روز شمار
اوقات شرعی
تروریستی خواندن سپاه پاسداران یکی دیگر از اقدامات خطرناک دونالد ترامپ
azadi

98/01/21

واکنش جهان به اقدام آمریکا علیه سپاه چه بود؟

پایگاه آمریکایی لوبلاگ نوشت تروریستی خواندن سپاه پاسداران یکی دیگر از اقدامات خطرناک دونالد ترامپ است. او، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بدون آنکه درکی از شرایط واقعی غرب آسیا داشته باشند، حساسیت ها و مخاطرات کنونی روابط میان تهران و واشنگتن را بیشتر کردند. با این حال کار آنها تنها یک تصمیم سیاسی و نمادین است و هیچگونه تحول چشمگیری در غرب آسیا به همراه نخواهد داشت.

 

 

شامگاه دوشنبه (19 فرودین 1398) دولت آمریکا در اقدامی مغایر با قوانین بین المللی و در ادامه خصومت ورزی با جمهوری اسلامی ایران، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریسم گذاشت. اقدامی نامتعارف و خباثت آمیز که با واکنش های بین المللی بسیاری رو برو شد و کنگره 7 روز فرصت دارد درباره این حماقت ترامپ تصمیم گیری کند. اغلب رسانه ها، کارشناسان و کشورها از این تصمیم انتقاد کردند و البته رژیم صهیونیستی و چند کشور مزدور منطقه به استقبال آن رفتند. در ادامه گزارشی از واکنش های بین المللی به این ماجرا را می خوانید.
 
نخست وزیر عراق: پیامدهای منفی برای کشورمان دارد
«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در واکنش به اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی گفت که این اقدام پیامدهای منفی بر عراق و منطقه در پی خواهد داشت. وی افزود: عراق تلاش کرد این تصمیم آمریکا را متوقف کند و بغداد تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا آرامش را به منطقه بازگرداند. وی افزود: «تماس‌هایی با عربستان، مصر و آمریکا برای لغو تصمیم ترامپ مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریسم برقرار شده است. ما از طریق برقراری تماس با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و حتی دولت آمریکا برای لغو تصمیم آمریکا علیه سپاه تلاش کردیم اما ترامپ بر اجرای تصمیم خود مصر بود».

عمار حکیم: اقدامی نسنجیده بود
«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی و رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق در بیانیه‌ای عنوان کرد: «اقدام کاخ سفید در گنجاندن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی، اقدامی نسنجیده است که موجب پیچیده‌تر شدن بحران و تبدیل آن به گرهی باز نشدنی می‌شود.» حکیم با تاکید بر اینکه عراق ایستگاهی است که در آن منافع همگان به یکدیگر می‌رسد، تصریح کرد: «با قاطعیت مخالفت خود را در رابطه با اینکه عراق میدان نزاع یا پایگاه تجاوز به کشورهای همسایه باشد، اعلام می‌کنیم.»

رئیس مجلس اعلای عراق: برای راضی کردن رژیم صهیونیستی بود
شیخ «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در واکنش به اقدام خصمانه واشنگتن علیه سپاه پاسداران و قرار دادن نام آن در لیست تروریستی ایالات متحده گفت که این اقدام حماقتی است که با دیگر حماقت‌های ترامپ در خصوص قدس و جولان اشغالی فرقی ندارد. شیخ حمودی افزود: «ترامپ این تصمیم را در راستای تلاش برای راضی کردن رژیم صهیونیستی و شعله ور کردن تنش‌ها در منطقه اتخاذ کرده است. سپاه پاسداران مشاوران رزمندگان الحشد الشعبی بودند و آنها قوی ترین نیرویی هستند که با تروریسم مقابله کرده و در نابودی آن سهیم هستند.»

حشد الشعبی: هیچ اهمیتی نمی دهیم
سازمان «الحشد الشعبی» عراق تصمیم ترامپ را بیانگر ضعف آمریکا در مقابله با محور مقاومت دانست. یکی از فرماندهان الحشد به پایگاه خبری بغداد الیوم گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخش مهمی از محور مقاومت است و عراق نیز هیچ اهمیتی به این تصمیم‌ها نمی‌دهد. وی با اشاره به تداوم همکاری و تماس عراق با نیروهای ایرانی در خصوص آموزش و اهداف مستشاری، وزارت دفاع و فرماندهی ستاد مشترک عراق خواست که با صدور بیانیه‌ای تأکید کنند که عراق به تصمیم‌های واشنگتن در خصوص سپاه پایبند نخواهد بود.

نجبا: عملیات روانی است
«ابو وارث الموسوی» سخنگوی النجباء (یکی از گروه های جهادی عراق) تأکید کرد که «این تصمیم بخشی از تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است.» الموسوی با اشاره به عدم پایبندی بغداد به تصمیم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، گفت که عراق هیچ اهمیتی به اقدامات و رفتارهای آمریکا نمی‌دهد. سخنگوی النجباء، این تصمیم ترامپ را بخشی از جنگ روانی آمریکا دانست و خاطر نشان کرد که چنین تصمیماتی بر رفتار عملی، سیاسی، نظامی و فکری هیچ یک از گروههای مقاومت تأثیری نخواهد گذاشت.

وزیر خارجه ترکیه: پیشنهاد یکی از کشورهای خلیج فارس بود
«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه به «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوی آمریکا واکنش نشان داد و گفت که این مسئله به بی‌ثباتی در منطقه منجر خواهد شد. او گفت: «اقدام آمریکا در گنجاندن سپاه [پاسداران انقلاب اسلامی] ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی به عدم ثبات منطقه منتهی خواهد شد. یکی از کشورهای [عربی] خلیج [فارس] پیشتر پیشنهاد داده بود که نیروهای سپاه ایران در لیست گروه‌های تروریستی گنجانده شود.» وزیر امور خارجه ترکیه گفت که این تصمیم آمریکا یکجانبه بوده و هیچ کشوری نمی‌تواند نیروهای مسلح یک کشور دیگر را تروریستی اعلام کند.

سوریه: نشان افتخار سپاه است
یک مقام  وزارت خارجه سوریه گفت که دمشق بیانیه دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نقض آشکار حاکمیت ایران است را به شدت محکوم می‌کند. این منبع مطلع افزود، این اقدام غیرمسئولانه دولت آمریکا در چارچوب جنگ اعلام شده این کشور علیه ایران و تنها به نفع اسرائیل اشغالگر و پروژه استعماری غرب در زمینه سلطه در منطقه است. این مقام وزارت خارجه سوریه در خاتمه اظهار داشت: «این اقدام آمریکا نشان افتخار و شناختن نقش پیشگام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع از حاکمیت ایران و عزم ملی  و مستقل آن و نقش مهم این نیرو در محور مقاومت بشمار می‌آید.»

مقام آمریکایی: دنبال جنگ نیستیم
مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» تلاش کرد از ابعاد نظامی این تصمیم بکاهند.مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گفته‌اند تروریستی اعلام کردن سپاه به این معنی نیست که ارتش ایالات متحده با سپاه مانند «القاعده» یا «داعش» برخورد می‌کند.یک مقام آمریکایی با بیان اینکه ارتش این کشور دستوری برای برخورد نظامی با نیروهای ایرانی دریافت نکرده، گفته است: «این به معنی جنگ با ایران یا کشتن گروهی از ایرانی‌ها نیست. به هیچ‌وجه نیست.»

هشدار سناتور آمریکایی درباره جان سربازان این کشور
«تام یودال» سناتور دموکرات ایالت نیو مکزیکو که در ۵ کمیته مهم سنا شامل کمیته تخصیص بودجه، روابط خارجی و کمیته قوانین عضویت دارد، از تصمیم دولت ترامپ در قبال ایران به شدت انتقاد کرد و درباره تبعات آن برای نظامیان آمریکایی هشدار داد. او در توییتر خود نوشت: «این، یک اقدام دیگر و خطرناک در زمینه تشدید درگیری با ایران است، موضوعی که به طرزی نگران‌کننده یادآور تحولات منجر به جنگ شکست‌خورده در عراق است. دولت ترامپ در حال تشدید کردن تقابل، تضعیف دیپلماسی و به خطر انداختن نظامیان آمریکایی است.»

وندی شرمن: قطعاً ارتش آمریکا در منطقه به خطر می افتد
«وندی شرمن» رئیس هیأت آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و معاون سابق وزارت خارجه آمریکا ضمن انتقاد از این اقدام آمریکا گفت: «شاید بتوان گفت که اگر رئیس‌جمهور به دنبال دلیل برای درگیری نیست، چطور می‌توان گفت که این (تروریست خواندن سپاه) به نفع ما است.» وی ادامه داد: «سپاه (IRGC)  از قبل کاملاً تحریم شده بود و این تنش (قرار دادن سپاه در لیست گروههای تروریستی خارجی) قطعاً ارتش ما در منطقه را به خطر می‌اندازد.»

نفیو: بقیه اش را عکس گربه بکشید!
«ریچارد نفیو»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از او به عنوان یکی از معماران تحریم‌های ضدایرانی یاد می‌شود، کاربری در توئیتر را که خبر قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را منتشر کرده مخاطب قرار داده و نوشته است: «بسیار خوب! طرفداران این اقدام می‌توانند آن را جشن بگیرند ولی، این تأثیر معناداری بر اضافه شدن فشارها [علیه ایران] نخواهد داشت اما مخاطرات را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. اما مسئله اصلی در اینجا انگیزه‌‌ای نه چندان پنهان است: مسموم کردن رابطه به نحوی که مذاکره با جمهوری اسلامی ایران در آینده غیرممکن باشد.» او سپس با لحنی طنزآلود و کنایه‌آمیز در پاسخ به توئیت روزنامه وال‌استریت‌‌ژورنال درباره اقدام دولت ترامپ علیه سپاه نوشته است: «اوه، خدا را بابت این شکر! حالا دیگر سپاه نمی‌تواند به سوریه سفر کند...بسیار خوب، حالا می‌توانیم سراغ کسانی برویم که از سپاه حمایت می‌کنند و با آن همکاری تجاری دارند.» نفیو در ادامه اعتراف کرده تصمیم ترامپ از ناتوانی برای خارج کردن نیروهای ایران از سوریه ناشی شده است. او نوشت: «به نظر من اینطور می‌رسد که ما جلوگیری از مورد اول (متوقف کردن سفر سپاه به سوریه) را دشوار یافته‌ایم و این کار هم [بشار] اسد را مجاب نخواهد کرد  به آنها (ایرانی‌ها) بگوید به خانه‌هایشان برگردند. درباره کار دوم، اگر شما بین سال‌های 2015 تا 2017 با هر شرکت خارجی صحبت کرده باشید و از شما نپرسیده باشد از تحریم‌های آمریکا می‌ترسند و چطور باید از تعامل با سپاه خودداری کنند، حتما خواب بوده‌اید.»
مقام سابق آمریکایی در ادامه با لحنی کنایه‌آمیز نوشته است: «به نظرم ما سرانجام کاری کرده‌ایم که سعودی‌ها، اماراتی‌ها و اسرائیلی‌ها خطر سپاه را جدی بگیرند. خب خوب است؛ حداقل الان می‌توانیم بگوییم ما کاری انجام داده‌ایم که اوباما (بوش، کلینتون، بوش پدر و ریگان) انجام نداده‌اند.» او اضافه کرد: «واقعاً سرگرم‌کننده است آدم مشاور ترامپ در امور ایران باشد. تنها چیزی که لازم است بگویی این است که "اوباما این کار را انجام نداده" و بعد می‌توان بقیه یادداشت را با عکس گربه پر کرد.»

هشدار نیویورک تایمز درباره احتمال دستگیری و محاکمه سربازان آمریکایی
 نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که ۲۸ اسفندماه مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است. ارزیابی پنتاگون و سیا این است که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. کارشناسان مسائل حقوقی می‌گویند در صورتی که طرفین کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

هشدار آسوشیتدپرس درباره تلافی جویی ایران
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی هشدار داد: «اقدام روز دوشنبه آمریکا یک اعلامیه بی سابقه علیه یک کشور خارجی است و شاید سبب تلافی‌جویی (ایران) شود و کار آمریکا را برای کار کردن با متحدانش در منطقه را سخت‌تر کند. ایران در پاسخ به اقدام آمریکا همه نیروهای آمریکایی را تروریست خوانده و به ایالات متحده لقب "حامی تروریسم" داده است.»

لوبلاگ؛ بی تاثیر برای سپاه و خزرناک برای آمریکا
پایگاه آمریکایی لوبلاگ نوشت تروریستی خواندن سپاه پاسداران یکی دیگر از اقدامات خطرناک دونالد ترامپ است.او، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بدون آنکه درکی از شرایط واقعی غرب آسیا داشته باشند، حساسیت ها و مخاطرات کنونی روابط میان تهران و واشنگتن را بیشتر کردند. با این حال کار آنها تنها یک تصمیم سیاسی و نمادین است و هیچگونه تحول چشمگیری در غرب آسیا به همراه نخواهد داشت.تروریستی خواندن سپاه پاسداران از نظر اقتصادی نیز عواقبی در پی نخواهد داشت چرا که تحریم های پیشین آمریکا هر نوع محدودیتی که مقدور بود بر تهران تحمیل کرده و کار بیشتری از پیش نخواهند برد. ایران در سوریه، عراق، یمن، افغانستان و سراسر خلیج فارس توان عملیاتی بالایی دارد. هزاران تن از نیروهای ایالات متحده در منطقه، به ویژه در عراق و سوریه در نزدیکی نیروهای رسمی ایران و یا شبه نظامیان نزدیک به تهران قرار دارند. هر گونه برخورد نظامی میان این گروه ها و نیروهای ایالات متحده دشواری حضور نظامی آمریکا در منطقه را بیشتر می کند و مقامات نظامی واشنگتن به طور قابل توجهی نگران در معرض خطر قرار گرفتن بیشتر نیروهای خود در غرب آسیا هستند.

آسوشیتدپرس: تاثیر محدود دارد و پنتاگون نگران است
دو مقام دولت و یک منبع وابسته به کنگره آمریکا به شرط عدم افشای هویت‌شان با آسوشیتدپرس درباره اقدام ضد ایرانی تازه دولت ترامپ صحبت کردند. بنا بر گفته این منابع مطلع، با اقدام دولت آمریکا در شناختن سپاه پاسداران به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» اقداماتی از قبیل اعمال تحریم، توقیف دارایی‌ها و ممنوع کردن مراودات آمریکایی‌ها با سپاه و طرف‌های وابسته به آن انجام خواهد شد.
آسوشیتدپرس معتقد است: «اگرچه سپاه پاسداران کنترل و نفوذ گسترده‌ای بر اقتصاد ایران دارد، این اقدامات آمریکا شاید تاثیر محدودی داشته باشد. البته شناختن (سپاه به عنوان سازمان تروریستی) می‌تواند به طرزی فزاینده‌ای اقدامات دیپلماتیک و نظامی آمریکا را پیچیده کند، به ویژه در عراق که شبه‌نظامیان شیعه و احزاب سیاسی عراقی پیوندهای نزدیکی با سپاه دارند و در لبنان هم سپاه پیوندهای نزدیکی با حزب‌الله دارد که بخشی از حکومت لبنان را تشکیل می‌دهد. اگر معافیت و استثناهایی درباره شناسایی (سپاه به عنوان سازمان تروریستی) وجود نداشته باشد، ممکن است ارتباط و تعاملات نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی  با مقام‌های عراقی و لبنانی منع شود.» این رسانه خبر داده که دولت آمریکا از بیش از یک دهه قبل در اندیشه قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست تروریستی بوده است.
در گزارش آمده است: «پنتاگون و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره اثرات چنین اقدامی به ویژه در زمینه ممنوعیت مراودات (آمریکایی‌ها) با مقام‌های خارجی که ممکن است با اعضای سپاه پاسداران دیدار کرده باشند، ابراز نگرانی کرده‌اند. تاحدودی همین نگرانی‌ها بوده که دولت‌های قبلی آمریکا را از اتخاذ چنین اقدامی منصرف کرده بود، اقدامی که بیش از یک دهه در حال بررسی بوده است.» یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس خبر داد، فرماندهان ارتش آمریکا نگران هستند که شناسایی سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی سبب تحریک ایران برای تلافی کردن علیه نیروهای آمریکایی در منطقه شود.

بن رودز: برای تقویت نتانیاهو بود
«بن رودز»، مشاور امنیت اسبق آمریکا، اقدام دولت کشورش را «پرتبعات» دانسته که در راستای تقویت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات فلسطین اشغالی انجام شده است. رودز در توئیتر نوشت: «یک بار دیگر ترامپ تصمیم مهمی گرفته که هدف سیاسی عینی آن تقویت خودش و نتانیاهو در آستانه انتخابات اسرائیل است. تصمیم‌های مهم نبایستی به این دلیل و به این نحو گرفته شوند.»

سی ان ان: آمریکا پشیمان می شود
شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش خود تصریح کرد که این کار هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های سپاه پاسداران ایجاد نمی‌کند اما فعالیت‌های ایرانی‌های بیشمار و گردشگران خارجی را مجرمانه تلقی و سابقه‌ای خطرناک برای واشنگتن ایجاد می‌کند که احتمالاً از آن پشیمان خواهد شد. تروریستی معرفی کردن سپاه تأثیر محدودی برای از بین بردن نفوذ ایران در عراق خواهد داشت، در ازا زندگی را برای نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی در عراق سخت‌تر خواهد کرد. به همین دلیل بود که بسیاری از مسئولان وزارت دفاع و امورخارجه آمریکا با این تصمیم ترامپ مخالف بودند.

پولیتیکو: ترامپ پنتاگون را نادیده گرفت
مجله پولیتیکو به نقل از مسئولان آمریکایی گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با اقدام اخیر خود درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نقش و جایگاه پنتاگون را نادیده گرفت. این مجله همچنین به نقل از یک منبع آگاه در پنتاگون از بروز تنش‌های شدید میان شورای امنیت ملی- که ایران را تحت فشار قرار می‌دهد- و افسران وزارت دفاع آمریکا خبر داد.

کارشناس روس: تبلیغاتی است
"یوری لیامین" کارشناس نظامی روس در گفت‌وگو با روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» یادآور شد،  تا مدتها قبل ایالات متحده از قرار دادن ساختارهای سیاسی-نظامی دولت‌های خارجی در فهرست سازمان‌های تروریستی اجتناب می کرد، ولی سپاه پاسداران نخستین ساختاری نیست که در این فهرست جای گرفته و جنبش حزب الله لبنان نیز پیشتر همین سرنوشت را پیدا کرد. البته برخی بانک‌های ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران، از قبل در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشته‌اند ولی اقدامات محدودکننده مالی و اقتصادی آمریکا تاثیری بر این ارگان سیاسی-نظامی نداشته است.   
"سرگئی دمیدنکو" عضو موسسه علوم اجتماعی آکادمی علوم روسیه نیز معتقد است که اقدام "دونالد ترامپ در اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست سازمان‌های تروریستی، قبل از هر چیز یک اقدام داخلی با هدف تقویت وجهه خود و نشان دادن شدت عمل علیه ایران و در مجموع یک اقدام تبلیغاتی است.

حماس: ادامه گستاخی آمریکا
حازم قسام، سخنگوی حماس، در توییتی تصمیم آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران را محکوم کرد. او نوشت: «آمریکا که خود حامی مالی گروه‌های تروریستی بزرگ جهان از جمله اسرائیل است، گستاخی خود را ادامه می‌دهد و اتهام تروریست بودن را به دیگران نسبت می‌دهد.»

جهاد اسلامی: ادامه سیاست های خصمانه آمریکا
جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصمیم خصمانه دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کرد.جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد که آمریکا حامی تروریسم و جنگ ها و درگیری ها در دنیا است.این جنبش افزود که تصمیم آمریکا علیه سپاه ادامه سیاست های خصمانه واشنگتن است.جهاد اسلامی همچنین اعلام کرد که حمایت های آمریکا از رژیم تروریستی اسرائیل شاهدی زنده بر جنایات واشنگتن علیه بشریت است.

انصارالله یمن: آمریکا مادر تروریسم است
دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن طی بیانیه‌ای، اعلام کرد: «آمریکا خود، مادر و حامی اصلی تروریسم و صادرکننده آن‌ به همه کشورها است.» جنبش انصارالله در این بیانیه از همه ملت‌های آزاده جهان خواست «تصمیمات خصمانه و همه طرح‌ها و تحرکات» آمریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم کنند. این جنبش گفت: «تحرکات تاثیرگذار برای مقابله با تصمیم‌های آمریکا مناسب‌ترین و مفیدترین گزینه برای حفظ هویت، خاک، ملت و توانایی‌های آن است.»

هفت حزب یمنی: مزدورها حمایت می کنند
احزاب «اللقاء المشترک» (دیدار مشترک) یمن با صدور بیانیه‌ای، اعلام کردند؛ آمریکا خود حامی اول تروریسم از طریق ابزارهایش مانند «القاعده و داعش» و برخی سازمان‌های تابع آن است. اللقاء‌ المشترک ادامه داد: «این اقدام در ادامه استمرار یاغی‌گری آمریکا در منطقه و شعله‌ور کردن درگیری‌ها و فتنه‌ها ضمن سلسله سیاست‌هایی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی ایران و امنیت منطقه را هدف قرار گرفته و به تنش‌ها، بحران‌ها و فرصت‌های شعله‌ور شدن جنگ در آن می‌افزاید.» در ادامه این بیانیه اعلام شده مسئولیت و پیامدهای کامل این وضعیت بر عهده دولت آمریکاست زیرا این کشور سازنده تروریسم، حامی افراط‌گرایی در کشورهای عربی و اسلامی و جهان است. ائتلاف حزبی اللقاءالمشترک یمن تصریح کرد: «استقبال برخی کشورهای مزدور عربی از این اقدام در چارچوب موضع صهیونیستی است که بیهوده تلاش می‌کند معامله قرن شکست‌خورده را تحمیل کنند.» اللقاءالمشترک در ادامه تمام آزادگان جهان را به مقابله با عربده‌کشی آمریکا با تمام وسایل ممکن فراخواند. ائتلاف احزاب «اللقاء المشترک» (دیدار مشترک)، شامل هفت حزب اپوزیسیون یمن «حزب التجمع الیمنی للإصلاح، حزب الاشتراکی الیمنی، حزب الحق، التنظیم الوحدوی الشعبی الناصری، حزب البعث العربی الاشتراکی القومی، التنظیم السبتمبری الدیمقراطی و اتحاد القوی الشعبیة الیمنیة» است.

چین: آمریکا قلدری نکند
«لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره این اقدام آمریکا تاکید کرد که همه کشورها باید اصول اساسی روابط بین‌الملل و قواعد منشور سازمان ملل را مراعات کنند و از «قلدری» بپرهیزند. وی تصریح کرد: «ما امیدواریم که کشورهای مرتبط به ویژه قدرت‌های بزرگ خارج از منطقه، اقدامات بیشتری در جهت کمک به صلح و ثبات خاورمیانه انجام دهند نه اینکه اقداماتی بکنند که به تنش بیشتر در منطقه بیانجامد.»

المانیتور: واکنش های منفی در عراق دارد
پایگاه تحلیلی «المانیتور» به نقل از دیپلمات‌های سابق آمریکا که در منطقه خدمت کرده‌ بودند، گزارش کرد که تروریستی خواندن سپاه، فشار اقتصادی اندکی به ایران می‌افزاید اما این در حالی است که واکنش‌های منفی علیه آمریکا در عراق به وجود می آورد. «باربارا لیف» معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در امور عراق در گفت‌وگو با المانیتور تصریح کرد که اعمال چنین فشارهایی علیه ایران می‌تواند برخی گروههای طرفدار ایران را ترغیب کند تا بغداد را راضی به انتخاب ایران کنند.

فرانسه؛ نصیحت طرفین
وزارت امور خارجه فرانسه تلویحاً این اقدام را تنش‌زا خواند و تصریح کرد: «ما از همه می‌خواهیم از تشدید تنش‌ها و بی‌ثبات کردن منطقه بپرهیزند.»
 
استقبال کنندگان انگشت شمار

تمجید لابی صهیونیسم در آمریکا
لابی صهیونیستی «کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل» (ایپک) با صدور بیانیه‌ای از اقدام تازه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تمجید کرد. این لابی که یکی از مهمترین عناصر حمایت داخلی در آمریکا از رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید و بسیاری از نمایندگان کنگره و مقام‌های دولت آمریکا تحت چتر حمایت مالی آن هستند، در این بیانیه قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا را «اقدامی مهم» در راستای افزایش «فشار اقتصادی» علیه ایران توصیف و عنوان کرده است که این فشار باید تا زمان تغییر رفتار ایران ادامه یابد.

تشکر نتانیاهو
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این اقدام دولت ترامپ تشکر کرد. بر این اساس، بنیامین نتانیاهو در پیام خود متعهد به تداوم همکاری با آمریکا علیه ایران شده است.

بحرین؛ مقام نخست نوکری آمریکا
بحرین اولین کشور عربی بود که از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی بنا؛ وزارت امور خارجه پادشاهی بحرین، از تصمیم (کشور) دوست، ایالات متحده آمریکا، در اعلام سپاه پاسداران ایران به عنوان سازمانی تروریستی استقبال و بر اهمیت این گام در برخورد با نقش خطرناک سپاه پاسداران ایران به عنوان عنصری بی‌ثبات‌کننده و عامل تنش و ابزار نشر خشونت و تروریسم در خاورمیانه و دنیا، تأکید می‌کند. در ادامه بیانیه وزارت خارجه بحرین آمده است که بحرین از تلاش پیگیر آمریکا برای مقابله با تلاش‌های خصمانه و اقدامات تروریستی و مداخلات منفی در امور داخلی کشورهای منطقه تشکر می‌کند. وزارت خارجه بحرین در ادامه گفته که امیدوار است «تحرکی موثر و قاطع از جانب جامعه بین‌الملل برای اجبار رژیم ایران به توقف حمایت از گروهک‌ها و شبه‌نظامیان تروریستی» ببیند. 

عربستان: گامی عملی و جدی است
یک مقام مسئول در وزارت خارجه سعودی اعلام کرد پادشاهی عربستان سعودی از اقدام ایالات متحده آمریکا در قلمداد کردن سپاه پاسداران ایران به عنوان سازمانی تروریستی استقبال می‌کند. مقام مسئول در وزارت امور خارجه عربستان همچنین گفت: تصمیم آمریکا مبنی بر سازمان تروریستی بودن سپاه پاسداران ایران، گامی عملی و جدی در تلاش‌های مبارزه با تروریسم است.

 
 گروه بین الملل بصیرت
نظرات
CAPTCHA