روز شمار
اوقات شرعی
هدف‌گذاری افزایش 5 میلیارد دلار صادرات در نیمه دوم محقق شد
azadi
00/09/23
وزیر صنعت،‌معدن و تجارت با اشاره به هدفگذاری افزایش 5 میلیارد دلار صادرات در نیمه دوم امسال نسبت به سال گذشته اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع در حال تحقق است، بخشی از افزایش صادرات متعلق به صادرات متانول و فولاد خام است.
 
 
 سید رضا فاطمی‌امین امروز در سالروز ملی صادرات گفت:‌ مباحث مربوط به صادرات بسیار مهم است و باید به نکات مختلفی در مورد آن توجه کرد و باید در هدفگذاری صادرات به خطا نرویم، لذا وقتی ما در مورد صادرات صحبت می‌کنیم، مباحث مختلفی مطرح می‌شود، از جمله تراز تجاری که اگر فقط به این مسأله در صادرات توجه داشته باشیم، یعنی در نظر بگیریم که چه میزان صادرات یا واردات داشته‌ایم، در این مسیر راه را خطا رفته‌ایم. 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تراز دیگر مورد توجه در صادرات مسأله اشتغال است، بنابراین باید توجه کرد که در قالب صادرات یا واردات چقدر اشتغال ایجاد می‌شود. 
 
فاطمی‌امین همچنین به تراز فناوری‌ اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز در صادرات حائز اهمیت است و موضوع دیگر مسأله سرمایه‌گذاری در تجارت است که باید دقت داشته باشیم که در مورد صادرات و واردات چقدر برای ما سرمایه‌گذاری و یا برای طرف مقابل زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به هدفگذاری افزایش 5 میلیارد دلار صادرات در نیمه دوم امسال نسبت به سال گذشته اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع در حال تحقق است، اما باید بدانیم که بخشی از افزایش صادرات متعلق به صادرات متانول و فولاد خام است، در حالی که ما باید برای افزایش صادرات  به ترکیب کالاهای صادراتی توجه داشته باشیم.
 
وی اظهار داشت: البته موضوع برقراری روابط تجاری با کشورهای مختلف نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شاخص‌های مختلف را در امر صادرات مورد توجه قرار خواهیم داد، گفت: برخی از این شاخص‌ها مربوط به نوع کالاهای صادراتی است مثلاً برای ما مهم است که یک صادرکننده یک میلیون دلار تجهیزات پزشکی صادر کرده است یا یک میلیون دلار فولاد و ما در سال‌های آینده برای انتخاب صادرکننده نمونه این موارد را لحاظ خواهیم کرد ضمن اینکه امسال نیز با توجه به، به تعویق انداختن روز ملی صادرات به این موارد توجه شده است.
 
وی با بیان اینکه در تجارت به سه راهبرد توجه خواهیم کرد گفت: راهبرد اول ما این است در زنجیره تجارت در جایگاه مناسبی قرار گیریم و باید بگردیم و زنجیره‌هایی را در بین کشورها ایجاد کنیم و در جایگاه مناسب آن قرار گیریم.
 
وی اظهار داشت: راهبرد دوم کسب کار است اکثر روابط تجاری ما دولت با دولت است اما ما علاقه داریم که ارتباط تجاری بین کسب و کارهای ایرانی با سایر کشورها مانند سوریه، چین و روسیه باشد و این مستحکم‌ترین نوع راهبرد تجاری است. 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: راهبرد سوم نیز ایجاد سکوهای تولید کالای ایرانی در کشورهای دیگر است.
 
وزیر صمت اظهار داشت: ایجاد سکوهای تولید کالاهای ایرانی در سایر کشورها در دستورکار قرار دارد  و باید از صادرات مواد اولیه به صادرکنندگان ماشین آلات و تجهیزات حرکت کنیم. این در حالی است که برای برخی کسب و کارها از جمله صنایع معدنی، لوازم خانگی و صنایع غذایی، بازار ایران کوچک است و باید در سایر کشورها سکوی تولید ایجاد شود و ماشین‌آلات و تجهیزات صادر کنیم که البته کشورهایی مانند  پاکستان، سوریه، عراق و ارمنستان از این ظرفیت برخوردارند. 
 
وی افزود: انجام پیمان‌های تجاری از سوی دولت  با سوریه، پاکستان و ارمنستان را دنبال کرده‌ایم و مذاکراتی نیز  انجام شده است.
 
وی بیان داشت: در وزارت صمت کارهای مرتبط با تجارت خارجی را به سازمان توسعه تجارت منتقل کرده‌ایم و عملیات مرتبط با تجارت خارجی را در این سازمان متمرکز شده است. 
 
فاطمی امین اظهار داشت:پنجره واحدی برای همه کارها در وزارت صمت ایجاد شده است که تا پایان امسال عملیاتی می‌شود که بخشی از آن در حوزه تجارت خارجی است. 
 
وی اظهار داشت: ابلاغیه سیاستهای تجارت خارجی که از سوی معاون اقتصادی ابلاغ شد، گام اول حمایت از تجارت خارجی بود و تا پایان امسال طرح جامع تجارت خارجی را نیز  نهایی خواهیم کرد.
نظرات
CAPTCHA