض حقوق بشر کند در حلی که خود تنها یک باز نیز انتخابات برگزار نکرده است. حال کشوری با این مقیاس و سابقه، دومین سهام دار توئیتر شده است. بنظر می رسد غرب خود نیز طرفدار کشورهای ناقض حقوق بشر است و در این زمینه نیز ترسی از در دست گرفتن شبکه های مجازی بین المللی را توسط آل سعود ندارد. البته در صورت تحقق کامل این موضوع و تسلط روحیه حال سعود در توئیتر، باید شاهد رواج خشونت در جهان به جای گفتمان و گفتگو باشیم. 

 پایگاه خبری-تحلیلی «نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به خرید شبکه اجتماعی توئیتر توسط ایلان ماسک و در عین حال تبدیل شدن رژیم سعودی به دومین سهامدار عمده این شبکه اجتماعی، به تبعات و پیامدهای این مساله به ویژه برای امنیت ملی آمریکا و در سطحی کلان، برای معادلات سیاسی منطقه ای و بین‌المللی پردخته است. 
نشنال اینترست به این نکته تاکید می کند که تسلط ایلان ماسک (به عنوان چهره ای جنجالی) و رژیم سعودی(به عنوان رژیمی سرکوبگر) بر شبکه اجتماعی توئیتر می تواند موجی از بی ثباتی و تنش را در محیط بین المللی و در مورد موضوعات مختلف ایجاد کند. موضوعی که تاکنون به آن توجه خاصی نشده و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند، می تواند نتایج اسفباری را به همراه داشته باشد. از این منظر، هیچ بعید نیست که جهان از این به بعد شاهد تشدید روند رویه های سرکوب گرایانه و در عین حال گسترش کارزارهای مرتبط با ترویج اطلاعات نادرست و تئوری های توطئه باشد. 
نشنال اینترست در گزارش خود می نویسد:

«هفته گذشته، سناتور آمریکایی کریس مورفی به اقدام اخیر ایلان ماسک در خرید شبکه اجتماعی توئیتر به ارزش 44 میلیارد دلار واکنش نشان داد و از «کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده آمریکا» درخواست کرد تا تبعات و پیامدهای مرتبط با امنیت ملی این اقدام(برای آمریکا) را مورد بررسی و تحقیق قرار دهد. 
نگرانی های مورفی ناشی از این واقعیت هستند که زین پس، رژیم عربستان سعودی از طریق صندوق سرمایه‌گذاری خود(هلدینگ پادشاهی سعودی)، میزان قابل توجهی از سهام شبکه اجتماعی توئیتر را در کنترل خود خواهد گرفت. «شاهزاده ولید بن طلال» رئیس این نهاد و موسسه مالی عربستانی گفته است که این موسسه هیچ قصدی جهت فروش سهام خود در توئیتر که اکنون ارزشی بالغ بر 1.89 میلیارد دلار دارد، نداشته و ندارد. 
پس از آنکه فرآیند خرید شبکه اجتماعی توئیتر توسط ایلان ماسک کامل شد، شرکت هلدینگ پادشاهی سعودی تبدیل به دومین سرمایه گذار و سهامدار اصلی این شبکه اجتماعی شد. بر اساس نامه ای که به تازگی سناتور مورفی به «ژانت یلین» وزیر خزانه داری آمریکا نوشته است، دولت‌های خاورمیانه ای عربستان سعودی و قطر، اکنون مجموعا چیزی در حدود 5 درصد از مالکیت شبکه اجتماعی توئیتر را در اختیار دارند. 
کریس مورفی بعدها به نشریه پولیتیکو گفته است که اگر «کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده آمریکا» اقدام به انجام تحقیقات در مورد تبعات و پیامدهای فروش توئیتر به ایلان ماسک و سهامداری کشورهایی نظیر عربستان در این شبکه اجتماعی برای امنیت ملی آمریکا نکند، این فرآیند می تواند از طریق مجاری قانونی در کنگره آمریکا دنبال شود. 
سیاستمداران آمریکایی نظیر کریس مورفی به دو دلیل با مساله تغییر و تحولات اخیر در زمینه مالکیتِ شبکه اجتماعی توئیتر مشکل دارند: اول اینکه روابط میان آمریکا و عربستان سعودی پس از اقدام اخیر سعودی ها در همراهی با تشکیلات اوپک پلاس در کاستن از میزان تولید نفت روزانه شان به میزان دو میلیون بشکه، به شدت وخیم و سرد و غیرقابل اعتماد شده و دیگر اینکه، ترس و نگرانی های زیادی در مورد تبعات ریاست ایلان ماسک بر شبکه اجتماعی توئیتر و اینکه این مساله چه معنایی برای آینده این شبکه اجتماعی دارد ایجاد شده است. 
در پی اقدام اخیر عربستان سعودی در کاستن از میران تواید نفت روزانه خود که در بحبوحه جنگ اوکراین و اوج‌گیری بحران انرژی جهانی، ضربه ای جدید به دولت بایدن و در عین حال حامل منافعی قابل توجه برای روسیه بود، برخی تحلیلگران به این نکته اشاره کردند که یکی از نیروهای محرک این تصمیمِ سعودی ها این بوده که آن‌ها مایل به تضعیف موقعیت سیاسی بایدن و البته تقویت جایگاه سیاستمداران جمهوریخواه در دوره زمانی قبل از برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا بوده اند. از چشم اندازی کلان نیز سعودی ها سعی داشته اند تا راه را جهت بازگشت مجدد دونالد ترامپ به کاخ سفید هموار کنند.
درست به همین دلیل هم بوده که اخیرا کریس مورفی سناتور آمریکایی به صراحت اعلام کرده که سعودی ها به شدت مایل به اثرگذاری در عرصه سیاست داخلی آمریکا هستند. در همین چهارچوب، مورفی این تحلیل را دارد که دو شبکه احتماعی که به شدت مورد استفاده مردم آمریکا هستند یعنی «توئیتر» و «تیک تاک»، تحت نفوذ و  کنترلِ به ترتیب عربستان سعودی و چین هستند. موضوعی که می تواند تبعات امنیت ملی و سیاسی خاصی را برای ایالات متحده آمریکا به همراه داشته باشد. 
دموکرات هایی نظیر کریس مورفی در رابطه با نگرانی های خود در مورد نفوذ عربستان سعودی بر شبکه اجتماعی توئیتر حق دارند. رژیم سعودی یکی از سرکوبگر‌ترین رژیم های سیاسی در جهان است و همانطور که مورفی به تازگی در نامه خود به ژانت یلین گفته است، «این رژیم حتی به دنبال سرکوب و خفه کردن صدای منتقدان خود ورای مرزهایش نیز است». مساله ای که نمود عینی خود را در جریان ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار شناخته شده عربستانی نشان داده است. به تازگی نیز در ماه اکتبر سال جاری میلادی، عربستان سعودی یک شهروند آمریکایی را به 16 سال حبس محکوم کرد. جرم این فرد توئیت‌زنی‌های انتقادی علیه رژیم سعودی بوده است. 
برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که خرید عمده سهام توئیتر توسط ایلان ماسک می تواند حامل تهدیدات جدی باشد. آن‌ها به طور خاص به این نکته اشاره می کنند که ماسک تاکید کرده در استانداردهای آزادی بیان در این شبکه اجتماعی ایحاد تغییر خواهد کرد. موضوعی که شاید راه را برای اوج گیری فعالیت های افراط گرایانه و آن هایی که به ترویج خشونت و یا تئوری های توطئه می پردازند، هموار کند. 
فراموش نکنیم که در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، توئیتر مملو از اطلاعات غلط و تئوری‌های توطئه شده بود و در این رابطه، این شبکه اجتماعی استانداردهایی را جهت برخورد با مطالب غیرواقعی تعریف کرده بود. 
شواهد و قرائن ابتدایی از تسلط ایلان ماسک بر شبکه اجتماعی توئیتر حاکی از این هستند که باید انتظار جنجال‌های زیادی را در ادامه راه داشته باشیم. تنها اندکی پس از خرید توئیتر، ایلان ماسک تقریبا نیمی از کارکنان این شرکت را اخراج کرد و عجیب اینکه ظاهرا وی اکنون می‌خواهد شماری از اخراج شده‌ها را بار دیگر به کارشان بازگرداند. عجیب تر اینکه ایلان ماسک به تازگی دربحبوحه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا نیز در دخالتی آشکار از همگان خواست تا به جمهوریخواهان رای بدهند و کنگره را از چنگِ دموکرات ها بیرون بکشند. 
اینکه رژیم عربستان سعودی از شبکه اجتماعی توئیتر به عنوان پایگاهی جهت سرکوب منتقدان و فعالانِ مخالف با خود استفاده کند و یا کارزارهای مرتبط با ترویج اطلاعات غلط و نادرست را تشویق کند، چندان روشن و مشخص نیست. با این حال، نگرانی ها در مورد دستورکارهای سیاسی دو سهامدار و مالک اصلی توئیتر یعنی ایلان ماسک و رژیم سعودی، کاملا جدی هستند و نمی توان نسبت به آن ها بی توجه بود.»

 

لینک: 
https://nationalinterest.org/feature/saudi-arabia-scheming-weaponize-twitter-205783

 
منبع: سایت بصیرت

 

نظرات
CAPTCHA