روز شمار
اوقات شرعی
ارتباط بین اندازه تحصیلات و شغل در ایران
azadi

96/1/30

در چند دهه ­ی­ اخیر، عرضه ­ی­ نیرویِ کار تحصیل­کرده به بازار کار افزایش یافته که موجب پدیدارشدن تحصیلات فرانیاز شده است. تحصیلات فرانیاز بالقوه پدیده­ای هزینه بر برای اقتصاد محسوب می­ شود که ضرورت بررسی این موضوع را نمایان می ­سازد.

محسن ابراهیمی، علی اکبر قلی زاده، امیرحسین علی پور

 

چکیده

در چند دهه ­ی­ اخیر، عرضه ­ی­ نیرویِ کار تحصیل­کرده به بازار کار افزایش یافته که موجب پدیدارشدن تحصیلات فرانیاز شده است. تحصیلات فرانیاز بالقوه پدیده­ای هزینه بر برای اقتصاد محسوب می­ شود که  ضرورت بررسی این موضوع را نمایان می ­سازد. دراین مقاله سعی شده است که با روش میانگین تطابق تحقق یافته(RM)[1] و به کمک کدهای طبقه ­بندی مشاغل[2](ISCO) و با استفاده از داده ­های طرح آمارگیری از ویژگی­ های اجتماعی و اقتصادی خانوار سال1382 و به کمک مدل وردوگو– وردوگو[3]به بررسی بازده سال­های تحصیل، تحصیلات فرانیاز و فرونیاز در ایران بپردازیم. در این راستا متغیرهای دیگری همچون جنسیت، تأهل و مالکیت (به لحاظ دولتی و خصوصی بودن) نیز مورد بررسی قرار می­ گیرد. نتایج تحقیق نشان می­ دهد که، بازده هرسال تحصیلات رسمی به طور متوسط 3/9% می ­باشد و در صورت برابر بودن تحصیلاتِ افراد، افرادی که تحصیلات فرانیاز دارند، در مقایسه با افرادی که تحصیلات­شان فرانیاز نیست، درآمد کمتری کسب می ­کنند و افراد دارای تحصیلات فرونیاز، نسبت به کسانی که تحصیلاتشان فرونیاز نیست، درآمد بیشتری کسب می­ کنند. همچنین اثر تجربه بر درآمدِ افراد، مثبت اما با نرخی کاهشی مشاهده می­ شود و نیز مشاهده می ­شود که زنان و مجردها، درآمد کمتری نسبت به سایرین کسب می ­کنند.
[1]. Mean Realized Matches [2]. International Standard Classification of Occupations [3].Verdugo, R., & Verdugo, N. (1989).

کلیدواژه ها: تحصیلات فرانیاز؛ تحصیلات فرونیاز؛ مدل وردوگو- وردوگو؛ طبقه ‌بندی مشاغل ISCO

نویسندگان:

محسن ابراهیمی: دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی

علی اکبر قلی زاده: دانشیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا

 امیرحسین علی پور: کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا

فصلنامه پژوهش های اقتصادی - دوره 15، شماره 3، پاییز 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظرات
CAPTCHA