روز شمار
اوقات شرعی
درآمدی بر اصلاحات اقتصادی دولت
azadi
01/02/19
انبارلویی نوشت:حال بازار خوب نیست. قیمت‌ها بالا می‌رود اما پایین نمی‌آید. دولت مشغول یک جراحی در مالیه عمومی است.هدف دولت از اصلاحات اقتصادی، عدالت در پرداخت یارانه‌هاست. این هدف با تدبیر و صبوری دست یافتنی است.
 
 
 
محمدکاظم انبارلویی در یادداشتی تحت عنوان « درآمدی بر اصلاحات اقتصادی دولت» نوشت: 
حال بازار خوب نیست. قیمت‌ها بالا می‌رود اما پایین نمی‌آید. دولت مشغول یک جراحی در مالیه عمومی است.هدف دولت از اصلاحات اقتصادی، عدالت در پرداخت یارانه‌هاست. این هدف با تدبیر و صبوری دست یافتنی است.
دولت گذشته با اعلام ارز 4200 تومانی به عنوان ارز تک نرخی آن‌هم برای همه کالاها قیمت ارز را 8 برابر، قیمت طلا را 10 برابر ، قیمت مسکن را 7 برابر ، قیمت خودرو را 6 برابر و قیمت بقیه کالاها را تا 300 درصد افزایش داد.
تیم رسانه‌ای دولت گذشته، رفع این بی‌سامانی‌ها را در گرو توافق با غرب می‌دانست . در توافق اولیه برجام هرچه امتیاز غرب می‌خواست داد و حتی یک امتیاز هم نگرفت و در اواخر دوره رئیس‌جمهور، می‌خواست باز تتمه امتیاز درخواستی غرب را بدهد که با مصوبه هوشمندانه مجلس روبه‌رو شد.
لذا دولت که تغییر کرد قرار شد اگر مذاکره‌ای شد تحریم‌ها برداشته شود، طرف مقابل تضمین دهد بازی درنمی‌آورد و زیر عهد و پیمان خود نمی‌زند و این دو شرط طی یک دوره راستی‌آزمایی محک زده شود تا از یک سوراخ 10 بار گزیده نشویم.آمریکا امروز متوجه قدرت هوشمند ایران شده است . فعلا پاپس کشیده ، دم به تله مذاکرات نمی‌دهد.
امروز کسانی که در برابر اغتشاش در بازار و شورش قیمت‌ها در دولت گذشته سکوت کرده بودند زبان باز کردند و هرچه می‌‌خواهند علیه دولت نوپای رئیسی می‌زنند که جمع جبری حرف‌های آن‌ها را در سرمقاله مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی و توییت‌های محمد مهاجری سردبیر خبر آنلاین می‌شود رصد کرد.
برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب هم‌صدا با رسانه‌های دشمن از تکنیک بزرگ‌نمایی مشکلات، کوچک‌نمایی توفیقات دولت ، تکنیک سیاه‌نمایی و تکنیک تزریق ویروس ناامیدی و بدبینی زیر پوست جامعه همچنان استفاده می‌کنند. اخیرا گیورا ردلر خاخام صهیونیستی در دیدار با مدیران BBC ، منوتو، صدای آمریکا و ایران اینترنشنال گفته بود : راست و دروغ را به هم بریزید. اطمینان دارم مردم ایران حرف شما را باور می‌کنند.
این نوع نقد غیرمنصفانه از دولت ، نشان می‌دهد این دسته از منتقدین از حریم و حرم انقلاب حداقل حمایت از جمهوریت نظام مهاجرت کردند و برای ارتش رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی و قارون‌های عرب در ایران‌اینترنشنال خوراک تهیه می‌کنند.
این جماعت چشم خود را از تورم جهانی و خصومت‌ورزی آمریکا علیه ملت ایران در تشدید تحریم‌ها، اثرات ناشی از جنگ اوکراین، قاچاق کالا از کشور به بیرون از مرزها و ارث و میراثی که دولت قبل از خزانه خالی نه بلکه از بدهی‌های نجومی برای دولت رئیسی به جای گذاشته می بندند.کمکی که به دولت و مسئولین نمی‌کنند چوب لای چرخ دولت هم می‌گذارند. در این میان نفوذی‌های آنها در دولت که هنوز جای خود را به مدیران جدید نداده‌اند در ناکارآمد نشان دادن دولت، سنگ تمام می‌گذارند. این جماعت بر طبل مطالبه‌گری خوارجی، خیال‌انگیز، کاریکاتوری و غیراخلاقی می‌کوبند ، حاضر نیستند مصالح و منافع باندی ، حزبی و گروهی خود را فدای مصالح و منافع ملی کنند.
کسانی‌که از این اوضاع آشفته کاسبی می‌کنند بی‌تردید جلوی اصلاحات اقتصادی می‌ایستند دولت باید با کرامت و بزرگواری از آنها عبور کند.
دولت رئیسی با توانایی‌هایی که دارد به حول و قوه الهی از این مرحله عبور خواهد کرد. اگر چندروزی قفسه فروشگاه ها از ماکارونی و روغن خالی باشد ، بلافاصله پر خواهد شد و دیدیم شد.
اما چندتوصیه مشفقانه و دلسوزانه به مسئولانی که در صف مقدم جنگ اقتصاد با دشمن دست و پنجه نرم می‌کنند را لازم می‌دانم.
 
1- دولت هر تلاشی برای اصلاح قیمت‌ها، برای بیرون آوردن میلیاردها تومان رانت از حلقوم رانت‌خوران، قاچاقچیان و کاسبان تحریم می‌کند باید این تلاش‌ها حول محور مهم و اساسی حفظ ارزش پول ملی ، مهار تورم و مهار نقدینگی باشد. کسانی که دانش و تخصص کافی در حوزه مالی پولی و بانکی دارند در بدنه دولت باید رئیسی را در این وادی کمک کنند.
 
2- دولت و مجلس باید دست به دست هم بدهند تا تصمیمات درست و کارشناسی دقیق اجرا شود .محور این همگرایی باید بسط گفتمان «عدالت در جمهوریت» باشد. روشنگری در مجلس ، دولت و کسانی که وظیفه‌ای سنگین در این باره دارند تعیین‌کننده است.از هر گونه اظهارنظر ضد و نقیض پرهیز کنند. شرط توفیق طرح‌های اصلاح اقتصادی دولت در گرو هم‌صدایی قوا، توجیه مردم و ذکر فواید این کار در کارآمدی نظام اجرایی کشور است .
 
3- دولت براساس مطالبات معلمان ، طرح بیمه سلامت ، افزایش حقوق و دستمزدها و ...نیاز به پرداخت‌های سنگین دارد. کشف و تأمین این منابع از میان هرزرفت اختصاص ارز 4200 به برخی کالاها یک مسئله است که دولت اکنون مشغول بازیافت آن است.
اما کشف منابع جدید از صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سرک کشیدن به حساب شرکتهای دولتی سودده و حداقل رویت مانده حساب آنها در سال 1400 و اخذ مالیات حقه از شرکت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی می‌تواند دولت را از رفتن به سوی استفاده نابجا از استقراض از سیستم بانکی برحذر دارد. این پرداخت‌های سنگین در دولت جدید که میراث دولت گذشته است نیاز به «دریافت‌های» سنگین هم دارد. دولت باید فکری برای احیای آن از طریق فعال کردن سازمان حسابرسی و معاونت خزانه‌داری و معاونت مالیاتی وزارت اقتصاد دارایی بکند و نیز مجلس از طریق فعال شدن دیوان محاسبات ، دولت را در بازیافت منابع جدید یاری دهد.
 
4- ثبات بخشیدن به دادوستد داخلی در بازارها و دادوستدخارجی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی نیاز به آدم‌های بزرگ اجرایی و با دانش و مهارت کافی دارد، باید کار را برید و جلو رفت . در دولت رئیسی آدم‌های این چنینی کم نیستند همه آنها را باید به کار گرفت و یک هم‌افزایی در ارکان نظام اجرایی کشور درحوزه اقتصادی باید پدید آید.
نظرات
CAPTCHA