روز شمار
اوقات شرعی
عقب نشینی لفظی ریاض
azadi

۹۸/۷/۹

 

ولیعهد سعودی تاکید کرد که وی راه حل سیاسی را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد چرا که «وقوع هرگونه جنگ بین تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.»

 

 

 

ربیعی:پیام هایی از ریاض رسیده اما باید در عمل رفتارشان تغییر کند
 
سخنگوی دولت ضمن تأیید خبر ارسال پیام عربستان به وسیله برخی کشورها، بار دیگر بر تغییر سیاست های عربستان در عمل تأکید کرد. همزمان عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق هم که به تازگی با ملک سلمان و محمد بن سلمان دیدار داشته است مدعی شد که عربستان سعودی و ایران برای مذاکره آماده‌اند. به گزارش خراسان، علی ربیعی سخنگوی دولت که روز گذشته در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران سخن می گفت در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره برخی پالس های مثبت مقامات سعودی که در روزهای اخیر برای کاهش تنش میان تهران و ریاض می فرستند، با تایید این که برخی سران کشورها پیام هایی از سوی عربستان برای روحانی آورده اند، خاطرنشان کرد :
 اما ما باید علایم این تغییر رفتار را ببینیم  و اولین علامت هم قطع کشتار یمنی هاست. ربیعی افزود : حمله اخیر یمنی ها به عربستان و انهدام سه تیپ سعودی نشان داد این ها برخلاف تصور دشمنان شان قدرت نظامی خوبی دارند و به اعتقاد من همین قدرت نظامی ثابت می کند که حمله به آرامکو نیز توسط یمنی ها انجام شده  است. سخنگوی دولت تصریح کرد : اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد ما استقبال می کنیم ضمن این که در طرح صلح هرمز که توسط ایران ارائه شده بخشی به کار با همسایگان ارتباط دارد و بر این اساس ایران هیچ کشوری را از طرح هرمز بیرون نگذاشته است. همزمان سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره احتمال تنش‌زدایی و میانجیگری میان ایران و عربستان اظهارکرد: ایران از این تلاش‌ها استقبال می‌کند ولی طرف مقابل براساس برخی محاسبات و توهمات این آمادگی را ندارد با این حال هر وقت این آمادگی ایجاد شد، ما آماده تنش‌زدایی هستیم.
تأکید عربستان و امارات بر رویکرد دیپلماتیک در برابر ایران
در همین حال محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در گفت و گو با شبکه آمریکا سی بی اس ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به پالایشگاه آرامکو گفت که اگر جامعه بین‌المللی اقدامات بازدارنده در قبال ایران اتخاذ نکند قیمت نفت ممکن است به طور فزاینده‌ای افزایش یابد. با این حال ولیعهد سعودی در ادامه تاکید کرد که وی راه حل سیاسی را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد چرا که «وقوع هرگونه جنگ بین تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.» این درحالی است که بن سلمان پیشتر گفته بود که باید جنگ را به داخل مرزهای ایران کشاند! همچنین انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات که یک چهره ضد ایرانی امارات است، هم همسو با مواضع بن سلمان ضمن تکرار ادعاهای ضد ایرانی درباره حمله به تأسیسات نفتی عربستان مدعی شد همواره به دنبال مسیر دیپلماتیک و عمل‌گرا برای کاهش تنش‌ها و ایجاد گفت‌وگویی باز و معنادار هستیم.
عبدالمهدی: ایران و عربستان آماده مذاکره اند
از سوی دیگر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق هم که به تازگی با ملک سلمان و محمد بن سلمان دیدار داشت، ضمن اشاره به این که برخی کشورهای مرتبط با بحران خلیج فارس از مذاکرات حرف می زنند، مدعی شد که عربستان سعودی و ایران برای مذاکره آماده‌اند. وی افزود که تعدادی از کشور‌ها می‌توانند میزبانی برای حل بحران و مذاکره باشند که بغداد پایتخت عراق یکی از آن‌هاست. علاوه بر عبدالمهدی، سیدعمار حکیم از چهره های سیاسی عراق هم طی روزهای اخیر به امارات سفر و با ولیعهد و قائم مقام فرمانده نیروهای مسلح این کشور درباره کاهش تنش ها در منطقه دیدار کرد. روزنامه «رای الیوم» در گزارشی به قلم «وسام الحجاج» نوشت سفر عادل عبدالمهدی به عربستان بیانگر تکاپوی عراق برای تنش زدایی میان ریاض و تهران است. عراق تلاش می کند زمینه دیدار رهبران ایران و عربستان را در بغداد فراهم کند. با این حال شبکه الجزیره قطر در گزارشی به روابط همزمان عراق با ایران و عربستان اشاره کرد و نوشت که این کشور نمی خواهد به میدان رقابت قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شود.

کلمات کلیدی:
ریاض
نظرات
CAPTCHA