روز شمار
اوقات شرعی
القدس العربی: ایرانی‌ها در سایه تحریم‌های آمریکا
azadi

97/09/12

روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» نوشت: سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران نماد پایبندی همه ایرانی‌ها از هر جریان و گرایشی به آرمان‌های انقلاب در دفاع از قدس و مقاومت در برابر زورگویی مستکبران بود.

 

 

روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» چاپ لندن در یادداشتی با عنوان« رقابت دو جناح غیرهمسو و اتحاد دو جناح مختلف» کنفرانس اخیر وحدت اسلامی در تهران را نماد روشن اتحاد جریان‌های سیاسی ایران  در برابر آمریکا و رژیم‌های دست نشانده آن در منطقه توصیف کرد.

«سعیدالشهابی» نویسنده بحرینی در مقدمه این یادداشت آورده است: «بیت المقدس را  که خداوند با واقعه اسراء و معراج تقدس داد و حضرت داوود و فرزنش سلیمان [سلام‌الله علیهما] در آنجا به فرمان خداوند به ساختن بنای مسجد الاقصی یعنی خانه خدا اقدام و آن را آماده کردند تا کانون همگرایی ادیان آسمانی شود، بیش از پنجاه سال است که تحت اشغال بی رحمانه‌ای به سر می‌برد و به جای اینکه پایتخت  ادیان و محل تلاقی فرهنگ‌ها باشد به تدریج در چارچوب یک پروژه صهیونیستی که بیش از یکصد سال به طول انجامیده است، یهودی سازی شده است.

این یادداشت افزود: علیرغم درخواست‌های پیاپی برای آزادسازی قدس از چنگ اشغالگری و قطعنامه‌های بین‌المللی که غیرقانونی بودن این اشغالگری را تایید می‌کند؛ اما همدستی جامعه بین الملل بخصوص آمریکا با اشغالگران غاصب مانع پایان این ستمگری شده است.

القدس العربی آورده است: بیت المقدس محور سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی بود که هفته گذشته در تهران به مناسب سالروز میلاد نبی اکرم (ص) با عنوان «قدس محور وحدت امت»  برگزار شد.

به نوشته این روزنامه، روشن است که جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد این کنفرانس را به عنوان دروازه‌ای برای ورود به دوران جدیدی نشان دهد که در آن روابط بین مسلمانان حول محور اصول دینی و سیاسی و در مقدمه آن شهر بیت المقدس می‌چرخد، در عین حال که این کنفرانس اهداف دیگری را هم دنبال می‌کرد؛ نخست اینکه تحریم فراگیری که رئیس جمهور آمریکا علیه ایران اعمال کرده بر آرمان‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران تاثیر نگذاشته است، بخصوص در بعد عقیدتی این آرمان‌ها، که جمهوری اسلامی آن را از ظرفیت‌های امنیت ملی خود قلمداد می‌کند.

نویسنده تاکید کرد: دومین هدف ایران از برگزاری کنفرانس مذکور این بود که نشان دهد جمهوری اسلامی ایران هنوز می‌تواند صدها دانشمند، سیاستمدار، اندیشمند و فعال را درباره مسائلی که آن را سرنوشت ساز می‌شمرد از اقصی نقاط جهان گرد هم آورد از جمله مساله فلسطین که یکی از اصول انقلاب اسلامی ایران است.

این روزنامه در ادامه نوشت:کنفرانس وحدت اسلامی به چه معناست و مضامین ایدئولوژیک و سیاسی آن چیست؟ این پرسشی است که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا خط مشی‌های آتی جمهوری اسلامی ایران را مشخص کند؛ تهران در سال جاری دارای احساسات ضد و نقیضی است، در حالی که خروج آمریکا از توافق هسته ای به امضا رسیده با شش قدرت بزرگ دنیا که منجر به تحمیل بزرگ ترین تحریم‌ها علیه ایران در تاریخ روابط دو کشور است، ناعدالتی می‌خواند و از آن ناراضی است؛ اما رسیدن به دستاوردهای بزرگی عقیدتی و سیاسی را هم در سایه تحریم‌ها احساس می‌کند.

القدس العربی آورده است: افول فتنه فرقه‌ای که امت عربی و اسلامی را در طول یک دهه اخیر تکه تکه کرده به معنای احیای آرمان وحدت اسلامی است که تهران آن را از نخستین سال‌های پس از تاسیس نظام جمهوری اسلامی در این کشور مطرح کرد و اگرچه برخی علما در سال‌های اخیر به دلیل رواج فرقه‌گرایی از حضور در این کنفرانس دلسرد شده بودند، اما شمار کسانی که در کنفرانس امسال تهران حضور داشتند نشان داد که گره فرقه‌گرایی مانع حضور مدعوین در این کنفرانس نبوده است.

به نوشته این روزنامه در بعد سیاسی ایران در کنفرانس امسال شاهد همسویی و حمایت حضار از سیاست‌های منطقه ای آن بخصوص در روابط با کشورهایی نظیر عربستان، امارات و بحرین بود که در جنگ علیه یمن شرکت دارند.

القدس العربی ادامه داد: مساله قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری کشورش در استانبول هم نگاه‌ها را از سمت ایران به سمت عربستانی کشاند که حالا با فاش شدن دامنه خصومتش با منتقدان بن سلمان در محاصره سیاسی، دیپلماتیک و اخلاقی گرفتار آمده است.

به نوشته این روزنامه، حضور یک هیات یمنی بلندپایه در کنفرانس وحدت اسلامی تهران نیز قدرت جمهوری اسلامی در فراخوان بخش‌های بزرگ یمن که به بحث های فکری و سیاسی در جریان کنفرانس منجر شد نشان داد.

نویسنده تاکید کرد:کسانی که با مقامات ایرانی صحبت می‌کنند عمق پروژه وحدت آفرینی ایرانی‌ها را درک می‌کنند، آنها تلاش می‌کنند شرایط مناسب را برای هیات های خارجی فارغ از مسائلی که احیانا به تقابل مذهبی روبرو می‌شود، فراهم کنند .

القدس العربی ادامه داد: «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس که به دلیل مخالفت مقامات مصری اجازه سفر به ایران از خاک مصر را پیدا نکرد به صورت ویدیویی برای این کنفرانس سخنرانی کرد و گفت: ایران کشوری است که حامی مقاومت است و خطوط قرمز آمریکائی ها را رد کرده و بر اساس اصول خودش عمل می کند وی افزود: ملت فلسطین هرگز اجازه عملی شدن معامله قرن را نمی دهد .

«طاهر المصری»، نخست وزیر اردن هم طی سخنانی در این کنفرانس از مسلمانان جهان خواست برای مقابله با یهودی سازی قدس و حفاظت از مسجد الاقصی قبل از اینکه دیر شود اقدام کنند.

به نوشته این روزنامه، سخنان «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران درباره فلسطین در این کنفرانس نیز از گفتمان اصلاح طلبانه شناخته شده وی به دور بود وی گفت:« آمریکا فکر می‌کند با انتقال یک ساختمان، قدس شریف را می تواند از ما بگیرد، این باوری اشتباه است و تکلیف ما اتحاد و یکپارچگی است.» وی در توصیف اسرائیل آن را به «غده سرطانی» تشبیه کرد و هنگامی هم که به قضیه تحریم‌های آمریکا علیه کشورش پرداخت زبانی چالشی بکار گرفت.

به نوشته القدس العربی، روحانی حتی زمانی که از جنگ یمن سخن گفت از زبانی بی سابقه در اظهارات مقامات دولتش استفاده کرده و همسو با گفتمان «آیت الله خامنه ای»، رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران در این کنفرانس سخن گفت.

«آیت الله خامنه ای» هم در سخنرانی خود برابر صدها نفر از مهمانان کنفرانس از جمله سفرا و وزرای ایرانی و خارجی به برخی مسائل داغ منطقه پرداخت و گفت: برخی حکام اسلامی در دو حرکت جنایت‌آمیز در فلسطین و یمن، همراهِ امریکا شده‌اند اما قطعاً پیروزی با مردم فلسطین و با مردم یمن خواهد بود و امریکا و دنباله‌روهای آن در این قضایا شکست خواهند خورد.

القدس العربی نوشت: آیا رهبران ایران در یکپارچه کردن گفتمان خود توافق کرده اند؟ آیا همه آنها به سمت آرمان‌های انقلابشان که بسیاری گمان می‌کردند در سال‌های اخیر با افت مواجه بوده است، گرایش پیدا کرده اند؟ مطمئنا ایران از اینکه متحدانش در منطقه به دستاوردهایی مافوق انتظار رسیده اند احساس طیب خاطر می‌کند.

این روزنامه در ادامه به بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: آیت الله خامنه ای به مناقشه اعراب و اسرائیل نیز پرداخت و دستاوردهای گروه‌های مقاومت لبنان و فلسطین را ستود و از پیروزی مقاومت غزه در درگیری اخیر با اشغالگران اسرائیل به پیروزی بزرگ یاد کرد، تقابلی که اسرائیل را به قبول آتش بس و وزیر دفاع آن را به برکناری از منصب خود کشاند.

این روزنامه سپس این پرسش را مطرح کرد که ایران در داخل خود چگونه در طول تحریم‌ها به سر خواهد برد؟ و در پاسخ به آن نوشت: سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی یک نماد مناعت ایران  برای تسلیم در برابر فشارهای آمریکا بود، انتخاب نام کنفرانس امسال هم پیام آشکار و دو وجهی به دولت آمریکا داشت: نخست اینکه جمهوری اسلامی ایران همچنان به مساله قدس پایبند است و اشغالگری و یهودی سازی آن را رد می کند، همان گونه که به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل را رد می‌کند و دوم اینکه تحریم‌های اقتصادی بر سیاست خارجی ایران تاثیر زیادی ندارد.

القدس العربی آورده است: از لحاظ اخلاقی ایران دستاوردی سیاسی و دیپلماتیک بزرگی با خروج آمریکا از برجام به دست آورد و این خروج آمریکا انزجار پنج کشور دیگر را هم که به مدت ده سال شریک مذاکرات هسته ای بودند به همراه داشت.

در پایان این یادداشت آمده است: معنای سخن ما این نیست که ایران متاثر از تحریم‌ها نشده است اما مقامات ایرانی تاکید می‌کنند که اقتصاد ایران، قدرت تحمل تحریم‌ها را دارد و می‌گویند تجربه تحمل چهار دهه تحریم پیاپی  موجب شده ایران توان رسیدن خودکفایی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود را بالا ببرد چیزی که ایرانی‌ها آن را «اقتصاد مقاومتی» می‌خوانند.

نظرات
CAPTCHA