روز شمار
اوقات شرعی
اهداف رژیم صهیونیستی در نوار غزه
azadi

97/1/23

«آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر قدس مدعی شده که حمله روز دوشنبه جنگنده های اسرائیلی به مواضع حماس در پاسخ به تلاش گروهی از نیروهای نظامی این جنبش برای بمبگذاری صورت گرفته است.

رامین حسین‌آبادی

 توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی عصر روز یکشنبه نوزدهم فروردین، 9 گلوله توپ جنگی به سمت زمین های کشاورزی فلسطینیان در شرق غزه شلیک کرد. ارتش این رژیم با صدور بیانیه ای مدعی شد که این حمله توپخانه ای در راستای خنثی سازی حمله افراد مسلح فلسطینی صورت گرفته است که سعی داشتند به گروهی از عناصر یگان مهندسی ارتش اسرائیل در شرق غزه حمله کنند. علاوه بر این، جنگنده های رژیم صهیونیستی بامداد روز دوشنبه نیز دوبار به مواضع حماس در نوارغزه حمله کردند. جنگنده های اسرائیلی ابتدا یکی از مواضع حماس در شهرک «بیت لاهیا» در شمال نوارغزه را مورد هدف قرار دادند. این جنگنده ها همچنین یکی از مواضع گردان های عز الدین القسام در شرق اردوگاه «جبالیا» را بمباران کرده که خسارت های مالی فراوانی به محل وارد شده است. «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر قدس مدعی شده که حمله روز دوشنبه جنگنده های اسرائیلی به مواضع حماس در پاسخ به تلاش گروهی از نیروهای نظامی این جنبش برای بمبگذاری صورت گرفته است.

وی همچنین مدعی شد که اسرائیل معتقد است تلاش حماس برای تبدیل کردن منطقه مرزی میان نوارغزه و اراضی اشغالی به میدان جنگ، بسیار خطرناک است و تلاش هایی از سوی حماس برای ضربه زدن به زیرساخت های امنیتی و دفاعی اسرائیل صورت می گیرد. وی همچنین مدعی شد که حماس به تنهایی مسئولیت آنچه در نوارغزه رخ می دهد را برعهده دارد. حملات تجاوزکارانه صهیونیستها به نوار غزه با واکنش قاطعانه جنبش مقاومت اسلامی حماس مواجه شد. در همین ارتباط، «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس ضمن محکومیت شدید حملات بامداد دوشنبه جنگنده های اسرائیلی به مواضع این گروه تصریح کرد: «رژیم صهیونیستی به دنبال سست کردن اراده مقاومت است. این رژیم تلاش می کند مردم فلسطین را از ایستادگی در برابر خود بازدارد». وی ادامه می دهد: «بدون شک مقاومت مردم فلسطین در برابر صهیونیستها ادامه پیدا خواهد کرد».

در نطفه خفه کردن راهپیمایی‌های بازگشت

در بررسی اهداف رژیم صهیونیستی از یورش هوایی و توپخانه ای وحشیانه به نوار غزه و به ویژه به مواضع جنبش مقاومت اسلامی حماس، می توان از «در نطفه خفه کردن راهپیمایی های بازگشت» به عنوان مهمترین هدف تل آویو یاد کرد. رژیم صهیونیستی طی حدود 10 روزی که از آغاز سلسله راهپیمایی های بزرگ بازگشت در مرزهای نوار غزه می گذرد، حتی با اتخاذ بدترین و شنیع ترین ابزار خشونت آمیز هم نتوانسته جلوی معترضان خشمگین فلسطینی را گرفته و آنها را از تداوم مشارکت در راهپیمایی های بازگشت، بازدارد. لذا صهیونیستها چاره ای جز متوسل شدن به بمباران هوایی و گلوله باران توپخانه ای نوار غزه در مقابل خود نیافتند و برای متوقف ساختن روند فزاینده مشارکت مردمی در راهپیمایی های بازگشت، این منطقه را آماج حملات گسترده قرار دادند. در این میان، جنبش مقاومت اسلامی حماس که نقش تعیین کننده ای در خیزش مردمی در اراضی فلسطینیان داشته و به انحاء مختلف اجازه فروکش کردن موج خروشان کنونی را نداده، مورد غضب مقامات صهیونیسم واقع شده است.

البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که حمله هوایی بامداد دوشنبه جنگنده های اسرائیلی به مواضع جنبش حماس در امتداد سلسله سیاست های ضد مقاومت اخیر رژیم صهیونیستی صورت گرفت، چراکه صهیونیست ها شب پیش از انجام این حمله یعنی در یکشنبه شب ضمن یورش به مناطق مختلف قدس اشغالی و کرانه باختری دهها عضو ارشد جنبش حماس را به بهانه های واهی بازداشت کردند تا بدین سان پیام عصبانیت و نارضایتی خود از تداوم راهپیمایی های بزرگ بازگشت را به سران این جنبش مخابره کرده باشند. لذا حمله هوایی صهیونیستها به مواضع وابسته به حماس در نوار غزه قطعه ای از پازل تل آویو برای مقابله با خیزش عظیم مردمی در مرزهای غزه است؛ خیزشی که ماحصل آن تاکنون 30 شهید و دهها زخمی از غیرنظامیان بی دفاع فلسطینی بوده است.

سنگ اندازی در مسیر تحقق آشتی ملی

گروه ها، جریان ها و احزاب سیاسی فلسطینی و در رأس آنها جنبش های حماس و فتح در اکتبر سال گذشته میلادی یعنی سال 2017 پس از مدتها کشمکش های سیاسی در نهایت توافق آشتی ملی میان یکدیگر را به امضاء رساندند؛ گامی که تحول بزرگی در مسیر تحقق آشتی ملی نهایی در اراضی اشغالی تلقی می شود. از همان زمان تاکنون، مقامات صهیونیست و متحدان آمریکایی آنها از هیچ تلاشی در جهت سنگ اندازی در مسیر مذاکرات آشتی ملی میان گروه های فلسطینی دریغ نکردند. کار تاجایی پیش رفت که صهیونیستها برای به شکست کشاندن مذاکرات نهاییِ آشتی ملی حدود یک ماه پیش ، عملیات تروریستی را در نوار غزه علیه «رامی الحمدالله» نخست وزیر دولت وفاق ملی (وابسته به جنبش فتح) ترتیب دادند. آنها تلاش کردند از این رهگذر، جنبش حماس را مسئول این عملیات معرفی کرده و موجبات عقب نشینی فتح از مذاکرات آشتی ملی را فراهم آورند. با این حال، جنبش حماس چندی پیش طی عملیاتی «أنس ابوخوصه» عامل عملیات علیه الحمدالله را شناسایی و طی عملیاتی به هلاکت رساندند تا تمامی نقشه های صهیونیستها در این زمینه نقش بر آب شود.

پس از شکست این توطئه بود که صهیونیستها طرح دیگری را به منظور اختلاف افکنی میان گروه های فلسطینی به ویژه فتح و حماس در پیش گرفتند؛ طرحی که اجزای اصلی آن را بمباران غزه تشکیل می دهد. صهیونیستها بر این باورند که با بسط نا امنی در نوار غزه، تشکیلات خودگردان فلسطین فشارهای خود بر حماس به منظور به دست گرفتن کنترل امنیتی در نوار غزه را از سر می‌گیرد؛ پیش بینی که البته بیراه نبود و موجب شد تا «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان پس از بمباران غزه، بار دیگر بر لزوم سپرده شدن اداره امور امنیتی نوار غزه به این تشکیلات، تأکید کند. بر اساس آنچه که گفته شد، مقابله همه جانبه با هرگونه موفقیت احتمالی آشتی ملی در آینده نزدیک نیز یکی دیگر از مهمترین اهداف صهیونیستها از حمله نظامی به نوار غزه محسوب می شود.

هراس از شکسته شدن محاصره غزه  

رژیم صهیونیستی از ژوئن سال 2007 که جنبش مقاومت اسلامی حماس موفق به پیروزی بر فتح و به دست گرفتن کنترل نوار غزه شد، این منطقه را تحت محاصره همه جانبه خود درآورد. صهیونیستها گمان می کردند که محاصره نوار غزه آخرین میخ را بر تابوت گروه های مقاومت اسلامی به ویژه جنبش های حماس و جهاد اسلامی می کوبد. مقامات تل آویو بر این باور بودند که محاصره تنها عامل پایان بخشیدن به مقاومت در اراضی اشغالی است و این گزینه می تواند برای آنها کاملا موفقیت آمیز باشد.

با این حال، اکنون با وجود گذشت بیش از 10 سال ، نه تنها هیچیک از این پیش بینی ها درست از آب درنیامده و گروه های مقاومت همچنان در مقایسه با گذشته قدرتمندتر شده اند، بلکه خیرش عظیم مردمی در نوار غزه نیز حاکی از آن است که معادلات جدیدی قرار است در این منطقه رقم بخورد؛ معادلاتی که صهیونیستها قطعا مهمترین بازنده آن خواهند بود. اکنون در سایه این تحولات سریع و پی در پی، هراس از شکسته شدن محاصره نوار غزه و تحقق یک پیروزی دیگر برای مقاومت در صفوف صهیونیستها رخنه کرده است؛ به ویژه اینکه وضعیت به گونه ای پیش می رود که حتی دیوان کیفری بین المللی، تل آویو را تهدید به پیگیری کیفری به دلیل ارتکاب جنایتهای هولناک علیه ساکنان غزه کرده است. لذا رژیم صهیونیستی با تصمیم متهورانه خود مبنی بر حمله به نوار غزه و گروه های مقاومت ازجمله حماس، تلاش خود را به کار بسته تا حداقل دستاوردش در نوار غزه یعنی «محاصره این منطقه» را حفظ کند تا بیش از این متحمل شکست نشود. صهیونیستها می دانند که شکسته شدن نوار غزه، منجر به آن خواهد شد که موج مقاومت ، تمامی اراضی اشغالی فلسطین را درنوردیده و به اقصی نقاط این کشور برسد. این همان مسأله ای است که بیش از هر چیز دیگری، صهیونیستها را آزار می دهد.

کلمات کلیدی:
اهداف,رژیم صهیونیستی,نوار غزه
نظرات
CAPTCHA