روز شمار
اوقات شرعی
مشارکت دولتی‌ها و بخش خصوصی برای جلوگیری از ماندگاری فناوری در کشو میزها
azadi

00/07/19

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به همکاری این وزارتخانه با بخش خصوصی برای تجاری‌سازی پتنت‌ها و فناوری‌ها، گفت: یکی از چالش‌های این حوزه موضوع ارزشگذاری فناوری است که این امر با همکاری بخش خصوصی تسهیل شده است.

 

 

 

دکتر محمدرضا منظم اسماعیل پور  گفت: زمانی که صحبت از فناوری می‌شود، سخن از ایجاد ارزش افزوده می‌شود، به این معنا که دانشی تولید شده است که اگر این محصول را در اختیار مشتریان واقعی آن قرار دهیم، برای صاحب فناوری، ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به برخی از فناوری‌های تولید شده در کشور، ولی مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که اگر این فناوری‌ها به درستی ارزش‌گذاری شوند، بازار به خوبی این محصول را خواهد دید و همچنین بازار آن ایجاد خواهد شد.

اسماعیل پور، ارائه مناسب فناوری برای بازارسازی را از مهمترین چالش‌های پیش روی فناوری‌های تولید شده در کشور عنوان و اظهار کرد: بر این اساس مرکز مالکیت فکر اگر بتواند محصولات را به خوبی شناسایی و ارائه کند، ارزش آفرینی برای صاحب ایده رخ خواهد داد، ضمن آنکه از این طریق فناوری‌ها در کشوی میز باقی نخواهند ماند.

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه منابع مالی مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت از سوی این وزارتخانه تامین خواهد شد، اضافه کرد: وزارت بهداشت تنها تا ۵ سال از دفتر مالکیت فکری حمایت مالی خواهد کرد و بعد از آن این دفتر به صورت خصوصی به کار خود ادامه می‌دهد.

نحوه بازارسازی برای فناوری‌های حوزه سلامت

وی با اشاره به نحوه حمایت از صاحبان فناوری در زمینه بازاریابی محصولات تولید شده، توضیح داد: این مرکز با همکاری صندوق سلامت در زمینه تجاری سازی فناوری‌های حوزه سلامت اقدام خواهد کرد و با تدوین کسب و کار وابسته به آن طراحی می‌شود و به ازای هر طرح مقداری دریافت خواهد شد.

اسماعیل پور مخاطبان مرکز دفتر مالکیت فکری حوزه سلامت را فناوران و شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: بخشی از پتنت‌هایی که به این دفتر ارسال شده از سوی شرکت‌های دانش بنیان بوده است و در صورتی که محصولات این شرکت‌ها به کارگزاران این دفتر متصل شود، زمینه‌سازی برای بازاریابی محصولات خواهد شد، ضمن آنکه این شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران متصل خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه این مدل تجاری سازی محصولات فناورانه در همه جای دنیا مرسوم است، گفت: دولت‌ها بابت این خدمات هزینه‌ای صرف نمی‌کنند، بلکه شرایط لازم را فراهم می‌کنند تا دستاوردهای فناورانه روانه بازار شوند.

ارزش‌گذاری فناوری‌ها

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارزش‌گذاری فناوری‌ها را از دیگر چالش‌های حوزه توسعه محصولات فناورانه عنوان کرد و یادآور شد: ارزش‌گذاری محصولات فناورانه حوزه سلامت از طریق وزارت بهداشت میسر نیست، ولی از آنجایی که در صندوق توسعه سلامت در این زمینه تجربه‌های موفقی به دست آمده است، از این رو ما از این تجربه برای رفع این چالش بهره خواهیم برد.

وی نمونه این موفقیت را VC‌شدن برخی از محصولات حوزه سلامت از طریق این صندوق نام برد و افزود: این موفقیت موجب شده که این صندوق بتواند بهترین فناوری‌ها را انتخاب و بر روی آن سرمایه گذاری کند، ضمن آنکه در کمیته‌های تخصصی اکثر کارگزاران و صندوق‌ها حضور دارند.

مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت قرار است پتنت‌ها و فناوری‌های تولید شده از سوی شرکت‌های دانش بنیان، فناوران و دانشگاهیان را تا رسیدن به تجاری سازی و بازار حمایت کند.

 
 
نظرات
CAPTCHA