روز شمار
اوقات شرعی
مقامات دولتی قانون تحریم‌های ایران را توجیه نکنند
azadi

95/9/14

به اعتقاد کارشناس مسائل آمریکا، طرف مقابل برجام را نقض کرده، اما مقامات کشور به جای اعتراض به این موضوع دست به توجیه آن می زنند.
 
 
 
«فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص قانون ISA براى تمدید 10 ساله قانون تحریم‌هاى ایران، با اشاره به نقض صریح برجام بر اساس قانون حاضر بیان داشت: انتظار دیگری از مقامات آمریکایی وجود ندارد. واشنگتن نمی‌تواند به نقض برجام اشاره کند؛ لذا حرف از عدم نقض برجام به میان می‌آورد.
وی با توجه به اینکه واشنگتن توجیهات خود را درباره عدم نقض برجام به دنبال قانون ISA دارد، تاکید کرد: انتظار می‌رود که مقامات کشور خودمان ادعاهای طرف مقابل را توجیه نکنند. طرف مقابل برجام را نقض کرده است؛ اما مقامات کشور به جای اعتراض به این موضوع دست به توجیه آن می‌زنند. طرف ایرانی این اقدام را اتفاق خاصی نمی‌داند و معتقد به تاثیرات آن نیست. ادعایی مبنی بر اینکه برجام قابلیت نقض شدن ندارد، قطعاً به طرف مقابل کمک می‌کند. نقض شدن برجام با قانون ISA دلائل متعددی دارد و به طور کلی برجام را زیر سوال می‌برد.
استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که «کاخ سفید مدعی شده که وزیر امور خارجه آمریکا اختیار دارد که بخش‌هاى مرتبط با هسته‌اى این قانون را معلق نگه دارد. آیا چنین امری از ضمانت اجرایی لازم برخوردار است؟» بیان داشت: این موضوع نیز عملیات روانی و تبلیغاتی است. طرف مقابل در حالی که باور دارد قانون حاضر نقض برجام محسوب می‌شود؛ اما در قدم اول ادعا می‌کند که چنین نقضی اتفاق نیفتاده است. آنها در گام دوم نیز مدعی می‌شوند که اگر این قانون نقض برجام باشد، بخش‌های ناقض برجام متوقف می‌شود.
وی با اشاره به انحراف افکار عمومی از سوی برخی از رسانه‌ها تاکید کرد: مشاهده قانون تحریمی جدید نشان می‌دهد که اصلاً کلمه وزیر امور خارجه در آن به کار نرفته است. این قانون اختیاری به وزیر امور خارجه آمریکا نمی‌دهد که وی از چنین حقی استفاده کند. برخی از مطبوعات داخلی همسو با آمریکا چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند تا افکار عمومی را مدیریت کنند.
دانش‌آموخته دانشگاه لوئیزیانای آمریکا در پاسخ به این پرسش که «آمریکا سال 2024 موظف است که به جای تعلیق موقت تحریم‌های ایران، به این تحریم‌ها خاتمه دهد و اگر این لایحه تحریم‌ها به قانون تبدیل شود، تا پایان سال 2026 اعتبار خواهد داشت، آیا این موضوع مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟» گفت: این امر قابل حل نیست. یکی از دلایل زیر سوال رفتن برجام طبق قانون ISA به همین موضوع مربوط می‌شود.
وی با بیان اینکه آمریکا بر اساس برجام موظف است که تا سال 2023 تحریم‌ها را لغو کند، افزود: قانون ISA تا سال 2026 اعتبار دارد. به عبارت دیگر سه سال فراتر از سالی که تحریم‌ها باید متوقف شود، تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند. بر این اساس این موضوع نقض برجام محسوب می‌شود.
ایزدی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها قرار بود در روزی که ایران به تعهدات خود عمل کرد، تحریم‌ها را لغو کنند، خاطرنشان کرد: ایران بر اساس توافق ژنو محدودیت هسته‌ای را پذیرفت تا تحریم‌ها لغو شوند. طرف مقابل طبق برجام مدعی شد که تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، بلکه در روزی که ایران به تعهدات خود عمل کرد، آنها را تعلیق می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه زمانی که ایران به تعهدات خود عمل کرد، طرف مقابل تحریم‌ها را تعلیق نکرد، مطرح داشت: بر این اساس نقض برجام انجام گرفت. طرف مقابل بعداً مدعی شد که تحریم‌ها 8 سال بعد لغو می‌شود. حال با تصویب قانون ISA سه سال به آن اضافه شده است. بر این اساس روند کنونی روند خوبی نیست و هر چقدر که مقامات دولتی این موضوع را توجیه کنند، قطعاً به منافع ملی کشور ضربه خواهد زد.به اعتقاد کارشناس مسائل آمریکا، طرف مقابل برجام را نقض کرده، اما مقامات کشور به جای اعتراض به این موضوع دست به توجیه آن می زنند.
نظرات
CAPTCHA