روز شمار
اوقات شرعی
اقتصادی مبتنی بر نقش مردم
azadi

 

 

 

 

 

 

 

حفظ توأمان وضع موجود و ارتقای آن یک اصل در اقتصاد مقاومتی است ...

راهکار اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم ها و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری از اهمیت روز افزونی برخوردار می شود. با نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با نام سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" لازم است ابتدا عوامل و محورهای تاثیرگذار بر تولید ملی شناسایی بشوند تا بتوان نقاط ضعف و قوت عوامل را در تولید ملی احصا کنیم  و بشناسیم.
از میان عوامل موثر بر رونق تولید، بهبود فضای کسب و کار است که برنامه"نگاه روز" کاری از گروه ایران و جامعه رادیو ایران به این موضوع در گفت و گو با مهندس محمد حسین کریمی پور رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران و دکتر ساسان شاه ویسیکارشناس مسائل اقتصادی پرداخته است.

"تقویت بخشی خصوصی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی است"
در ابتدای برنامه نگاه روز مهندس محمد حسین کریمی با نگاهی انطباقی تعریفی از اقتصاد مقاومتی ارائه داد که به اعتقاد او در ادبیات کلاسیک اقتصادی دنیا چنین چیزی دیده نمی شود. ولی با این وصف درباره اقتصادی مقاومتی گفت : در کتاب های اقتصادی کمتر درباره اقتصاد مقاومتی مطلب دیده می شود و شاید در اقتصاد بین المللی چنین چیزی وجود نداشته باشد.با این مفهومی که اقتصاد مقاومتی در ادبیات ما در حال شکل گرفتن است در دنیا چنین چیزی دیده نمی شود اما در مفهومی اقتصاد جنگی یک سری شباهت هایی با اقتصاد مقاومتی دیده می شود.
وی در ادامه در بیان تمایزات اقتصاد مقاومتی و اقتصادی جنگی افزود : اقتصاد جنگی اقتصادی است که متکی بر برآورد دوران کوتاهی از محاصره کشور و فشارهای فرامرزی وارد به اقتصاد مانند اتفاقی که در سه سال آغازین جنگ جهانی دوم برای اقتصاد انگلستان پیش می آید یا چیزی مثل چند سال آخر حکومت آپارتاید در آفریقای جنوبی است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معاد ن و کشاورزی ایران تصریح کرد : آن چیزی که از اقتصاد مقاومتی در گفتمان رهبری که مبدع این ادبیات از اوایل دهه 80 در کشور بودند این است که نگاه جمهوری اسلامی به تهدیدات و فشارها نگاه کوتاه مدت نیست. به نظر میرسد از آنجا که خواستگاه این تهدیدات تقابل جمهوری اسلامی با نظم ناعادلانه فعلی است و به نظر نمی رسد که این تقابل کوتاه مدتی باشد به همین دلیل اقتصاد مقاوتی فرقش با اقتصاد جنگی این است که کشور را فراخوان برای ایجاد یک استراتژی دراز مدت می کند.
کریمی پور با اشاره به نوع اقتصادی که در بحران اروپا به نام اقتصاد ریاضتی شکل گرفته، اقتصاد ریاضتی را جزئی از اقتصاد مقاومتی دانست اما تاکید کرد : در اقتصاد جنگی غالباً حفظ وضع موجود مد نظر است اما پیامی که در اقتصاد مقاومتی داریم انتظار برای نه تنها وضع موجود بلکه ارتقای آن و افزایش منافع ملی است. تدابیر ریاضتی می تواند بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی باشد اما همه آن نیست. در اقتصاد ریاضتی غالباً توجه به کاهش هزینه مد نظر است اما هزینه های درون زای پایدار اقتصاد و تولید ثروت بالاتر غالباً در اقتصاد مقاومتی هدف گذاری اولیه نیست اما در اقتصاد مقاومتی مطالبه اولیه است.
اما در مورد نکته محوری این برنامه که بهبود فضای کسب و کار است کریمی پور گفت : نکته مهمی که رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی بیان داشتند نقش مردم در این نوع اقتصاد، توجه به اصل 44 و احیای آن، و اهمیت سرمایه و کار است. توجه به این مطالب و نقش مردم بسیار مهم است و تقویت بخش خصوصی یکی از اصول اولیه برای تحقق این مهم است.
"برای رسیدن به اقتصاد استقلالی باید شاخص ها را مجدداً مرور کنیم"
در ادامه برنامه نگاه روز با محوریت بهبود فضای کسب و کار در تحقق اقتصاد مقاومتی دکتر ساسان شاه ویسی گفت :  وقتی که سیاست گذاری های مبتنی بر تغییرات اثرگذار در فضای اقتصاد ملی را رقم زدیم مشخصاً بعد از پایان یافتن دوران دفاع مقدس ضرورت های کشور حرکت به طرف یک سری از تغییرات و دگردیسی های سیاسی اجتماعی و فرهنگی و به خصوص اقتصادی را رقم زد. صرف نظر از اینکه ماحصل کارنامه عملکرد دولتمردان و سیاستمداران چه بوده است مشخصاً حاکمیت جمهوری اسلامی ایران سعی کرده راهبردها و سیاست هایی را مطمع نظر قرار دهد که بر اساس این راهبردها قوانینی را مصوب کند که ضرورت های تاریخی را به هنگام تر و سریعتر جبران کند.
وی یادآور شد : صدمه ای که جنگ تحمیلی به اقتصاد ما که اقتصاد وابسته به رژیم پهلوی بود وارد کرد بسیاری از شرایطی را حاکم کرده بود که برطرف کردن آنها بسیار سخت بود و در عین حال یک سری از تهدیدات که فرصت هایی را از ما گرفت هر کدام بسیاری از فرصت ها را از ما گرفت.
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد : در مسیر اقتصاد مقاومتی ضرورت های بازنویسی اقتصاد  ملی ما یکی از نقاط اثرگذار تغییرات اساسی در کالبد فضای کسب و کار است اما وقتی درباره فضای کسب و کار صحبت می کنیم اگر از منظر اقتصاد مقاومتی به فضای کسب و کار بپردازیم فضای کسب و کار مقاومتی را مد نظر داریم، اقتصاد مقاومتی را مد نظر داریم فرهنگ اقتصاد مقاومتی را مد نظر داریم، سیاست های مقام معظم رهبری را مد نظر داریم، حرکت و برانگیختگی باور ملی مبتنی بر خوداتکایی و اقتصاد استقلالی را مد نظر داریم اما وقتی درباره فاکتور سنجی های اقتصادی و محیط اقتصادی صبحیت می کنیم بلافاصله فاکتورهای بین المللی را مد نظر قرار می دهیم در صورتی که سنجشی شکل نگرفته است.
دکتر ساسان شاه ویسی در خاتمه خاطرنشان کرد : اگر منظور ما از فضای کسب و کار، فضایی برای تقارن محیط اقتصاد مقاومتی با محیط اقتصادی ملی باشد و زوایه خروجی آن یک برداشت اصلی به سمت اقتصاد استقلالی بدهد باید بسیاری از واژه ها و بسیاری از شاخص ها را مجدداً مورد ارزیابی قرار دهیم و تعریف دقیقتری داشته باشیم.
 

09 / 07 / 91

نظرات
CAPTCHA