روز شمار
اوقات شرعی
نقشه راه صادرات کشور تدوین شد
azadi
00/09/24
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نقشه راه توسعه صادرات کشور تدوین شده و در آن گلوگاه‌های صادراتی به طور کامل مشخص شده است.
 
 
 
 
 علیرضا پیمان‌پاک در مراسم روز ملی صادرات گفت: نقشه راه دقیقی برای صادرات در دولت تدوین شده است و این نقشه راه تمام بخش‌های زنجیره تولید تا صادرات، فروش و برگشت ارز و همچنین چالش‌های آن را مشخص کرده است.
 
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ما در صادرات به جهش نیاز داریم و امیدواریم با هماهنگی کامل دولت و حمایت‌ها از حوزه صادرات به این نتیجه دست یابیم.
 
وی افزود: وزیر اقتصاد اشاره‌ای به موضوع صادرات داشت که صادرات با 26 دستگاه درگیر است، لذا ما سعی می‌کنیم در سازمان توسعه تجارت پنجره واحد صادرکننده در دولت باشیم و هم‌افزایی در دولت ایجاد کنیم تا امور مربوط به صادرات را تسهیل کنیم.
 
وی با بیان اینکه در نقشه راه صادرات، گلوگاه‌های صادراتی مشخص شده است، گفت: برخی از این گلوگاه‌ها مربوط به مسائل حمل و نقل است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود.
 
پیمان‌پاک اظهار داشت:‌در حوزه ریلی گلوگاه‌های بسیار کوتاهی وجود دارد که باید رفع مشکلات مربوط به آنها در اولویت قرار گیرد زیرا رفع آنها می‌تواند به تسهیل صادرات کمک کند.
 
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت:‌ اگر 10 درصد در لجستیک هزینه کنیم می‌توانیم صادرات را تا 100درصد افزایش دهیم، بنابراین توجه به این نکته حائز اهمیت است.
 
وی با تأکید بر اینکه باید برخی کارها را به عهده بخش خصوصی واگذار کرد گفت:‌ سیاستی موفق است که با همکاری بازیگر اصلی آن حوزه تدوین شده باشد.
 
پیمان‌پاک همچنین اظهار داشت:‌بنادر ما دچار مشکلات ساده‌ای هستند که همین مشکلات ساده موانعی را بر سر راه  حمل و نقل کالاهای صادراتی ایجاد می‌کند از قبیل معطل ماندن 10 ساله لایروبی برخی از بنادر، بنابراین باید به این مسائل توجه شود.
 
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در مسأله تحریم دو مسأله وجود دارد یکی بحث انتقال ارز است اما مسأله مهم دیگر جایگزینی ال‌سی است زیرا با توجه به مشکلاتی که در این بخش وجود دارد تجار ما مجبور هستند، بر مبنای اعتماد کار کنند و لذا باید احتیاط کنند و این مسأله باعث کاهش مراودات تجاری می‌شود لذا با برخی بانک‌ها سوئیفت‌هایی با برخی بانک‌ها در حال آغاز است.
 
وی اظهار داشت: بحث اتاق‌های پایاپای تهاتر کالا بسیار حائز اهمیت است که با کمک بانک‌های خصوصی و دولتی آن را دنبال می‌کنیم.
 
پیمان‌پاک با اشاره به برخی از قوانین و مقررات دست و پاگیر و متعارض اظهار داشت: ما در حال احصاء این قوانین هستیم تا قوانین زائد را حذف کنیم.
 
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت:‌گشایش‌های مهمی در این رابطه حاصل شده و بحث تعیین تکلیف جدی در رابطه با بازگشت ارز را پیگیری می‌کنیم، لذا باید راه‌های متعددی برای آن تعریف شود تا کار برای صادرکننده در شرایط تحریم تسهیل شود.
 
وی افزود: در این ارتباط کارگروه مشترکی با بانک مرکزی ایجاد کرده‌ایم و برای پیدا کردن راه‌های مختلف در این زمینه در تلاش هستیم و از بخش خصوصی هم کمک می‌گیریم.
نظرات
CAPTCHA