روز شمار
اوقات شرعی
تنظیم خبر به سبک BBC؛ از اغتشاش تا اجتماع
azadi

98/9/5

 

BBC فارسی بار دیگر نشان داد در مقابل اتفاقات رویکردهای دوگانه‌ای دارد.

 

 

 

از شایعه تا واقعیت: تجمع پرتعداد روز گذشته مردم تهران بار دیگر رسانه‌های ضدانقلاب را شگفت زده کرد و سلطنت‌طلبان و منافقین و دیگر اپوزیسیون را عصبانی! موجی که اواخر هفته گذشته از زنجان و تبریز آغاز شد و کم کم سراسر ایران اسلامی را در برگرفت، روز گذشته در میدان انقلاب به بالاترین حد خودش رسید و امیدهای کشورهای غربی و اروپایی که علناً و بی‌پرده تر از گذشته از اغتشاشات در ایران حمایت کرده بودند را ناامید کرد.

 

در این میان سیاست‌های متناقض بی‌بی‌سی فارسی که در روزهای اوج اغتشاشات هفته گذشته با پخش زودتر از موعد، سعی می‌کرد تا از رسانه تازه تاسیس ایران اینترنشنال عقب نماند از همه قابل تامل‌تر بود.

 

بی‌بی‌سی فارسی که از پخش هیچ عکس و فیلمی حتی غیررسمی و نامعتبر در ایام اغتشاشات هفته گذشته دریغ نکرد، از راهپیمایی روز گذشته تنها به انتشار یک تصویر بسته که انبوه جمعیت در آن مشخص نیست، بسنده کرد.

 

این رسانه انگلیسی با شیطنت سعی کرد اجتماع مردم انقلابی تهران را تجمع علیه اعتراضات بنزینی جلوه بدهد، درحالی که همانطور که در دستنوشته ها و شعارهای مردم هم مشخص بود، این افراد ضمن حمایت از نظام و رهبری و امنیت کشور از اغتشاش گران (نه معترضان) برائت جستند و اعتراض خودشان به مشکلات اقتصادی، بی‌تدبیری مسئولان و  نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین را نشان دادند.

 

البته بی‌بی‌سی فارسی در این ۱۰ روز اخیر از هیچ تحریفی فروگذار نبود؛ به طور مثال حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا که فرمودند اگر سران سه قوّه با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند من ار آن حمایت‌ می‌کنم را به حمایت از گران شدن بنزین تعبیر کردند.

 

بی‌بی‌سی فارسی همچنین صحبت‌های اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا که خواسته بود مردم فتنه‌گران، خشونت‌طلبان و خرابکاران را معرفی کنند، تحریف کرد و نوشت که اسماعیلی خواسته مردم، معترضان! را معرفی کنند.

 

این درحالی است که بی‌بی‌سی فارسی برای حوادث۲۰۱۱ لندن که به مراتب میزان خشونت و آسیبش کمتر بود از عبارات «آشوب، شورش، غارت و خشونت» استفاده می‌کرد و بر برقراری «امنیت» تاکید میکرد و کارشناس برنامه‌اش به راحتی آموزش خرابکاری و آتش زدن و حمله به پلیس را آموزش می‌دهد.

 

در پایان نیز نگاهی به حجم اخبار اینستاگرامی این رسانه در روز اغتشاشات و در روز تجمع اقتدار انداخته‌ایم که نشان دهنده سیاست‌های آشکار بی‌بی‌سی است.


روز اغتشاشات


روز تجمع اقتدار

نظرات
CAPTCHA