روز شمار
اوقات شرعی
اما و اگر‌های ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید
azadi
96/4/14
تکرار ادعای قدیمی ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید توسط بالاترین مقام اجرایی کشور در میان آمار مبهم و ضد و نقیض مرکز آمار ایران مبنی بر افزایش نرخ بیکاری و نسبت اشتغال، سؤالات زیادی در ذهن مردم ایجاد می‌کند.
 
 
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در جدیدترین گزارش طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران برای بهار سال جاری نرخ بیکاری با روند افزایشی به 12.6 درصد رسید. در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی هم در مقایسه با بهار سال 95 با افزایش بیش از یک درصدی به 40.6 درصد رسیده است.
 
بررسی‌های خبرنگار فارس از 2 گزارش رسمی مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری برای فصل بهار سال‌های 95 و 96 نشان می‌دهد که نسبت اشتغال جمعیت 10 ساله و بیشتر در محدوده 700 هزار نفر بوده است.
 
این آمار رسمی مرکز آمار ایران در حالی منتشر می‌شود که حسن روحانی رئیس جمهور هم در جمع اساتید و پزشکان اعلام کرده که 700 هزار شغل ایجاد شده است. 
 
وی در اظهارات خود گفته بود: امروز در حالی که نسبت به آن زمان (دولت قبلی) کمترین میزان درآمد نفت را داریم و قیمت نفت در بهترین شرایط به یک سوم نرخ در آن زمان فروخته می‌شود، وضع درمان برای مردم بسیار بهبود یافته و از سوی دیگر اشتغال خالص ایجاد شده که در آن سال‌ها در حدود صفر بود، در فاصله بهار 95 تا بهار 96 به بیش از 700 هزار شغل رسیده است.
 
به گزارش فارس، رئیس جمهور در حالی این آمار را ارائه کرده است که در سال‌های گذشته حتی یک سیاست و یا بسته اشتغالزایی به صورت سراسری در کشور اجرا نشده است و تنها طرح اجرا شده همان طرح تکاپو است که به صورت پایلوت اجرایی شده بود. علاوه براین به گواه گزارش‌های رسمی آمار ایران نرخ بیکاری در سال‌های گذشته روند افزایشی پیدا کرده و بیشترین شغل از دست رفته مربوط به بخش صنعت و تولیدی کشور است.
 
علاوه بر این رکود دامنگیر صنایع کشور در کنار تعطیلی شهرک‌های صنعتی به استناد اظهارات کارشناسان بازار کار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی واقعیت‌های دیگری را از بازار کار ایران نشان می‌دهد. علاوه بر این سؤال ایجاد شده در ذهن مخاطبان و مردم این است که چطور با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و رکود دامنگیر 700 هزار شغل ایجاد شده است.
 
اگر از این ماجرا هم بگذریم چطور آقای رئیس جمهور در مناظرات انتخاباتی ایجاد یک میلیون شغل در سال را غیر ممکن می‌دانست و اکنون با وجود ادعای خودش یعنی شرایط سخت فروش نفت خام و مشکلات عدیده مالی بیش از 700 هزار شغل ایجاد می‌شود. در حالی که با رقم یک میلیون شغل تنها 300 هزار فاصله هست.
 
بنابراین با یک حساب ساده و مشاهده واقعیت‌های فعلی جامعه ایجاد بیش از 700 هزار شغل در طول بهار 95 تا بهار 96 با اما و اگرهایی روبرو است و در صورتی که به طور خالص 700 هزار شغل ایجاد شده بود اکنون بسیاری از کارخانجات و صنایع کشور باید به طور حداقلی در رونق نسبی به سر می‌بردند. 
 
در این باره با علاءالدین ازوجی، مدیرکل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه شغل ایجاد شده به گفته رئیس جمهور مربوط به بهار 95 تا بهار 96 است و در طول یکسال محقق شده است.
 
وی گفت:‌ در خصوص مقایسه میزان اشتغال ایجاد شده باید گزارش‌های مرکز آمار فصل با فاصل مورد مقایسه قرار گیرد. به عنوان مثال گزارش مرکز آمار ایران برای آمارگیری نیروی کار در فصل بهار سال 96 باید با همان فصل در سال گذشته‌ خود یا سال‌های ماقبل مقایسه شود.
 
اروجی معتقد است که افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال نشان می‌دهد که حجم نیروی جدید بسیاری به بازار کار کشور هجوم آورده‌اند و باید برای این افراد شغل متناسب با نیازمندی‌ها و مهارت‌های آنان ایجاد شود.
 
به گفته وی حجم عمده این تعداد نیروی کار را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.
 
به گزارش فارس، ایجاد اشتغال مولد و پایدار برای حجم زیادی از فارغ‌التحصل دانشگاهی که در سال‌های گذشته وارد بازار کار کشور شده‌اند، به اذعان وزیر کار،ْ نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های متناسب با آن است.
 
بنابراین چطور می‌توان باور کرد در حالی نه سیاست‌های جدیدی در بازار کار کشور به طور کامل اجرایی و عملیاتی شده و نه زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مشاغل جدید، 700 هزار شغل جدید ایجاد شده باشد؟
نظرات
CAPTCHA