روز شمار
اوقات شرعی
جعجع: هیچ فساد اقتصادی از حزب‌الله ندیده‌ام
azadi
96/2/17
رئیس حزب «القوات اللبنانیه» با تشریح اختلافات این حزب با حزب‌الله و با اشاره به سخنان اخیر پسر شاه عربستان علیه ایران گفت: فضای کنونی میان کشورهای عربی و ایران فضای یک جنگ کامل است.
 
 
 
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان به سوالات مختلفی از جمله موضع این حزب در قبال حزب‌الله پاسخ داد.
 
او به مخالفت با حزب‌الله و ایران و محور مقاومت مشهور است اما زمانیکه اذعان می‌کند، حزب‌الله در هیچ فسادی در لبنان وارد نشده، اعتراف جالب توجهی است. 
 
جعجع که از جمله شخصیت‌های جریان 14 مارس و نزدیک به آمریکاست، همیشه با حضور حزب الله در سوریه مخالف بوده و همچنان مخالف است حتی با اینکه الان مرز لبنان در برابر حملات داعش و النصره به لطف حضور حزب‌الله در کنار ارتش، خطر تروریسم را از این کشور دور کرده است.
 
**روابط شما به حزب الله چگونه است؟
 
جعجع که به مخالفت با حزب‌الله مشهور است، در این خصوص گفت: با حزب‌الله اختلافات اساسی وجود دارد و فقط چند نکته نیست؛ من نمی‌بینم که آنها در هیچ کار فسادی وارد شده باشند اما مشکل آن است که آنها مستعد کتمان کردن فساد هستند زیرا هیچ صدایی بالاتر از «صدای نبرد» نیست؛ مهم‌ترین اختلافات این است که اولویت اول ما لبنان است نه صدای نبرد [در سوریه]. پروژه آنها بسیار بزرگتر از حمایت اقلیت‌هاست و ربطی به این (حمایت اقلیت‌ها) ندارد بلکه پروژه جمهوری اسلامی در تمام سطح جهان است است؛ آنچه ما می‌بینیم گام‌های اولویه است، اولویت حزب‌الله نبرد در سوریه، عراق و منطقه است؛ حزب‌الله در مرکز محور منطقه‌ای است نه بخشی از آن.
 
**تجربه حزب‌الله در سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
(با این تجربه) نه تنها اشتباهی استراتژیک انجام دادند، بلکه مرتکب اشتباهی تاریخی شدند که شیعیان در طول چندین نسل بهای آن را خواهند پرداخت. دوم اینکه بسیار بر روی [ماندن] بشار اسد حساب کردند اما چنین چیزی اصلا امکان [تداوم] ندارد. ما می‌خواستیم خطرهای بحران سوریه را از لبنان دور کنیم اما آنها به سوریه رفتند و مداخلات حزب‌الله در سوریه تاثیراتی و لو غیرمستقیم بر اقتصاد (لبنان) دارد ؛ اگر حزب‌الله به سوریه نرفته بود از تمامی تحریم های آمریکایی و نیز تحریم‌‌های [کشورهای] خلیج [فارس] که عاملی اساسی در اقتصاد لبنان از ناحیه گردشگری و سرمایه‌گذاری هستند، به دور بودیم.
 
**آیا در سایه سختگیری‌های آمریکایی، ایران تلاش خواهد کرد حضورش در منطقه به ویژه لبنان را تقویت کند؟
 
سه ماه است که شاهد اقدامی از سوی آمریکا هستیم و به تبع آن اقدامات عربی بر اساس رفتار آمریکا و برای تقویت جایگاهش دیده می‌شود اما ما شاهد هجمه ایرانی نبوده‌ایم برآورد من آن است که ایران دست‌بسته نخواهد نشست؛ ولی در عراق نمی‌توانند عکس‌العملی در برابر آمریکا نشان دهند زیرا به آن نیاز دارند؛ ممکن است که پاسخ آنها در سوریه باشد.
 
**در سطح عربی-ایرانی، امور را چگونه می‌بینید؟
 
یک جنگ کامل؛ فضا، فضای جنگی -با کمال تاسف- کامل است. اظهارات «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد عربستان گویای جو فعلی منطقه است و امور به سمت تشدید اختلافات پیش می‌رود.
 
**نشانه‌های نقش بد ایران در منطقه چیست؟
 
هر جایی که ایران پا می‌گذارد، مشکلات نیز خلق می‌شوند زیرا تهران خارج از مرزهای مشروع و رسمی این کشورها عمل می‌کند، یمن شاهد روند عملیات سیاسی آرامی است گویا مردم فراموش کرده‌اند «عبد ربه منصور هادی» با اکثریت آرا به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، اکنون حوثی‌ها در مرکز روند سیاسی هستند. در سوریه اگر حمایت‌های ایران نبود اسد نمی‌توانست لحظه‌ای در مسندش باقی بماند. در لبنان درگیری یک جنگ داخلی بودیم و با توافق «طایف» تمام شد.
نظرات
CAPTCHA