روز شمار
اوقات شرعی
پیام‌های استراتژیک سید حسن نصرالله برای دشمن اسرائیلی
azadi

96/7/13

محمد علی

جعفرسید حسن نصرالله با اظهارات خود در واقع، اسرائیلی ها را در برابر نتایج واضح نبرد احتمالی آینده قرار داد تا دست به ماجراجویی جدیدی نزنند. دبیرکل حزب الله این پیام را به اسرائیلی ها مخابره کرد که آنها باید تسلیم معادلات جدید جنگ آینده باشند.

 

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در جریان آخرین سخنرانی خود، اظهارات مهم، راهبردی و تعیین کننده ای را در خصوص مسائل سیاسی مختلف از جمله قدرت حزب الله و نیروهای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی مطرح کرد. از زمان آخرین سخنرانی سید حسن که چند روزی بیشتر نمی گذرد، تاکنون مقامات و مسئولان سیاسی و نظامی مختلف رژیم صهیونیستی هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند و در قامت پاسخگویی به اظهارات سید حسن نصرالله برنیامده اند؛ گویی که اساسا گفته های دبیرکل حزب الله به گوش آنها نرسیده است.

هرچند برخی سکوت چند روز اخیر مقامات عالیرتبه رژیم صهیونیستی در برابر سخنرانی آتشین سید حسن نصرالله را امری طبیعی و در راستای بررسی ابعاد مختلف گفته های دبیرکل حزب الله لبنان توسط تل آویو ارزیابی می کنند، اما واقعیت این است که محتوای اظهارات سید حسن برای صهیونیستها بسیار غافلگیر کننده بود و آنها انتظار شنیدن چنین حرف‌هایی را نداشتند. برهمین اساس، سکوت چند روز گذشته آنها در برابر رژیم اسرائیل، در واقع نشأت‌گرفته از موضع ضعفی است که در آن قرار دارند.

پیروزی حزب الله و شکست اسرائیل

نبردهای چند سال گذشته میان حزب الله لبنان و دشمن صهیونیستی به خوبی پیروزی همیشگی نیروهای مقاومت در برابر تل آویو را نمایان می سازند. پیش از پرداختن به اظهارات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و تحلیل گفته های وی، باید به چند نکته مهم اشاره شود؛

اول؛ حزب الله لبنان ثابت کرده است که از توانایی لازم برای تحلیل آخرین اوضاع امنیتی و نظامی برخوردار است و پس از رصد دقیق تحولات جاری، برای اتخاذ بهترین گزینه وارد عمل می شود. برهمین اساس، پر واضح است که مواضع سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش نشأت گرفته از یک ارزیابی درست و دقیق از شرایط موجود بوده است.

دوم؛ جای هیچ شکی وجود ندارد که مقامات سیاسی و همچنین مسئولان و فرماندهان نظامی اسرائیل همواره در جستجوی نقطه ضعفی در طرف مقابل خود یعنی حزب الله هستند تا از طریق آن ضربه ای را در عرصه های نظامی و امنیتی به نیروهای مقاومت وارد آورند؛ اتفاقی که البته تاکنون رخ نداده است و تل آویو در تحقق آن ناکام بوده است. به نظر نمی‌رسد که با توجه به قدرت روزافزون حزب الله لبنان و توانایی آن در تبدیل چالش ها به فرصت‌ها، در آینده هم تل آویو بتواند فرصت ضربه زدن به مقاومت در لبنان را پیدا کند.

سوم؛ تاریخ جنگ های میان حزب الله لبنان و دشمن اسرائیلی نشان داده است که مسئولان تل‌آویو در رصد و شناسایی برنامه ها و استراتژی های حزب الله همواره ناکام بوده و در این زمینه دچار اشتباهات محاسباتی فاحشی شده اند. همین مسأله بارها سبب شده است تا فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی در پیش بینی گام های آینده نیروهای مقاومت حزب الله در جنگ، در دام خطاها و اشتباهات جبران ناپذیر خود گرفتار شوند. شاید همین اشتباهات محاسباتی سریالی در نزد فرماندهان اسرائیلی باعث شد تا آنها گمان کنند که حزب الله هیچگاه خود را وارد جنگ سوریه نخواهد کرد.

چهارم؛ طی سال های گذشته این مسأله به اثبات رسیده است که استراتژی اصلی و اساسی حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی و اقدامات خصمانه آن، دفاعی است و نه هجومی. حزب الله لبنان همواره تلاش کرده تا برای مقابله با صهیونیستها پیش از وقوع هرگونه جنگ میان دو طرف، اقدامات بازدارنده ای را صورت دهد تا بدین ترتیب، موازنه قدرت برقرار شود. بنابراین، در آینده نیز استراتژی حزب الله برای رویارویی با تل آویو در همین چارچوب پیش خواهد رفت. این تاکتیک حزب الله در برابر اسرائیل است.

تأکید سید حسن نصرالله بر آمادگی حزب الله

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در جریان آخرین سخنرانی خود از کلمات و عبارات دقیقی درباره نبرد این گروه با رژیم صهیونیستی استفاده کرد؛ کلمات و عباراتی که به نظر می رسد، محاسبات اتاق های فکر تل آویو را برهم زده است. سید حسن نصرالله از طریق بکارگیری این عبارات دقیق، تلاش کرد تا پیام های واضحی را به دشمن اسرائیلی مخابره کند. اکنون این سؤال به وجود آمده است که پیام های اصلی دبیرکل حزب الله لبنان برای تل‌آویو چه بوده که حاوی ابعاد استراتژیک گسترده است؟

یکی از پیام های مهم سید حسن نصرالله برای رژیم اسرائیل در سخنرانی خود، تأکید بر آمادگی حزب الله برای مواجهه با هرگونه سناریوی احتمالی است. سید حسن نصرالله با هوشیاری و ذکاوت مثال زدنی، بحث سوریه را به میان کشید تا به دشمن بفهماند که آنچه در سوریه رخ داد برای حزب الله غافلگیر کننده بود اما این گروه تحت تأثیر قرار نگرفت و با قدرت وارد میدان شد. دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به بحران سوریه و ورود نیروهای مقاومت لبنان به این بحران، به دشمن یادآوری کرد که حزب الله ازجمله بازیگران مهم منطقه‌ای است که قدرت نظامی بالایی دارد.

قدرت حزب الله به فرسایش کشیده نمی شود

ازجمله موارد مهم و استراتژیکی که در سخنان اخیر سید حسن نصرالله به آن توجه شد، این بود که قدرت نظامی حزب الله لبنان هیچگاه به فرسایش کشیده نمی شود. سید حسن نصرالله به قدرت نظامی حزب الله اشاره کرد و بار دیگر تأکید کرد که اگر قدرت نیروهای مقاومت لبنان قابل فرسایش بود، این اتفاق در جنگ سوریه رخ می داد. دبیرکل حزب الله لبنان به دشمن اسرائیلی متذکر شد که در هرگونه نبرد احتمالی آینده میان مقاومت و اسرائیل نیز، قدرت حزب الله به فرسایش کشیده نخواهد شد.

اشاره دقیق به هراس دشمن اسرائیلی از حزب الله

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان اخیر خود همچنین در اشاره ای بسیار دقیق و معنادار، به رزمایشی اشاره کرد که صهیونیستها آن را با فرض ورود نیروهای مقاومت حزب الله به شهرک های صهیونیست نشین، برگزار کرده بودند. دبیرکل حزب الله لبنان با این اقدام،  هراس صهیونیستها از قدرت روز افزون حزب الله لبنان در عرصه های نظامی را به افکار عمومی یادآور شد. این اقدام دبیرکل حزب الله لبنان، میزان قدرت بالای حزب الله در مدیریت هرگونه نبرد احتمالی آینده با دشمن صهیونیستی را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر، سید حسن نصرالله با چنین اظهاراتی، جنگ روانی دشمن را بی پاسخ نگذاشت و نشان داد که حزب الله نه تنها تسلیم چنین جنگی نمی شود بلکه برای مقابله با آن نیز برنامه دارد. درهرصورت، سید حسن نصرالله با اظهارات خود در واقع، اسرائیلی ها را در برابر نتایج واضح نبرد احتمالی آینده قرار داد تا دست به ماجراجویی جدیدی نزنند. دبیرکل حزب الله این پیام را به اسرائیلی ها مخابره کرد که آنها باید تسلیم معادلات جدید جنگ آینده باشند.

 محمد علی جعفر: تحلیلگر لبنانی

مترجم: اکرم آزادی مهرگانی

منبع : پایگاه لبنانی العهد

 

نظرات
CAPTCHA