روز شمار
اوقات شرعی
کتاب پدرخوانده تجدیدنظرطلبان
azadi

97/07/29

بازخوانی آراء و نظرات دکتر حسین بشیریه 

کتاب پدرخوانده تجدیدنظرطلبان با موضوع بازخوانی آراء و نظرات دکتر حسین بشیریه به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.

 

این کتاب که از مجموعه کتاب های جریان‌نگاشت و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در 59 صفحه و در 4 فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
«بشیریه کیست؟»، «انقلاب با عینک بشیریه»، «آیا بشیریه یک ایرانی است؟» و «وقتی یک دموکرات بر دموکراسی میشورد» عناوین فصل های 4 گانه این کتاب هستند.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: ««حسین بشیریه» را «پدر جامعه شناسی سیاسی ایران» می‌خوانند. چهره‌ای دانشگاهی که نه تنها فضای آکادمیک ایران تحت تأثیر اندیشه و آثار وی بوده که فضای سیاسی
کشور از جمله شالوده‌ی تئوری دوم خرداد  نیز تا حدودی وامدار آموزه‌های دو «پدرخوانده‌ی اصلاح طلبان»، «بشیریه» به مثابه بال سیاسی و «عبدالکریم سروش»، به مثابه بال فلسفی جریان سکولار در ایران بوده است. چرا که بسیاری از سیاست‌مداران و تئوری‌پردازان اصلاحات زمانی پای درس او نشسته‌اند و چه بسا ایده‌هایشان درباره‌ی توسعه‌ی سیاسی، نوسازی نظام و دموکراتیزاسیون را مدیون او می‌باشند.
 
حسین بشیریه متولد 1332 در همدان، مقطع لیسانس علوم سیاسی را در دانشگاه تهران، فوق لیسانس رفتارشناسی سیاسی را در دانشگاه «اسکس» انگلیس و دکترای تئوری سیاسی را در دانشگاه «لیورپول» گذرانده است. با بازگشایی دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی، بشیریه در دانشگاه تهران به تدریس مشغول می‌شود و با تألیف و ترجمه‌ی بیش از 100 عنوان کتاب و مقاله به جایگاهی مؤثر در تغییر اندیشه‌ی سیاسی نخبگان و جریان روشنفکری و همچنین ترویج دموکراسی و مفاهیم مدرنیته دست می یابد.»

 

پدرخوانده تجدیدنظرطلبان
دریافت کتاب

 

 

 

نظرات
CAPTCHA