روز شمار
اوقات شرعی
پهپاد انتقام‌جوی آمریکا بر فراز تهران
azadi

98/4/5

 

 

 

 

 

 

پهپاد انتقام‌جوی آمریکا بر فراز تهران!

 

تنها چند روز پس از هدف قرار گرفتن پهپاد فوق پیشرفته آمریکا توسط پدافند هوایی کشورمان، روزنامه همشهری، ارگان شهرداری تهران، در شماره دوشنبه گذشته خود طی گزارشی مدعی «گرسنگی و کم‌غذایی مردم ایران» شد.

 

همشهری در این گزارش که در صفحه اول و تیتر اول منتشر شده، می‌نویسد:

«افزایش هزینه درمان درپی اوضاع سخت اقتصادی باعث شده که مردم از هزینه‌های مهم زندگی بزنند و مصرف انواع میوه‌ها، پروتئین‌های گوشتی، شیر و لبنیات و… را کاهش دهند، اتفاقی که به اعتقاد پزشکان تغذیه می‌تواند سلامت جامعه را با چالش روبه‌رو کند.»

 

 

در گزارش همشهری همچنین می‌خوانیم:

«نمی‌توان این واقعیت را پنهان کرد که تورم بالا و افزایش قیمت مواد غذایی، به تغییر جدی در ساختار سفره مردم و حذف و کاهش مصرف برخی اقلام غذایی که برای بدن لازم و حتی حیاتی است، منجر شده و سبب شده تا مردم به کالری‌های میان‌تهی و غذاهای بی‌ارزش روی بیاورند که تنها شکم‌پرکن هستند... امروز مشکل ما این است که مردم دسترسی به غذاهای مورد نیاز و حتی میوه و سبزیجات را به‌دلیل تورم و گرانی ندارند!» [۲]

 

*چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب که اوضاع فعلی کشور و از جمله گرانی‌ها را پدید آورده‌اند؛ مدتی است که همنوا با برخی از جریانات خارج از کشور بر «گرسنگی» مردم ایران و «بحران نان» تأکید می‌کنند.

پیش از این مصطفی تاجزادهدر اظهاراتی با کنایه به سیاست‌های دفاعی کشور گفته بود ما گرسنه هستیم و عده‌ای می‌خواهند بروند سواحل مدیترانه ![۳]

روزنامه شرق هم در نوروز امسال، گزارشی را در ویژه‌نامه خود منتشر کرد و مدعی کم شدن غذای مردم ایران به دلیل گرانی و حتی بروز بیماری به دلیل کم‌غذایی و سوء تغذیه شد .[۴]

قبل از این افراد و این رسانه‌ها نیز دانلد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بود که در توییت‌ها و مصاحبه‌های خود شروع به گفتن از وجود گرسنگی در ایران کرد. او حتی به تازگی از این گفت که خریدن نان هم برای ایرانی‌ها مشکل شده است.

این اصرارها بر شیوع گرسنگی در ایران که همزمان با اصرار بر خطر وقوع جنگ و ناکارآمدی حکومت توسط اصلاح‌طلبان آغاز شده‌اند اما واقعیت ندارند و صرفاً برای دمیدن بر آتش فتنه اقتصادی است که بیان می‌شوند.

زیرا اگرچه دولت اصلاح‌طلبان باعث بروز گرانی و مشکلاتی در معیشت مردم شده است اما قدرت خرید ایرانی‌ها در خرید غذا هنوز هم نسبت به آمریکا و فرانسه که با میلیون‌ها گرسنه رسمی مواجه‌اند بیشتر است. (اشاره به وجود ۴۰ میلیون محتاج نان شب در آمریکا و نتایج نظرسنجی پیو مبنی بر گرسنگی ۲۰ درصد از فرانسوی‌ها)

شاخص جهانی گرسنگی موسوم به GHI نیز تصریح دارد که ایران اسلامی جزو سیرترین کشورهای جهان قرار دارد و به هیچ وجه با معضل شیوع گرسنگی مواجه نیست.

نظرسنجی‌های جدید ایسپا هم گویای این است که ۷۰ درصد از کسانی که در ایران، وضعیت اقتصادی خود را بد ارزیابی کرده‌اند، گفته‌اند که چند بار در هفته گوشت مرغ مصرف می‌کنند.

در همین حال باید اشاره کرد که نرخ کالری در ایران بعنوان اصلی‌ترین شاخص اندازه‌گیری گرسنگی در جهان، یکی از ارزان‌ترین نرخ‌های جهان است.

در اشاره به اصرارهای اصلاح‌طلبان مبنی بر شیوع گرسنگی در ایران همچنین می‌توان به صحبت‌های اخیر یک مقام دولتی نیز اشاره کرد که از «انبوه نان خشک و سطل‌های زباله مملو از مواد غذایی هدر شده در بسیاری از شهرهای ایران» گفته بود .[۵]

شاهد مثال جالب دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که میزان واردات گوشت قرمز در ایران در تنها در ابتدای سال ۹۷، به اندازه ۱۲۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه خود در سال‌های قبل رشد داشت [۶] و حتی برخی آمارها می‌گوید در سال ۹۷ به اندازه مصرف ۲۰ سال گذشته، گوشت به کشور وارد شد. طبیعیست که مصرف شدن این مقدار گوشت نیز به وضوح نشان می‌دهد که ادعاها درباره کم شدن مصرف ایرانی‌ها تا چه اندازه دروغ و ناواقعی است.

هرگز کسی منکر نیست که مردم ایران، این‌روزها به دلیل سیاست‌های دولت اصلاح‌طلبان، عدم التزام دولت به نظارت بر قیمت‌ها و گران شدن برخی اقلام؛ مجبورند از میان خریدهای خود بکاهند و صرفه‌جویی بیشتری انجام دهند اما این مشکلات را بایستی در سرجمع مقایسه قدرت خرید نسبت به سال‌های قبل، ارزان بودن کلی غذا در ایران و افزایش قدرت خرید ایرانی‌ها بر اساس شاخص‌هایی مثل ضریب جینی و شاخص PPP به نظاره نشست.

گفتنیست، ایران در شاخص ضریب جینی (نابرابری درآمدی) رتبه‌ای بهتر از آمریکا و چین و حتی ترکیه دارد و در شاخص برابری قدرت خرید یا PPP نیز در جایگاه هجدهم جهان است که به زودی به جایگاه پانزدهم می‌رسد.

برخی محافل تحلیلی معتقدند یک جریان سیاسی خاص در کشور قصد دارد با بزرگنمایی از مشکلات؛ اجازه دیدن واقعیت‌های ایران و جهان را به مردم ندهد و با این کار سبب‌ساز ایجاد وقوع فتنه اقتصادی در خیابان‌های ایران شود.

 

وبلاگ مشرق

نظرات
CAPTCHA