روز شمار
اوقات شرعی
مهدویت و زمینه‌سازی ظهور از دیدگاه مقام معظم رهبری
azadi

99/1/21

برکاتِ داشتنِ ارتباط قلبی و روحی با امام زمان (عج) که رهبر انقلاب در رهنمودهایشان تبیین فرموده‌اند، عبارتند از: عروج، رشد، پیشرفت روحی و معنوی انسان، زنده نگه داشته شدنِ امید و انتظار در دل انسان، تکامل شخصى و معنوى، جلب توجّه و لطف و محبت امام زمان (عج) و پیشرفت به سمت اهدافِ مهدوی.

 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی اصل مهدویت را مورد اتفاق همه‌ى مسلمان‌ها، مسئله‌ى مهدویت را جزو مسلّمات در اسلام و در شمار چند مسئله‌ى اصلى در چرخه و حلقه‌ى معارف عالیه‌ى دینى و مهدویت را جزو اصلى‌ترین معارف الهى برشمرده‌اند.
عید بزرگ و حقیقی
معظم‌له روز ولادت حضرت مهدى موعود (عج) را یک عید حقیقى براى همه‌ى افراد بشر، یک عید بزرگ براى عموم شیعیان و همه‌ى عدالتخواهان عالم و روز عید همه‌ى انسانهاى پاک و آزاده‌ى عالم دانسته‌اند. از دیدگاه ایشان شب نیمه شعبان تالى‌تلوّ لیالى قدر، شب و روزِ نیمه شعبان از جمله لیالى و ایام متبرّک و جشنِ ولادتِ حضرت بقیة اللَّه، بشارت امید و عدالت است.
راهِ ارتباط با امام زمان
در مورد ارتباط با امام زمان (عج)، رهبر انقلاب بر توسل و رابطه قلبی و معنوی تأکید کرده و لازم و مستحسن بودنِ رابطه‌ى قلبى و معنوى بین آحاد مردم و امام زمان (عج) و خوب و لازم بودنِ توسل به امام زمان (عج) و انس معنوى با آن حضرت را خاطرنشان نموده و توسل به ولى‌اللَّه الاعظم ارواحنا فداه و ارتباط قلبى با آن حضرت را جزو وظایف مسلمانان برشمرده‌اند.
از دیگاه رهبر انقلاب، راهِ ارتباط با حضرت مهدی (عج)، تهذیب نفس و صفای نفس است. به فرموده ایشان:
«بزرگى مى‌گفت کسى به من مراجعه کرده و پرسیده چه کار کنم که خدمت حضرت برسم؟ من به او گفتم؛ شما اگر به واجبات، عمل و از محرّمات اجتناب کنید و کمى مراقب خودتان باشید، حضرت پیش شما مى‌آیند؛ شما لازم نیست زحمت بکشید و پیش حضرت بروید. راهى که براى انتفاع از آن بزرگوار پیش پاى ما گذاشته‌اند، راه ِ تهذیب نفس است... این ارتباط برقرار کردن‌ها هم با صفاى نفس کاملاً میسّر و آسان خواهد شد. صفاى نفس هم با همین عمل به واجبات، اجتناب از گناهان، آلوده نکردن خود، آلوده نشدن و مراقبت به دست مى‌آید.» ۲۱/۱۱/۱۳۸۲
برکاتِ داشتنِ ارتباط قلبی و روحی با امام زمان (عج) که رهبر انقلاب در رهنمودهایشان تبیین فرموده‌اند، عبارتند از: عروج، رشد، پیشرفت روحی و معنوی انسان، زنده نگه داشته شدنِ امید و انتظار در دل انسان، تکامل شخصى و معنوى، جلب توجّه و لطف و محبت امام زمان (عج) و پیشرفت به سمت اهدافِ مهدوی.
امام خامنه‌ای در مورد شرایط دنیا قبل از ظهور، به امتحان شدنِ انسان‌هاى پاک در میدان‌هاى مجاهدت اشاره داشته‌اند:
«قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحت‌طلبى و عافیت نیست. در روایات، «واللَّه لتمحّصنّ» و «واللَّه لتغربلنّ» است؛ بشدت امتحان مى‌شوید؛ فشار داده مى‌شوید. امتحان در کجا و چه زمانى است؟ آن وقتى که میدان مجاهدتى هست. قبل از ظهور مهدى موعود، در میدان‌هاى مجاهدت، انسان‌هاى پاک امتحان مى‌شوند؛ در کوره‌هاى آزمایش وارد مى‌شوند و سربلند بیرون مى‌آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود (ارواحنا فداه) روزبه‌روز نزدیک‌تر مى‌شود.» ۳۰/۱۱/۱۳۷۰
علتِ نزدیک بودنِ ظهور
رهبر انقلاب بر نزدیک بودنِ ظهور، تصریح و در مورد علت آن می‌فرمایند:
«ما به زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه، این محبوب حقیقى انسان‌ها نزدیک شده‌ایم؛ زیرا معرفت‌ها پیشرفت کرده است.
امروز ذهنیت بشر، آماده‌ى آن است که بفهمد، بداند و یقین کند که انسان والایى خواهد آمد و بشریت را از زیر بارهاى ظلم و ستم نجات خواهد داد؛ همان چیزى که همه‌ى پیغمبران براى آن تلاش کرده‌اند، همان چیزى که پیغمبر اسلام در آیه‌ى قرآن، وعده‌ى آن را به مردم داده است: «وَیَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأَغلالَ الَّتی کانَت عَلَیهِم». دست قدرت الهى به‌وسیله‌ى یک انسان عرشى، یک انسان خدایى، یک انسان متّصل به عالم‌هاى غیبى، معنوى و عوالمى که براى انسان‌هاى کوته‌نگرى مثل ما قابل درک و تشخیص نیست، مى‌تواند این آرزو را براى بشریت برآورده کند؛ لذا دل‌ها، شوق‌ها و عشق‌ها به سمت آن نقطه، متوجّه و روزبه‌روز متوجّه‌تر است.» ۰۳/۰۹/۱۳۷۸
ایشان تلاش بیشتر در صلاح، معرفت، اخلاق، رفتار و کسب صلاحیت‌ها و انجامِ کار خیر؛ اصلاح درونى و تلاش براى اصلاح جامعه را راه‌های نزدیک‌تر کردنِ ظهور دانسته‌اند.
زمینه‌سازی، نشانه‌ی انتظار حقیقی
آمادگی و زمینه سازی برای ظهور، مقوله بسیار مهم و استراتژیکی است که رهبر انقلاب مکرر بر آن اصرار نموده‌اند.
ایشان زمینه‌سازی را نشانه‌ی انتظار حقیقی دانسته و معتقدند جامعه‌اى مى‌تواند پذیراى مهدى موعود باشد که در آن آمادگى و قابلیت باشد.
راه‌های زمینه‌سازی و کسب آمادگی برای ظهور از نظر ایشان عبارتند از: عدالت‌طلبی، معنویت‌گرایی، تلاش برای ساختنِ زندگی خود در جهتى که حکومت امام زمان (عج) تشکیل خواهد شد، عمل کردن به احکام اسلامى و حاکمیت قرآن و اسلام، ساختنِ خود از لحاظ علمى و فکرى و عملى، آماده کردنِ خود از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى، آماده کردنِ خود براى پنجه درافکندن با زورگویان، آمادگی برای دفاع از اسلام و ارزش‌ها و مقابله با خطرات آن، آماده‌سازیِ زمینه‌هاى صلاح در خود و همت و اراده و ایستادگى و تدبیر در برابر قدرت‌های شیطانی.
دستاورد‌های مهدویِ انقلاب و نظام ما
انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران با بنیانگذاری و هدایت و رهبریِ نایب امام زمان (عج) تاکنون برکات و دستاورد‌های مهدویِ عظیمی داشته است.
برخی از این برکات عظیم که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ابعاد آن‌ها را تشریح فرموده‌اند، از این قرارند:
- انقلاب اسلامی باطل کننده‌ی برداشت‌های غلط از انتظار
- برداشته شدنِ اولین قدم براى نزدیک شدنِ ملتهاى مسلمان به عهد ظهور به وسیله‌ى ملت ایران
- انتظار واقعی در نتیجه انقلاب اسلامى
- حرکت ملت ایران در جهت آرمان‌های مهدوی
- وجود فضاى امام زمانی در کشور ما
- شعار‌های مردم ما، شعارهاى امام زمان (عج)
- نظام اسلامىِ ما پرتو کوچکى از حکومت حضرت بقیه‌اللَّه (عج)
- اعتقاد به نگاهِ پدرانه‌ى حضرت بقیه‌اللَّه (عج) مایه‌ی قوت قلب ملت ایران
- توجه حضرت مهدى به ملت ایران
- تشکیل نظام جمهورى اسلامى یکى از مقدمات ظهور
- ملت ایران، منتظران واقعی
- مطرح شدنِ مکررِ مضاعفِ نام مبارک حضرت بقیه‌اللَّه (عج) در نتیجه انقلاب ما
- ایستادگی‌های ملت ایران به برکت نام مبارک حضرت بقیه‌اللَّه (عج) و توجهات آن بزرگوار
به امید آنکه انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران با سکانداری نایب امام زمان (عج) زمینه‌سازِ انقلاب و حکومت مهدوی گردد و امیدواریم هر چه زودتر ولی‌فقیه پرچم انقلاب را به دست صاحب اصلی‌اش، حضرت صاحب‌الزمان (عج) بسپارد.

 
منبع: سایت بصیرت/کامران پورعباس
نظرات
CAPTCHA