روز شمار
اوقات شرعی
از شایعه تا واقعیت نبود لاستیک/ چرخیدن بازار لاستیک بر مدار گرانی
azadi

97/07/02

 

مدتی است که شاهد التهاب وضعیت بازار لاستیک در سطح استان هستیم و با مراجعه برای خرید یا با بسته بودن مغازه‌ها و نبود لاستیک و یا با قیمت‌هایی مواجه می‌شویم که نسبت به ماه گذشته رشد چشمگیری داشته است.

 

 

به گزارش خبرگزای فارس از بیرجند، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در توسعه اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد بخش صنعت است که به عنوان یک نیرومحرکه قوی در اقتصاد و اشتغال‌زایی ایفای نقش می‌کند.

حضور واحدهای صنعتی در مناطق مختلف نشان از پویایی اقتصاد در یک منطقه دارد چرا که علاوه بر ایجاد رونق و رشد اقتصادی در یک منطقه زمینه اشتغال را نیز برای مردم آن منطقه فراهم می‌کند.

اما چند سالی می‌شود که برخی واحدهای صنعتی در سطح کشور با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند و واحدهای صنعتی در خراسان‌جنوبی نیز از این مشکلات بی‌نصیب نمانده‌اند و چرخ این واحدها در استان به کندی می‌چرخد و تاکنون شاهد تعطیل و نیمه‌تعطیل شدن واحدهای متعددی در سطح استان بوده‌ایم.

یکی از واحدهای صنعتی استان خراسان‌جنوبی نیز که از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی تایر در سطح کشور نیز محسوب می‌شود این روزها وضعیت نابسامان اقتصادی داشته و شاهد وجود مشکلاتی در این واحد صنعتی هستیم.

واحدی که پس از حدود 30 سال فعالیت، ایجاد اشتغال برای بیش از یک هزار نفر و سابقه درخشان در نوآوری و تولید تایر این روزها با مشکلاتی نظیر کمبود مواد اولیه مواجه شده است.

چند هفته‌ای از التهاب وضعیت بازار لاستیک در سطح استان می‌گذرد و با مراجعه برای خرید یا با بسته بودن مغازه‌ها و نبود لاستیک و یا با قیمت‌هایی مواجه می‌شویم که نسبت به ماه گذشته رشد چشمگیری داشته است.

از دیگر مواردی که امروز در بازار لاستیک شاهد آن هستیم، طرح فروش لاستیک خودرو است که بازار داغ شایعات را پر کرده و باعث شده تا مردم هر روز برای گرفتن چهار حلقه لاستیک در جلوی تعاونی‌های این شرکت حضور پیدا کنند و از صبح تا ساعت 20 شب منتظر بمانند.

به محل یکی از تعاونی‌های این شرکت در خیابان غفاری بیرجند سری زدیم تا علت حضور گسترده مردم را بهتر جویا شویم.

یکی از خریداران که نزدیک به 60 سال سن داشت در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در گذشته و هنگامی که در مغازه‌ها اقدام به فروش لاستیک می‌کردند، می‌توانستیم به صورت اقساطی دو الی شش ماهه اقدام به خرید کنیم، ولی اکنون در سطح شهر لاستیک به هیچ وجه پیدا نمی‌شود و اگر هم باشد، به مبالغ بسیار بالاتری به فروش می‌رسد.

وی افزود: در تعاونی‌ها هر جفت لاستیک تولید استان را با قیمتی بالغ بر 235 هزار تومان توزیع می‌کنند که نسبت به بازار 120 هزار تومان ارزان‌تر است.

از فروش لاستیک امتناع می‌کنند

این خریدار ادامه داد: علت شلوغی و هجوم ملت به این تعاونی‌ها نیز به این دلیل است که لاستیک‌فروشی‌های سطح شهر از فروش لاستیک امتناع می‌کنند و از نبود لاستیک سخن می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها شاید در ایجاد این وضعیت بی‌اثر نباشد، ادامه داد: علت اصلی این هجوم آوردن و گرانی موجود، احتکاری است که برخی از افراد انجام می‌دهند.

یک روز نشستن در صف برای چند حلقه لاستیک

محمدی یکی دیگر از خریداران چنین رفتاری را شایسته ملت ایران ندانست و گفت: واقعاً آیا اینگونه رفتار کردن با مردم درست است؟ توزیع لاستیک را می‌توانند به شرکت تعاونی‌های ادارات ارجاع دهند، که حتی این تعاونی‌ها می‌توانند لاستیک را مستقیماً به درب خانه کارکنان ببرند، اما متأسفانه اکنون شاهد آن هستیم که مردم برای گرفتن چهار حلقه لاستیک از صبح تا شب باید در خیابان منتظر باشند و انتظار بکشند.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی این شلوغی‌ها فقط سودجویی و احتکار می‌باشد، تأکید کرد: شایعه گرانی لاستیک وجود دارد و این شایعات در بین مردم رسوخ پیدا کرده است.

این خریدار ادامه داد: برخی افراد نیز از بسته بودن تمامی لاستیک فروشی‌های سطح شهر خبر می‌دهند، اما چرا دولت هیچگونه نظارتی بر این اوضاع ندارد و باعث می‌شود که همگان دست به احتکار و انبار کردن بزنند؟

محمدی ادامه داد: برخی‌ها هیچ گونه نیازی ندارند اما در بازار تشنج ایجاد کرده و همین باعث می‌شود تا سودجویان به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنند و اوضاع کشور را نابه‌سامان جلوه دهند.

 خودمان به شایعات دامن می‌زنیم

وی افزود: وضعیت اقتصادی کنونی هیچ ربطی به تحریم‌های آمریکا ندارد و این خودمان هستیم که وضعیت را متشنج جلوه می‌دهیم و به شایعات دامن می‌زنیم و احتکار را در پیش می‌گیریم و ملت را سرگردان می‌کنیم.

احمدی، یکی از فرهنگیان استان نیز که برای گرفتن یک جفت لاستیک پژو در صف انتظار نشسته بود، گفت: در حال حاضر مسؤولین دولتی سر در گم شده‌اند و سوءاستفاده‌های شخصی و حزبی باعث شده تا وضعیت مردم اینگونه شود.

حضور دلالان در صف لاستیک

وی با اشاره به اینکه دیروز یکی از افراد چهار حلقه لاستیک از همین تعاونی خریده است و امروز صبح در فضای مجازی با قیمتی بسیار بالاتر به فروش می‌رساند، افزود: گرانی‌ها را خودمان به وجود می‌آوریم و متأسفانه برخی از افراد وجدان خود را فروخته‌اند و تنها به فکر خود هستند.

یکی از کارکنان واحد صنعتی تولید لاستیک در خراسان‌جنوبی نیز که در محل حضور داشت نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، ابراز داشت: بنده خودم مدت‌ها شده است که در این شرکت فعالیت می‌کنم اما شایعه گرانی لاستیک‌ها را نشنیده‌ام.

وی افزود: اگر هر فردی تنها به اندازه نیاز خود به تعاونی‌ها مراجعه و از شایعه‌پراکنی خودداری کند، قطعاً هیچ کسی به گرانی لاستیک‌ها و حتی دیگر وسایل اقدام و حتی فکر هم نمی‌کند، اما هنگامی که برخی سودجوها اینگونه هجوم مردم را می‌بینند قطعاً بهره‌برداری کرده و گرانی را افزایش می‌دهند.

این کارمند واحد صنعتی تولید لاستیک و تایر عنوان کرد: بازار داغی برخی فروشنده‌ها نیز در گرانی‌ها بی‌تأثیر نیست، زیرا برخی‌ها به دلیل اینکه محصولاتشان زودتر به فروش رسد به شایعه پراکنی دست می‌زنند و متأسفانه مردم نیز به خاطر گرانی‌های اخیر ترسیده‌اند و شایعات را حقیقت می‌دانند.

وی با اشاره به طرح فروش لاستیک خودرو، گفت: گفته شده که اولویت فروش ابتدا با مردم استان خراسان‌جنوبی است و سپس به دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

نخریم تا ارزان شود

این کارمند واحد صنعتی تولید لاستیک و تایر تأکید کرد: با این شلوغ کردن‌ها، خودمان از گران شدن استقبال می‌کنیم اما متوجه نیستیم، در حالی که اگر به مانند دیگر کشورها از خرید برخی موارد خودداری کنیم، دولت مجبور به پایین آوردن قیمت‌ها می‌شود.

یکی از فروشندگان لاستیک در بیرجند در گفت‌و گو با فارس اظهار داشت: چند هفته‌ای از ایجاد اوضاع نابه‌سامان خرید و فروش لاستیک در بیرجند می‌گذرد.

 وی با بیان اینکه قیمت برخی لاستیک‌ها از 240 هزار تومان به 340 هزار تومان رسیده است، گفت: این افزایش قیمت‎ها مربوط به اجناس ایرانی است.

این فروشنده عنوان داشت: در بازار لاستیک خارجی بیش از دو ماه است که لاستیک نداریم و یا با قیمت‌های حدود دوبرابری مواجه هستیم.

حضور بی‌سابقه مشتری‌ها برای پرسیدن قیمت‌ها

وی بیان کرد: طی هفته گذشته شاهد حضور بی‌سابقه مشتری‌ها برای پرسیدن قیمت‌ها بوده‌ایم و جوی مبنی بر نایاب شدن لاستیک در بازار به وجود آمده است.

یکی دیگر از فروشندگان نیز عنوان داشت: طی هفته گذشته تاکنون 200 حلقه لاستیک را به صورت ناگهانی به فروش رسانده‌ام و با اینکه مغازه اکنون خالی شده است مردم برای خرید مراجعه زیادی دارند.

سیفی تصریح کرد: گفته می‌شود که تولید کارخانه‌ها به دلیل نبود مواد اولیه کاهش یافته و حتی به نصف رسیده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از افراد اقدام به خرید چندین حلقه لاستیک در صورت عدم نیاز داشتند که اینگونه مسائل خود در ملتهب شدن بیشتر بازار تأثیر دارد، گفت: از دو ماه گذشته هر چند روزی شاهد افزایش سه تا چهار درصدی قیمت تایر بوده‌ایم اما اکنون مشکلی که وجود دارد کاهش وجود تایر در بازار است.

این فروشنده خاطرنشان کرد: برای یک شرکت دوهفته گذشته مبلغ 20 میلیون را برای خرید واریز کرده‌ام اما هنوز از تحویل خبری نشده است.

اوضاع  شرکت‌های خصوصی بهتر است

سیفی بیان کرد: در بازار تایر وضعیت شرکت‌های خصوصی بهتر است و شرکت‌هایی وجود دارند که مشکلی ندارند اما شرکت‌های وابسته به دولت و مواردی که در زمینه ارز دچار مشکل هستند دچار مسائل متعددی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سطح بیرجند حدود 15 مغازه لاستیک‌فروشی به صورت تخصصی فعال است، گفت: احتکار لاستیک در بیرجند موضوع بعیدی است و بسته بودن برخی مغازه‌ها دلیلی بر احتکار نیست.

این فروشنده ادامه داد: عرضه بیشتر لاستیک در سطح بازار مشکل نابسامانی کنونی را حل خواهد کرد و باید منتظر اقدام کارخانه‌ها در این زمینه باشیم.

سیفی یادآور شد: با توجه به وجود واحد تولید لاستیک وتایر در استان مردم بیش‌تر متقاضی خرید این لاستیک هستند و بهبود شرایط تولید این کارخانه مهم‌ترین  تأثیر را در بازار لاستیک خواهد داشت.

حل مشکلات واحدهای صنعتی و نظارت بر بازار این روزها از مهم‌ترین درخواست‌های مردم است چرا که عدم نظارت‌ و عدم برخورد با متخلفین مطمئناً فرصت سودجویی بیش‌تری را برای متخلفین فراهم می‌کند و ضربه بیش‌تری را به وضعیت اقتصادی وارد خواهد شد.

کلمات کلیدی:
لاستیک,شایعه,واقعیت
نظرات
CAPTCHA