روز شمار
اوقات شرعی
بهترین بانک هم توان پرداخت یکباره همه سپرده‌ها را ندارد،چون پول‌ها دست مردم است
azadi

96/3/31

یک کارشناس بانکی گفت: حتی بانکی که بهترین ترازنامه مالی را هم داشته باشد وقتی سپرده گذاران هجوم ببرند برای گرفتن سپرده هایشان قطعا به مشکل خواهند خورد چون بانک آن سپرده ها را بعنوان تسهیلات به مشتریان پرداخت کرده و توان پرداخت یکدفعه آنها را ندارد .
 
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رنجبر فلاح کارشناس بانکیگفت:‌ موسسات مالی و تعاونی های اعتباری در ماههای اخیر به دغدغه برخی از سپرده گذاران تبدیل شده است. البته برخی تعاونی های اعتباری مانند فرشتگان از پرداخت سپرده های مردم ناتوان و عملا ورشکسته شدند ولی متاسفانه این موضوع باعث شد تا سپرده گذاران برخی موسسات دیگر برای دریافت سپرده های خود بصورت جمعی مراجعه کنند.
 
رنجبر فلاح گفت : تعاونی های اعتباری و یا تعاونی هایی که نام موسسه را روی خود گذاشته اند مجوز دریافت پول از عموم مردم را ندارند .
 
وی گفت : بانک مرکزی هم پیش از این اعلام کرده هیچگونه نگرانی برای هموطنانمان در خصوص سپرده گذاری در بانک‌های رسمی و موسسات اعتباری وجود ندارد . البته این طبیعی است . چون حتی بانکی که بهترین ترازنامه مالی را هم داشته باشد وقتی سپرده گذاران هجوم ببرند برای گرفتن سپرده هایشان قطعا به مشکل خواهند خورد چون بانک آن سپرده ها را بعنوان تسهیلات به مشتریان پرداخت کرده و توان پرداخت یکدفعه آنها را ندارد . بانک مرکزی می گوید تمام فعالیت موسسات و بانکهای دارای مجوز را تحت کنترل دارد.
 
رنجبر افزود: اگر بانکها نرخ سود بالاتر پیشنهاد می کنند یعنی وضعیت بدتری دارند پس با بانکهایی رابطه برقرار کنید که نرخ سود معقولی پیشنهاد می کنند.
 
وی ادامه داد:در سال 91 صندوقی به نام صندوق ضمانت سپرده ها تشکیل شد که درصد سود را افزایش دادو همه بانکها پولهای خود را تدریجی در این صندوق سپرده گذاری می کردند.
 
وی در پایان تاکید کرد: بنظر می رسد باید از یکسری ابزار های تشویقی استفاده شودتا مجوزهای آنها باطل نشود و بانک مرکزی از ادغام داوطلبانه آنها استفاده کند و باید از تجربه بانکهای ورشکسته در کشورهای اروپایی و آمریکا و سیاستهای بعد از ورشکستکی آنها کمک بگیریم مشروط بر اینکه تبدیل به یک بحران اجتماعی نشود.
نظرات
CAPTCHA