روز شمار
اوقات شرعی
آخرین تحولات خاورمیانه
azadi

97/3/30

احتمال اعدام وزیر اسرائیلی متهم به جاسوسی برای ایران/اعلام زمان آغاز اجرای پروژه عربستان برای تبدیل قطر به یک جزیره/واکنش اتحادیه‌ اروپا به قصاص قاتل خیابان پاسداران

 

دور جدید رایزنی ها درباره کمیته قانون اساسی سوریه چند هفته دیگر در ژنو، واکنش اتحادیه‌اروپا به قصاص قاتل خیابان پاسداران، احتمال اعدام وزیر اسرائیلی متهم به جاسوسی برای ایران و احتمال لغو سفر بدون روادید شهروندان ایران به لبنان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه بوده اند. در این میان باید به اعلام زمان آغاز اجرای پروژه عربستان برای تبدیل قطر به یک جزیره نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته، سعود القحطانی، مشاور دربار پادشاهی عربستان از آغاز اجرای پروژه احداث کانال سلوی در مرز با قطر خبر داد.

پنج شرکت بین‌المللی در زمینه حفر کانال‌های بین‌المللی این پروژه را اجرا خواهند کرد.

از سوی دیگر، برخی منابع به روزنامه «مکه» گفتند، ظرف حداکثر نود روز آینده شرکت برنده حفاری این کانال اعلام و پس از آن کار حفاری که یک سال طول می‌کشد، آغاز خواهد شد.

مشاور دربار پادشاهی عربستان در صفحه توئیتر خود، آغاز اجرای این پروژه را به مردم عربستان تبریک گفت و افزود: این پروژه قطر را به جزیره ای تبدل می‌کند.

پیش از این، یک روزنامه سعودی گزارش داده بود که عربستان سرگرم بررسی احداث یک کانال دریایی بزرگ به عنوان پروژه‌ای گردشگری و توریستی است که با استفاده از آن، کشور قطر به یک جزیره تبدیل می‌شود، ‌این پروژه می‌تواند تنش در روابط ریاض-دوحه را به اوج خود برساند.

احتمال اعدام وزیر اسرائیلی متهم به جاسوسی برای ایران/اعلام زمان آغاز اجرای پروژه عربستان برای تبدیل قطر به یک جزیره/واکنش اتحادیه‌اروپا به قصاص قاتل خیابان پاسداران

نقشه این پروژه شامل احداث کانال دریایی است که از گذرگاه مرزی "سلوی" بین عربستان و قطر آغاز شده و به "خور العدید" در خلیج فارس می‌رسد، به گونه‌ای که کامل در ساحل شرقی عربستان امتداد می‌یابد.

نکته قابل توجه اینکه مرز مشترک عربستان با قطر، بالغ بر 60 کیلومتر و تنها بخش زمینی است که این امتداد را قطع می‌کند.

این پروژه در حالی در دست بررسی است که تنش در منطقه خلیج فارس بین محور سعودی با قطر همچنان ادامه دارد.

دور جدید رایزنی ها درباره کمیته قانون اساسی سوریه چند هفته دیگر در ژنو

نمایندگان سه کشور ضامن روند آستانه و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه توافق کردند، دور جدید رایزنی ها درباره کمیته قانون اساسی سوریه چند هفته دیگر در ژنو برگزار شود.

حسین جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه ـ که روز گذشته 28 خرداد 97 وارد ژنو شد ـ در دیروز و امروز، مذاکرات فشرده دو و چندجانبه ای را با نمایندگان عالی روسیه و ترکیه، و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به عمل آورد.

در نشست های دو، سه و چهارجانبه نماینده ایران و هیأت همراه با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و سرگئی ورشنین معاون وزیر خارجه روسیه، سدات اونال معاون وزیر خارجه ترکیه و استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، ابعاد و جزئیات مختلف مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دور جدید این گفت وگوها و رایزنی ها براساس توافق نمایندگان سه کشور ضامن روند آستانه و دی میستورا چند هفته دیگر در ژنو برگزار می شود.

احتمال اعدام وزیر اسرائیلی متهم به جاسوسی برای ایران/اعلام زمان آغاز اجرای پروژه عربستان برای تبدیل قطر به یک جزیره/واکنش اتحادیه‌اروپا به قصاص قاتل خیابان پاسداران

دستیار ارشد وزیر خارجه ایران همچنین شب گذشته و ظهر امروز، سه شنبه ٢٩ خرداد ٩٧ در ژنو با برخی رهبران معارضه سوریه دیدار، و موضوعات مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

جابری انصاری در پایان دیدار فشرده خود از ژنو، عصر سه شنبه به وقت محلی سوئیس را به مقصد تهران ترک می کند.

حسین جابری‌انصاری، دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه بدین منظور صبح امروز (دوشنبه) ٢٨ خرداد ٩٧ در رأس هیأتی عازم ژنو شد.

محور اصلی این گفت‌وگوهای دو و چند جانبه درباره راه‌های تسهیل شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه (مصوب کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی) بود.

واکنش اتحادیه‌اروپا به قصاص قاتل خیابان پاسداران

اتحادیه اروپا نیز پس از آمریکا در اقدامی مداخله جویانه با انتشار بیانیه‌ ای اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد.

در بیانیه صادره از سوی اتحادیه اروپا در این باره ادعا شده است: اتحادیه اروپا در هر شرایطی مخالف حکم اعدام است و لغو این حکم در سطح جهان هدف این اتحادیه است!

احتمال اعدام وزیر اسرائیلی متهم به جاسوسی برای ایران/اعلام زمان آغاز اجرای پروژه عربستان برای تبدیل قطر به یک جزیره/واکنش اتحادیه‌اروپا به قصاص قاتل خیابان پاسداران

این بیانیه در ادامه افزود: حکم اعدام، مجازاتی بی‌رحمانه و غیر انسانی است و عاملی بازدارنده نیست و نشانی از انکار شأن و منزلت انسان است.

احتمال اعدام وزیر اسرائیلی متهم به جاسوسی برای ایران

بر اساس اعلام منابع آگاه صهیونیستی، وزیر انرژی پیشین این رژیم اگر درخصوص اتهام جاسوسی برای ایران گناهکار شناخته شود، ممکن است به اعدام محکوم شود.

به گزارش رسانه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، مقام وزارت دادگستری این رژیم در سخنانی اعلام کرد، مجازات اعدام می تواند گزینه ای برای پرونده «گونن سِگِو» (Gonen Segev) باشد.

این مقام صهیونیست ادامه داد: اما اگر چنین چیزی تأیید نشود، مجازات بی‌ سابقه‌ای برای جاسوسی در نظر گرفته خواهد شد.

منابع قانونی آگاه نیز در این خصوص به این رسانه صهیونیستی اعلام کردند: اگر وی در پرونده ارائه اسناد و اطلاعات محرمانه به ایران مجرم شناخته شود، مجازات اعدام یا دست کم حبس ابد در انتظار وی خواهد بود.

احتمال اعدام وزیر اسرائیلی متهم به جاسوسی برای ایران/اعلام زمان آغاز اجرای پروژه عربستان برای تبدیل قطر به یک جزیره/واکنش اتحادیه‌اروپا به قصاص قاتل خیابان پاسداران

«گونِن سِگِو» از وزیران پیشین کابینه رژیم صهیونیستی، به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده و دادستانی اسرائیل علیه وی کیفرخواست صادر کرده است.

رسانه‌های اسرائیل بر اساس گزارش مشترک سازمان امنیت داخلی- شین‌بت- و پلیس این رژیم خبر دادند که گونِن سِگِو از چند هفته پیش در بازداشت و تحت بازجویی است.

این وزیر پیشین اسرائیلی به «همکاری آگاهانه» در «انتقال اطلاعات به دشمن در زمان جنگ» و «جاسوسی علیه کشور» متهم است.

بر اساس گزارش‌های یاد شده، گونِن سِگِو اطلاعاتی را از اسرائیل از جمله «در حوزه انرژی، سایت‌های امنیتی، ساختمان‌ها و صاحبان شغل‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل به ماموران ایران داده و دو بار نیز شخصا به دعوت مقامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی به ایران سفر کرده است».

در کیفرخواست دادستان اسرائیل آمده که سگو برای آنکه به مأموران ایران ثابت کند که مأموریت‌های محوله را انجام داده است، در زمان حضور خود در اسرائیل، با اسرائیلی‌هایی که در زمینه محافظت از شخصیت‌ها، امنیت و مناسبات خارجی این کشور فعال هستند، دیدار کرده و همچنین «تلاش کرده تا اسرائیلی‌های دیگر را با نیروهای اطلاعاتی ایران مرتبط کند».

کلمات کلیدی:
خاورمیانه
نظرات
CAPTCHA