روز شمار
اوقات شرعی
همه نشانه‌های تورم مسکن به روایت آمار
azadi
96/7/6
بررسی آمارهای مرتبط با مسکن نشان می‌دهد که این بخش در آغاز مسیر افزایش قیمت فراتر از تورم میانگین قرار دارد. آمارهایی که برای مصرف‌کنندگان و کسانی که در شرایط فعلی نسبت به خرید مسکن تردید دارند، بسیار کارگشا خواهد بود.
 
 
چکیده: بررسی آمارهای مرتبط با مسکن نشان می‌دهد که این بخش در آغاز مسیر افزایش قیمت فراتر از تورم میانگین قرار دارد. آمارهایی که برای مصرف‌کنندگان و کسانی که در شرایط فعلی نسبت به خرید مسکن تردید دارند، بسیار کارگشا خواهد بود.
 
بخش مسکن به عنوان یکی از موتورهای محرکه اقتصاد کشور به شمار می‌رود که رکود یا رونق آن نشانه رکود یا رونق بسیاری دیگر از بخش‌های اقتصادی است. شاید وضعیت فعلی نمونه بسیار روشنی از این واقعیت باشد که بخش مسکن یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است. در حالی که مسئولین خبر از رشد اقتصادی دورقمی می‌دهند، اما بسیاری از فعالیت های اقتصادی همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند که از جمله این بخش‌ها می‌توان به بخش مسکن اشاره کرد.
 
بررسی آمارهای بخش‌های مرتبط با مسکن برای پیش‌بینی و تحلیل رفتار این بخش امری اجتناب‌ناپذیر است. به همین منظور در ادامه برخی از مهمترین آمارهای مرتبط با مسکن مرور می‌شود.
 
طبق آخرین گزارش شاخص قیمت تولید کننده بخش معدن (بهار 96)، تورم زیربخش‌های معدن به عنوان مهمترین تامین کننده مواد اولیه ساخت مسکن به شرح زیر است:
 
 
 
 
همانطور که مشاهده می‌شود، به جز بخش زغال سنگ که تاثیر مستقیمی در بخش مسکن ندارد، هر دو بخش دیگر (معادن فلزی و سایر معادن) دچار افزایش تورم سالانه شده‌اند.
 
البته باید گفت که یکی از دلایل اصلی (و شاید مهم‌ترین دلیل) کاهش قیمت فلزات (به عنون مهم‌ترین بخش معدنی ایران)، کاهش قیمت جهانی این فلزات است. به طوری که در بخش آهن به عنون عمده‌ترین فلز مورد استفاده در ساختمان، تغییرات جهانی قیمت به شکل زیر بوده است:
 
 
 
 
چنانچه از نمودار فوق نیز مشخص است، قیمت جهانی سنگ آهن نیز همچون بسیاری دیگر از عوامل دیگر مدتی است رو به افزایش گذاشته است. از دیگر سو بررسی تورم نقطه به نقطه نیز نشان می‌دهد که در ماههای آینده، تورم تمام این زیربخش ها همچنان افزایشی خواهد بود.
 
 
 
 
با بررسی گزارش دیگری از مرکز آمار با عنوان «گزارش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران (بهار 96)» تورم نهاده‌های بخش مسکن نشان می‌دهد که روند تورم از سال 95 افزایشی شده است.
 
 
 
 
در مجموع با کنار هم قرار دادن آمارهای فوق می‌توان دریافت که به احتمال زیاد باید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش قیمت مسکن بود. شدت این افزایش قیمت به عوامل متعددی از جمله قیمت‌های جهانی مواد خام، بازارهای داخلی و سیاست‌های دولت خصوصا در تحریک تقاضا بستگی دارد. موضوعی که نشان می‌دهد اکنون و پیش از هرگونه افزایش قیمتی، بهترین زمان برای خرید خانه است. این موضوع بیش از همه می‌تواند برای خانوارهایی که این روزها برای خرید خانه تردید دارند، اهمیت داشته باشد.
 
انتهای متن/
نظرات
CAPTCHA