روز شمار
اوقات شرعی
صنعت هسته‌ای نیاز امروز و فردا
azadi

1400/07/01

 

یکی از مهم‌ترین کاربرد صنعت هسته‌ای، کارکرد آن در صنعت پزشکی است و بسیاری از بیمارهای صعب‌العلاج دیروزی، امروزه از طریق تکنیک‌های هسته‌ای قابل درمان است.

 

 

انحصارطلبی کشورهای دارای صنعت هسته‌ای سبب شده است اهمیت انرژی هسته‌ای به خوبی قابل درک شود. رویکرد برخی از کشورهای غربی در صنعت هسته‌ای نشان می‌دهد مسیر استکباری آنها در آینده از طریق علم که نمود آن علم هسته‌ای است، خواهد گذشت. بی‌جهت نیست که حدود بیست سال است که انواع تهدید، تطمیع و... را در قبال جمهوری اسلامی به‌کار گرفته‌اند تا اجازه هسته‌ای شدن را به ایران ندهند. حال که کشورهای صاحب صنعت هسته‌ای از تعداد انگشتان دست بالاتر نیست، و دستیابی به آن نیازمند دانش بالا و وجود دانشمندان متخصص در این حوزه است، بدیهی است که هر کشوری که به آن علم دسترسی پیدا کند، جزء کشورهای بسیار توسعه یافته و قدرتمند به شمار می‌آید. یکی از حامیان اصلی هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی رهبر معظم انقلاب است. ایشان درباره اهمیت و ضرورت دستیابی به این علم می‌فرمایند: «دشمنان سعی می‌کردند مسئله هسته‌ای را در کشور ما از چشم مردم بیندازند. یک عده هم شروع کردن به اینها کمک کردن. همین آدم‌های کوته‌فکر و سطحی‌نگر، احیانا هم بعضی‌شان دلداده به آن سوی مرزها، می‌گویند: انرژی هسته‌ای را می‌خواهیم چه کار کنیم؟... مسئله هسته‌ای مسئله امروز کشور ما نیست مسئله فرداهای کشور و آینده کشور است. مسئله سرنوشت کشور ماست. مسئله‌ سرنوشت کشور است. این حق مسلّم خیلی از کشورها و ملت‌هاست، اما مثل شما نمی‌آیند توی میدان تا این حق را مطالبه کنند. نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که آن کسانی که توانسته‌اند انرژی هسته‌ای را به دست بیاورند، در آینده‌ نه‌چندان دوری خواهند توانست سرنوشت انرژی دنیا را در دست داشته باشند.»حمایت‌های چندین باره رهبر معظم انقلاب سبب شده است که امروز جمهوری اسلامی با وجود همه فشارهای غرب، به صنعت بومی هسته‌ای دست پیدا کند و انحصار را در این حوزه بشکند.اهمیت استراتژیکی انرژی هسته‌ای در قدرت‌دهی به کشورها سبب شده است امروز بسیاری از کشورها به فکر رفتن به سمت علم هسته‌ای باشند. اگرچه غرب به‌ویژه آمریکا علم هسته‌ای را به انحراف کشاند و از آن برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کرد و در وضعیت فعلی نیز کشوری همچون جمهوری اسلامی را که به دنبال صنعت هسته‌ای است، به رویکرد نظامی‌گری علم هسته‌ای متهم می‌کند، اما این علم فواید بسیاری دارد که به برخی اشاره می‌شود:

 

1- تولید برق: طبق گزارش وزارت صنایع فرانسه، هزینه یک نیروگاه هسته‌ای 1400 مگاواتی معادل 4/15 میلیارد فرانک، یک نیروگاه گازسوز با همین ظرفیت 4/3 میلیارد فرانک و یک نیروگاه زغال سنگ یوز با ظرفیت مشابه 9 میلیارد فرانک ارزش دارد. در مقابل، این امتیاز برای گاز ارمغانی به همراه ندارد؛ زیرا هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق تا 70 درصد به قیمت سوخت بستگی دارد.( منبع: سایت ایران سرای من) نیروگاه هسته‌ای (Nuclear Power Station) یک نیروگاه الکتریکی است که از انرژی تولیدی شکست هسته اتم اورانیوم یا پلوتونیوم استفاده می‌کند؛ چون شکست سوخت هسته‌ای اساساً گرما تولید می‌کند، از گرمای تولید شده رآکتورهای هسته‌ای برای تولید بخار استفاده می‌شود، از بخار تولید شده برای به حرکت در آوردن توربین‌ها و ژنراتورها و در نهایت برای تولید برق استفاده می‌شود.

 

2- از نظر محیط زیستی: یک نیروگاه هسته‌ای صد مگاواتی سالیانه پانصد تن زباله با درجه رادیواکتیو ضعیف، دویست تن زباله با درجه رادیواکتیو متوسط و 25 تن زباله با درجه رادیواکتیو شدید تولید می‌کند. در مقایسه، یک نیروگاه برق زغال سنگ سوز 350 هزار تن زباله سخت (زباله‌های معدنی، خاکستر و تفاله آهن) تولید می‌کند که صدها کیلو فلز سنگین نیز در میان آنها وجود دارد.(منبع: رشد: ضرورت دستیابی به فناوری هسته‌ای) البته پیشرفت‌های فنی باید اجازه دهد که از این میزان زباله کاسته شود. با وجود این سوخت فسیلی از نظر تولید زباله پر بار هستند؛ اما گاز به جز گاز کربنیک، تقریبا زباله یا تولید جانبی خطرناکی ندارد. رادیو اکتیویته نامرئی است، اما حتی ضعیف‌ترین درجه رادیو اکتیویته که ممکن است برای محیط زیست مضر باشد، قابل ردیابی است. در نتیجه نیروگاه‌های هسته‌ای را می‌توان به خوبی کنترل کرد و در واقع کشف خطر آنها راحت‌تر از نیروگاه‌های گرمایی کلاسیک است.

 

3 گازهای گلخانه‌ای: نیروی هسته‌ای با وجود خطرها و محدودیت‌ها، به دلیل تولید نکردن گاز گلخانه‌ای، بر انرژی‌های فسیلی برتری دارد. سوخت‌های فسیلی با تولید گازهای گلخانه‌ای در افزایش تعداد طوفان‌ها و تغییرات آب و هوایی شدید خیلی مؤثر است. امتیاز و برتری انرژی هسته‌ای در این است که حتی یک مولکول گاز کربنیک از رآکتور هسته‌ای به هوا نمی‌رود. در عوض اورانیوم مورد نیاز این رآکتور باید با کامیون‌هایی که سوخت فسیلی (نفت) می‌سوزانند، حمل و نقل شود.

 

4- کاربردهای پزشکی: یکی از مهم‌ترین کاربرد صنعت هسته‌ای، کارکرد آن در صنعت پزشکی است و بسیاری از بیمارهای صعب‌العلاج دیروزی، امروزه از طریق تکنیک‌های هسته‌ای قابل درمان است. به طور کلی می‌توان برخی از عنوان مصادیق کاربرد تکنیک‌های هسته‌ای در حوزه پزشکی نام برد: تهیه و تولید رادیو داروی یدـ 131 برای تشخیص بیماری‌های تیروئید و درمان آنها، تهیه و تولید کیت‌های رادیو دارویی برای مراکز پزشکی هسته‌ای، کنترل کیفی رادیو داروهای خوراکی و تزریقی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها.(منبع: سازمان بهداشت جهانی)، تهیه و تولید کیت‌های هورمونی، تشخیص و درمان سرطان پروستات، تشخیص سرطان کولون، روده کوچک و برخی سرطان‌های سینه، تشخیص تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزی، سینه و ناراحتی وریدی، تصویربرداری بیماری‌های‌قلبی، تشخیص عفونت‌ها و التهاب مفصلی،‌ آمبولی و لخته‌های وریدی.

 

5- دسترسی به منابع آب: تکنیک‌های هسته‌ای برای شناسایی حوزه‌های آب زیرزمینی، هدایت آب‌های سطحی و زیرزمینی، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه در شیرین کردن آب‌های شور نیز انرژی هسته‌ای نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. با بررسی این مسائل، صرف‌نظر کردن از فناوری هسته‌ای و فواید گسترده آن اعم از تولید برق، رادیوداروها و صنعت کشاورزی، چشم‌پوشی از این انرژی، خطایی راهبردی برای کشورها به حساب می‌آید و کشورها را در آینده به سوی وابستگی انرژی سوق خواهد داد. با علم به اهمیت انرژی هسته‌ای در قرن ۲۱ و با در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه كنونی ایران، عقب‌نشینی در صنعت هسته‌ای تحت عنوان برجام و گره زدن صنعت هسته‌ای به دنیای سیاست به هیچ وجه توجیه عقلانی ندارد. پایداری به خواست و اراده به داشتن صنعت هسته‌ای سبب خواهد شد در نهایت قدرت‌های استكباری مجبور شوند جمهوری اسلامی ایران را به منزله یكی از قدرت‌های هسته‌ای قبول كنند.  از سوی دیگر، تأكید ایران بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، سبب شده است که ایران به منزله الگویی در جهان معرفی شود. کشوری که به هیچ وجه نگاه نظامی را در این موضوع ندارد و صرفاً کارکردهای غیز نظامی را در صنعت هسته‌ای پیگیری می‌کند.

منبع: هفته نامه صبح صادق

نظرات
CAPTCHA