روز شمار
اوقات شرعی
متأسفانه در مناظره گذشته شاهد برخی هنجارشکنی‌های اخلاقی بودیم
azadi
96/2/15
امام‌جمعه موقت تهران مناظره اول را همراه با هنجارشکنی‌های اخلاقی دانست.
 
 
 
حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پیرامون بحث اخلاق در مناظرات انتخاباتی که اولین مناظره هفته گذشته برگزار شد، اظهار داشت:‌ اصل این کار ستوده است، مسئله مناظرات اینکه به صورت شفاف و صریح کاندیداها مناظره کنند این امر شایسته تقدیر است.
 
وی افزود: معتقدم این کار مقابل بسیاری از اسراف و تبذیرها را در تبلیغات انتخاباتی می‌گیرد. عکس، پوستر و ... هرگز نقش این مناظرات را ندارند لاکن چند نکته است که به نظر می‌رسد قطعاً باید به آن توجه شود.
 
امام‌جمعه موقت تهران به نکاتی اشاره کرد و افزود: این آقایانی که کاندیدا و نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری هستند باید با رفتارشان اخلاق را نشان دهند. نحوه برخوردهایی که افراد در این سطح دارند الگو خواهد شد. متأسفانه در مناظره گذشته شاهد برخی هنجارشکنی‌های اخلاقی بودیم که این امر در شأن کاندیداهای ریاست جمهوی نیست. 
 
وی به مطلب دوم اشاره کرد و ضمن تأکید بر نگاه حضرت علی (ع) اظهار داشت: نگاه مولا علی (ع) به مسئولیت‌های خرد و کلان نگاه امانت است. مناظرات خوب نشان می‌دهند که چه کسی نگاهش به مسئولیت لقمه چرب است. 
 
وی افزود: مردم ما از لابه‌لای صحبت‌ها خوب متوجه می‌شوند که چه کسی دلش به حال کشور می‌سوزد، چه کسی در پی ارتقاء کشور است و چه کسی در پی ارتقاء خود و باند خودش است اگر واقعاً در این مناظرات فردی مدام باند و حزب خود را به رخ بکشد، پس به دست گرفتن قدرت اتوبوسی آدم می‌آورد که این آفت برای کشور است.
 
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در طول 38 سال گذشته آفتی که در عرصه مدیریت کشور داشتیم و به آن آسیب زد و به آن معترف باید باشیم این بود که اتوبوسی آدم آوردند و اخراج کردند. در این راستا به مسائل دیگری نیز اشاره کرد و گفت: این امر معنای از دست دادن فرصت طلایی تجربه‌ها است. مثلاً 10 یا 15 سال تجربه به دست می‌آورد اما با این توجه که می‌بینیم نگاه باندی به برخی مسئولیت‌ها وجود دارد با جابه‌جایی‌های این چنینی فرصت‌هایی که نظام ساخته از دست می‌رود. 
 
آیت‌الله خاتمی ادامه داد:‌ مردم در مناظرات دنبال کنند که چه کسی واقعاً در پی خدمت است، چندی پیش آیت‌الله یزدی در انتخابات مجلس خبرگان رأی نیاورد اما ایشان به جلسه اول خبرگان از مردمی که به او رأی نداده بودند تشکر کرد. پس به واقع این نگاه صحیح است. 
 
وی در ادامه به موضوع سوم اشاره کرد و گفت:‌ تمام 6 نامزد باید توجه داشته باشند که نظام اسلامی را زیر سؤال نبرند ممکن است مستقیماً زیر سوال نرود اما به خروجی برخی حرف‌ها باید توجه و دقت داشته باشند. اگر بخواهند نظام را زیر سوال ببرند  می‌شود مثل شعری که «یکی بر سر شاخه بن می‌برید»؛ سر سفره نشستن و زیر سوال بردن نظام و امام راحل و خدمات کلان نظام کاری ناشایست است. امیدواریم در این مناظره دقت بیشتری صورت گیرد.
 
آیت‌الله خاتمی در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران پیرامون دیدار و جلسه خود با رئیس نمایشگاه کتاب بیان داشت: من بر یک نکته در این جلسه تأکید کردم  و آن اینکه مسئولان محترم نمایشگاه مراقب باشند کسانی از نمایشگاه سوء استفاده نکنند. سفره‌ای گسترانیده شده در قالب فرهنگی نگاهم به نمایشگاه جشن فرهنگی است که باید استقبال کرد. هر چه نگاه مردم ما به مسائل فرهنگی بیشتر باشد،‌ مایه مسرت است اما کسانی هستند که قصد سوء استفاده دارند.
 
وی گفت: ما معتقدیم برخی از تفکرها مسموم  است مثل تفکر تکفیری که آدم‌کشی را تئوریزه می‌کند. اگر خواستند کتاب‌هایی را وارد کنند و از امکانات نمایشگاه برای تزریق این افکار مسموم استفاده کنند، نمایشگاه باید مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشد چه در عرصه کتاب‌های فارسی و چه در غیرفارسی، ما مجاز نیستم نمایشگاه را در اختیار تفکرات مسموم قرار دهیم. باید  بستر انتشار تفکرات سالم نمایشگاه باشد در کارهای بزرگ انتظار اینکه هیچ خطایی صورت نگیرد واقع‌بینانه نیست. از آقای صالحی رئیس نمایشگاه کتاب که انگیزه در این عرصه دارند و من آن را دیدم از این جهت اطمینان دارم که مراقبت دائم صورت می‌گیرد امیدوارم تا پایان نمایشگاه در بخش کتاب‌های فارسی و غیرفارسی این مراقبت‌ها باشد. 
 
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها از امکانات دولتی و عمومی برای تبلیغ از نامزد خاصی استفاده می‌کنند که این خلاف قانون و شرع است گفت: استفاده از امکانات دولتی و عمومی برای تبلیغ کاندیدای خاص خلاف قانون و شرع است، خلاف شرع است چون با عدالت میانه‌ای ندارد و خلاف قانون است چون قانون‌گذار تصریح کرده است؛ بنابر این امکانات عمومی و بیت‌المال باید به سویه در اختیار کاندیداها قرار گیرد.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: متأسفم از اینکه از ناحیه برخی رسانه‌های مکتوب و غیرمکوتب که گاه صریح و گاهی غیرصریح از امکاناتشان در راستای حمایت از کاندیداها استفاده می‌کنند. این موارد آفت برای فضای سالم انتخاباتی است. 
نظرات
CAPTCHA