روز شمار
اوقات شرعی
مهم‌ترین ماموریت اقتصاد مقاومتی افزایش نرخ تولید در کشور است
azadi

96/1/1

 

ساسان شاوه‌ویسی با اشاره به جایگزین کردن کالای ایرانی به جای کالای خارجی عنوان کرد: اقتصاد ملی که شاید یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های آن، افزایش نرخ تولید در کشور است، افزایشی که در گرو مصرف کالای ایرانی و جابه جا کردن کالای خارجی با کالای ایرانی است.

 

 

برنامه "شعار سال" (اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال) رادیو گفت‌وگو با حضور ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان و استاد دانشگاه روانه آنتن شبکه رادیو گفتگو شد.

ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: اینکه ما در اقتصاد مقاومتی بنا را بر این داریم که اقتصادمان در سطحی قرار بگیرد که یک اقتصاد خوداتکا، خودکفا، مستقل و در عین حال پویا را بتواند شکل دهد که در تغییر و طراحی ظرفیت‌هایی که در مهندسی اقتصاد ملی با آن مواجه هستیم، چالش‌هایی را بتواند برقرار کند. چه بسا وقتی درباره اقتصاد‌ملی صحبت می‌کنیم، بتوانیم ظرفیت‌های اثرگذار آن را در داخل مهندسی اقتصاد ملی شکوفا کنیم. برجسته‌ترین مولفه این است که نرخ رسد اقتصادی ما باید متوازن شود. 

وی افزود: نظام آماری ما باید کارکرد داشته باشد، جامعه هدف ما در اقتصاد ملی باید خودش را بشناسد، ما انتظار داریم اقتصاد ما، یک اقتصاد مردمی و درون‌زا باشد. صرف‌نظر از این‌که نمی‌توان این محیط را فراموش کرد که اقتصاد در ارتباط با بیرون از محیط خودش باید برونگرایی را تعبیر کند تا برون‌زایی را، اما باید به اقتصاد مقاومتی دسته‌بندی منطقی بدهیم.

از این لحاظ که چه بسا می‌شد در طی یک یا دو سال تمام مطالبات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شناسایی شود، اقتصاد مقاومتی که چه بسا یک داروی شفابخش برای اقتصاد پر آسیب و تنش ملی کشور هست، اما به نظر مقام معظم رهبری رسید که یک دسته‌بندی و اولویت بندی را صورت دهیم که اگر قرار است اقدام و عملی حاصل شود، براساس این اولویت‌بندی‌ها، منطق و ظرفیت خودش را در دستگاه‌های دولتی، قوای نظام (مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نهایتا ذی‌نفعان اقتصاد) و آحاد مردم بتوانند خودشان را در یک رابطه مستقیم و منطقی قرار دهند. 

این اقتصاددان ادامه داد: مهم‌ترین مولفه‌ای که مطرح می‌شود، برای یک اقتصادی که باید حمایت‌گری و حمایت از آن شکل بگیرد، بحث تولید است، اقتصادی می‌تواند مقصد خودش را معلوم کند که روی ظرفیت‌های تولیدی خودش (اعم از تولید صنعتی، کشاورزی و خدمات) بتواند سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی کند و از محل ارزش افزوده آن اقتصاد بزرگ‌تری را شکل دهد و از دامن این اقتصاد بزرگ‌تر هست که می‌شود رفاه نسبی و منطقی در اقتصاد را حاکم و به عبارتی سفره خانوار را رنگین‌تر کرد.

شاه‌ویسی بیان کرد: حضرت اقا اشاره کردند که دیگر بحث آن نیست که در ذیل واژه اقتصاد مقاومتی بخواهیم کارهای خودمان را انجام بدهیم و صرفا با معانی و تعاریف و واژگان اقتصاد مقاومتی کار کنیم، برای همین به نظر می‌رسد سال 1396 با همه تفاوت‌هایی که می‌تواند با سال 95 داشته باشد در یک رکن به شدت و موکدا اشتراک مساعی دارد که در لفظ و معنی دیگر مشکلی با اقتصاد مقاومتی به دلیل تکرارها، مطالبات، شناخت میدانی نداشته باشیم و چه اندیشمندان در حوزه اقتصاد و چه سیاستمداران در حوزه دولت، چارچوب‌های آن را به شکل کامل شناختند.

وی افزود: در بعضی از حوزه‌ها حتی توانستیم قوانینی را برای اقتصاد مقاومتی به تصویب برسانیم و در سال 96 باید اقتصاد مقاومتی خودش را با یک منظور مهم‌تری در بحث اقتصاد ملی که شاید یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های آن هست، وفق دهد. آن نیز افزایش نرخ تولید در کشور است، افزایشی که در گرو مصرف کالای ایرانی است. جابه جا کردن کالای خارجی با کالای ایرانی است. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: مطلع هستید که در سال 1391 قانون حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی را به تصویب مجلس شورای اسلامی رساندیم. البته سیاست‌های آن در 24/11/ 91 ابلاغ شد و تقریبا 3 تا 4 ماه طول کشید تا همین قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در ذیل آن قانون فضای کسب و کار تعریف شد و آئین نامه‌هایی برای حمایت از این دو قانون نوشته شد و یک ظرفیت اثرگذار در مهندسی اقتصاد ملی با رویکرد تولید ملی و بهبود فضای کسب و کار شکل گرفت. 

نظرات
CAPTCHA