روز شمار
اوقات شرعی
انقلاب سفید در آمریکا؛ ترامپ چهره بدون رتوش این کشور
azadi

95/9/9

کارشناسان در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما:

کارشناسان ارشد مسائل آمریکا: فساد گسترده در میان سیاستمداران واشنگتن موجب شد تا ترامپ پیروز نهایی انتخابات آمریکا شود و امروز با انقلاب سفید در آمریکا مواجهیم.

 

 

 

دکتر فواد ایزدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیماتصریح کرد: اینکه ترامپ این موضوع را پیش کشید که در آمریکا ثروتمندان، سیاستمداران را خرید و فروش می کنند، در اقبال مردم آمریکا به خودش موثر بود.
این کارشناس ارشد مسائل امریکا گفت: ترامپ در سیاست خارجی اصلاً سابقه ای ندارد و در اجماع سازی (جهانی) علیه ایران در مقایسه با خانم کلینتون ضعیف تر خواهد بود.
 
ایزدی در تحلیل علل اقبال مردم امریکا به ترامپ و چرایی پیروزی او افزود: آقای ترامپ در مناظره ها و سخنرانی هایش دو پیام اصلی داشت نخست در حوزه سیاست خارجی و نقد جنگ عراق معتقد بود شش هزار میلیارد دلاری که در جنگ عراق و افغانستان هزینه شد باید در داخل امریکا هزینه می شد که اکثر مردم این کشور حرف ترامپ را پذیرفتند.
 
وی گفت: نقد دیگر او به نخبگان سیاست خارجی امریکا بود که اعتقاد داشت آنان در کارشان حرفه ای نیستند و با اشتباهاتشان امریکا را در حوزه سیاست خارجی وارد جنگ های غیر معمول و ناخواسته می کنند که مردم سخنانش را تأیید کردند.
 
 این استاد دانشگاه افزود: آقای ترامپ در حوزه سیاست داخلی نیز پیامش این بود که فساد گسترده ای در واشنگتن وجود دارد به نحوی که ثروتمندان، سیاست مداران این کشور را می خرند و می فروشند و می گفت «من خودم میلیاردر هستم و می دانم چطور سیاست مدار بخرم و بفروشم و اگر به من رأی دهید با اشراف به سیستم داخلی آن را اصلاح می کنم» که این حرف نیز به تأیید مردم رسید.
 
ایزدی گفت: شعار اصلاح فساد در واشنگتن در نهایت به پیروی مردم از ترامپ منجر شد و به نظر می رسد در امریکا با انقلاب سفید و بیداری مواجه هستیم یعنی همان حرف هایی که ما از 37 سال قبل می گوییم که نباید به دولتمردان امریکایی اعتماد کرد  اکنون مردم این کشور همین حرف ها را می گویند.
 
وی افزود: طبق نظرسنجی موسسه "پیو" 79 درصد از مردم امریکا به دولتمردان خود بی اعتمادند و در خصوص نقش پول در سیستم حکومتی این کشور نیز طبق نظرسنجی موسسه "گالوپ" 75 درصد از مردم معتقدندکه سیاست مداران و سرمایه داران علیه مردم امریکا دست به دست هم داده اند.
 
ایزدی گفت: این تفکر در سطح بسیار گسترده نتیجه اش این شد که آقای ترامپ با سوار شدن به این موج رئیس جمهور شد.
 
این کارشناس مسائل امریکا افزود: البته این حرکت جدیدی نیست و هشت سال پیش هم آقای اوباما با شعار تغییر روی کار آمد و نیاز به تغییر در جامعه آمریکا حداقل 10 سالی است که وجود دارد اما مردم آمریکا متوجه شدند که شعارهای اوباما توخالی بود و تحقق نیافت.
 
وی گفت: به همین علت مردم به سمت حزب مقابل و فردی رفتند که اعلام کرده بود «به من رأی بدهید که سیاست مدار نیستم تا فساد واشنگتن را اصلاح کنم».
 
کارشناس ارشد مسائل امریکا تصریح کرد: آقای ترامپ و خانم کلینتون هر دو دشمن جمهوری اسلامی ایران هستند و در هر حال فشارها علیه کشورمان افزایش خواهد یافت.
 
ایزدی با تحلیل علل پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا گفت: آقای ترامپ نیز فشارها علیه کشورمان را تشدید خواهد کرد اما وضع نسبی او علیه ما در مقایسه با خانم کلینتون به نحوی است که در کارش حرفه ای نیست؛ او در عرصه سیاست خارجی اصلاً سابقه ای ندارد و در اجماع سازی علیه ایران در قیاس با رقیبش ضعیف تر خواهد بود.
 
وی افزود: این موضوع برای ما بسیار مهم است چون ما با امریکا ارتباط خاص اقتصادی نداریم و آنان به علت تحریم های گسترده ای که حتی در پسابرجام علیه ایران وجود دارد نمی توانستند با ما کار کنند اما اینکه فردی رئیس جمهور شود که بتواند علیه ایران اجماع سازی کند برای ما مهم است.
 
ایزدی اضافه کرد: در میان دو نامزد بد و بدتر نامزدی برای ما بهتر است که در اجماع سازی علیه ما موفق نباشد از این نظر خانم کلینتون نامزد بدتری برای ما بود چون اگر رئیس جمهور می شد قطعا در ایجاد فشارهای بین المللی علیه ما موفق تر بود.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: آقای ترامپ حتی در درون حزب جمهوری خواه نیز نتوانسته است اجماع ایجاد کند و شخصیتی بسیار پرحاشیه است؛ سخنانی که وی علیه خانم ها گفته به گونه ای بود که حتی تلویزیون (رسانه های) امریکا که همه چیز را پخش می کند نمی توانست آن سخنان را پخش کند.
 
وی ترامپ را فردی بسیار بدگو و شارلاتان دانست و افزود: با این حال ترامپ با استفاده از موجی که در امریکا ایجاد شد هوشمندانه فهمید که مردم کشورش چه می خواهند و در نهایت به قدرت رسید. 
 
ایزدی گفت: البته خانم کلینتون رابطه بسیار قوی تری با "آیپک" و لابی سعودی در واشنگتن داشت؛ طبق اسناد ویکی لیکس رژیم سعودی 25 میلیون دلار به بنیاد خانم کلینتون کمک کرد ، همچنان که سفیر قطر برای دیداری 5 دقیقه ای با آقای کلینتون یک میلیون دلار پرداخته بود.
 
وی افزود: به این علت  رابطه میان خانم کلینتون و دشمنان سنتی ایران اعم از دشمنان داخلی امریکا و خارجی بسیار قوی تر بود.
این استاد دانشگاه گفت: آقای ترامپ نقدهایی را به رژیم سعودی مطرح کرد و سیاست های امریکا را در خصوص داعش نقد می کرد به نحوی که معتقد بود سران کشورش این گروه تروریستی را ایجاد کردند و در بسیاری از حوزه ها سیاست های سنتی دولت امریکا را به چالش کشید.
 
ایزدی با رد دیدگاه کسانی که معتقدند ترامپ با شعارهای پوپولیستی آراء مردم را به خود جلب کرده است افزود: این اتهام خانم کلینتون بود و سخن خیلی جدی هم نیست؛ سیاستمدار خوب موظف است که نیاز مردمش را تشخیص دهد و به آن نیازها بپردازد و پیروز شود.
 
وی اضافه کرد: اینکه در رقابت های انتخاباتی برچسب های پوپولیستی (عوامانه) زده شود کار ممکنی است اما نتیجه اش شکست طرفی است که این کار را می کند و این در رأی مردم امریکا مشاهده شد.
 
این کارشناس مسائل امریکا همچنین درباره تأثیر پیروزی ترامپ بر آینده برجام گفت: آقای ترامپ و خانم کلینتون برنامه شان این بود که از ظرفیت های برجام برای فشار بر ما استفاده کنند.
 
ایزدی پیش بینی کرد: در ماه های آینده مدیریت رابطه ایران و امریکا را کنگره این کشور به دست خواهد گرفت؛ در کنگره چند ده طرح ضد ایرانی وجود دارد که اوباما تهدید کرده بود آن را وتو می کند.
 
وی افزود: روزی که اوباما پایش را از کاخ سفید بیرون بگذارد نیروهای ضد ایرانی در کنگره به حرکت در می آیند و تعدادی از این طرح ها را تصویب خواهند کرد؛ آقای ترامپ هم آن را وتو نخواهد کرد به این علت فشارها علیه ما بیشتر و بدتر خواهد شد.
 
این استاد دانشگاه گفت: البته خانم کلینتون نیز چنین حالتی داشت؛ او نیز افرادی در درون دولتش انتخاب می کرد که در مذاکرات حضور داشتند، کسانی که با طرف ایرانی رو در بایستی هایی داشت به این علت او قصد داشت از روش پلیس بد و پلیس خوب علیه ایران استفاده کند به نحوی که کنگره پلیس بد می شد و علیه ما اقدام می کرد.
 
ایزدی افزود: این همان کاری است که آقای کری پای میز مذاکرات می کرد و هر زمان که نمی خواست امتیازی بدهد می گفت اگر امتیاز بدهم کنگره با او برخورد می کند به این علت خانم کلینتون می خواست در این چارچوب پیش برود و فشارها را علیه ایران تشدید کند.
 
وی گفت: ظرفیت های برجام مانند ظرفیت های نظارتی و موضوع اقلام دوگانه موضوعاتی بود که کلینتون قصد داشت از آن علیه ایران استفاده کند به هر حال هر دو دشمن ما بودند و هستند اما خانم کلینتون دشمنی قوی تر بود در حالی که آقای ترامپ بر عکس رقیبش ظرفیت های اجماع سازی (جهانی) علیه ایران را ندارد.
 
 
 

 

 
 
 
00:0002:32
 
 
 
 
 دونالد ترامپ؛ چهره بدون رتوش آمریکا 
 
کارشناس مسائل سیاسی گفت: آقای دونالد ترامپ نشان دهنده یک چهره بدون بزک و بدون رتوش ایالات متحده آمریکاست که با مهاجران و مسلمانان مخالفت دارد و با بدترین کلمات با خانم ها صحبت می کند.
 
حسن عابدینی درباره  تحلیل آراء مردم آمریکا به دونالد ترامپ افزود: آقای ترامپ دو سیاست اصلی را در حوزه خارجی و داخلی پیگیری می کرد که به نظر می رسد توانست بخشی از رأی مردم را به خودش جلب کند.
 
وی تصریح کرد: ترامپ در حوزه خارجی صراحتاً اعلام می کرد که جنگ های افغانستان و عراق - کاری که 6 تریلیون دلار برای مردم آمریکا هزینه داشت - کار غلطی بوده و باید کسانی که این هزینه را بر مالیات دهندگان آمریکا تحمیل کرده اند تاوان آن را بپردازند.
 
عابدینی ادامه داد: نکته دوم آنکه ترامپ از ابتدا تاکنون بارها و بارها تکرار کرد که دموکرات ها و شخص خانم هیلاری کلینتون داعش را ایجاد کردند بنابراین اگر من روی کار بیایم حتماً این دو سیاست را تغییر می دهم.
 
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: بسیاری از مردم آمریکا با این دو سیاست ترامپ موافق بودند که هم داعش اقدام غلطی بوده  و هم جنگ های افغانستان و عراق 6 هزار میلیارد دلار بر مالیات دهندگان آمریکا ، تحمیل کرده است.
 
عابدینی ادامه داد: آقای ترامپ در حوزه داخلی نیز سیاستی را پیگیری می کرد و معتقد بود که نظام سیاسی ایالات متحده آمریکا فاسد است و این پولدارها هستند که زمینه را برای رفتن به کاخ سفید  فراهم می کنند. 
 
وی افزود: شعار اصلی که  بسیاری از اوقات در مناظره ها و حتی در کمپین های تبلیغاتی ترامپ شنیده می شد این بود که به واشنگتن برویم و سیفون را بکشیم یعنی به بدترین حالت سیاست دموکرات ها را زیر سوال می برد.
 
عابدینی اظهار داشت: موضوع دیگری که ترامپ در حوزه داخلی مطرح می کرد اینکه آمریکا در شرایطی قرار دارد که فقر در آن بیداد می کند و 70 میلیون از آنها بیمه ندارند.
 
وی افزود: ترامپ دولت کوچک را پیگیری می کرد و اینکه دولت باید هزینه های خودش را کاهش دهد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: به نظر می رسد این دو شعار در حوزه داخلی و خارجی سبب شد تا بخشی از مردم آمریکا به دونالد ترامپ رأی بدهند.
 
عابدینی در ادامه تاکید کرد: فارغ از این مسائل ، خود آقای ترامپ نشان دهنده یک چهره بدون بزک و بدون رتوش ایالات متحده آمریکاست ، کسی که با مهاجران و مسلمانان مخالفت دارد و با خانم ها با بدترین کلمات صحبت می کند و آن چیزی که امروز اتفاق افتاد این است که چهره واقعی ایالات متحده آمریکا روشن شد.
 
وی ادامه داد: در هر حال ترامپ در سیاست داخلی و خارجی توانست بخش اعظمی از رأی مردم را بدست بیاورد گرچه این الکترال ها هستند که سرانجام رئیس جمهور آمریکا را انتخاب می کنند و مردم به طور مستقیم به رئیس جمهور رأی نمی دهند بلکه آنها به برخی افراد رأی می دهند و آنها در چارچوب الکترال به رئیس جمهور رأی می دهند و او را انتخاب می کنند.
 
شوک نوامبر در تاریخ سیاسی آمریکا
 
کارشناس مسائل آمریکا گفت : انتخاب ترامپ باعث شد که امروز را به عنوان شوک نوامبر در تاریخ سیاسی آمریکا و تاریخ انتخاباتی این کشور بنامیم.
 
ابراهیم متقی با اشاره به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: تمام نظرسنجی هایی که از سوی سی ان ان و مجموعه های نظرسنجی آمریکا و همچنین میزان مورد نیاز آراء الکترال و همچنین حمایت های اجتماعی در خصوص این انتخابات صورت گرفته بود تا 5 روز گذشته نشان از پیروزی هیلاری کلینتون داشت.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه مراکز نظرسنجی در آمریکا دسترسی چندانی به لایه های پایین جامعه نداشتند و به مسائل اقتصادی ، ساختار بروکراسی و نخبگان آمریکایی بی تفاوت بودند ، گفت: همین امر باعث شد که امروز را به عنوان شوک نوامبر در تاریخ سیاسی آمریکا و تاریخ انتخاباتی این کشور بنامیم.
 
متقی همچنین با اشاره به شخصیت رئیس جمهور انتخاب شده آمریکا افزود: امروز کسی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد که کار اولیه وی کازینوداری بود و بعد وارد برج سازی شد و موفقیت های اقتصادی مطلوبی به دست آورد و هیچ سابقه سیاسی در جامعه آمریکا ندارد.
 
این کارشناس مسائل آمریکا همچنین با اشاره به این که معمولاً تمامی روسای جمهوری آمریکا یا فرماندهان نظامی یا سناتورها و یا روسای مجالس نمایندگان و یا معاون رئیس جمهور بودند ، افزود: هیچ یک از این نشانه ها در دونالد ترامپ دیده نمی شود.
 
وی گفت: فردی وارد کاخ سفید شد که با ساختار بروکراتیک آمریکا پیوند چندانی ندارد و همچنین الگوهای رفتاری زمامداران را در قالب هیجانی ، مورد انتقاد شدید قرار داده است.
 
 
مردها بیشتر به ترامپ رای دادند
 
یک استاد دانشگاه گفت: نژاد، جنسیت، سن و سواد از عوامل مهمی بود که براساس آن می توان گفت چه کسانی در آمریکا به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای داده اند.
 
ناصر هادیان درباره تغییر نتیجه نظرسنجی های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: همانطور که قبلا گفتم بعضی از مردم آمریکا خجالت می کشیدند بگویند به دونالد ترامپ رای می دهیم و این نکته باعث اختلاف نظرسنجی ها و نتیجه انتخابات است.
 
وی افزود: خانم هیلاری کلینتون در مجموع توانست آراء زنان  و 92 درصد آراء سیاه پوستان را جلب کند اما کافی نبود.
 
هادیان اظهار داشت: عمده گروهی که به ترامپ رای دادند مردان سفید پوست و سپس سفیدپوستان بودند.
 
وی ادامه داد: نژاد، جنسیت، سن و سواد عواملی مهمی بود که براساس آن می توان گفت چه کسانی در آمریکا به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای داده اند.
 
این استاد دانشگاه اظهار داشت:  جوانان بیشتر به هیلاری کلینتون و افراد بالای 45 سال به دونالد ترامپ رای دادند.
 
وی افزود: حدود 78 درصدلاتین آمریکن ها و 92 درصد سیاه پوستان به هیلاری کلینتون رای دادند.
 
هادیان گفت: حدود 60 درصد سفیدها و بیشتر مردها به ترامپ رای دادند.
 
پیروزی ترامپ نشانه دستکاری آمار خبرگزاری ها و سایت ها بود
 
کارشناس امور بین الملل گفت:‌ پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داد که آمار و ارقامی که خبرگزاری ها و سایت ها پخش می کردند دستکاری می شده است.
 
علی بیگدلی افزود: خبرگزاری ها و سایت ها آمار و ارقامی به زیان ترامپ پخش می کردند و این مردم دنیا را به اشتباه انداخت .
 
وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت:‌ نتایج این انتخابات نشان داد که آمار و ارقامی که پیش از این ارائه می شد با دقت انجام نشده و بیشتر به سود خانم کلینتون بود.
 
کارشناس امور بین الملل افزود:‌ آقای ترامپ توانست آن جمعیتی را که در سایه بودند به ویژه جوانان را به سمت خود جذب کند.
 
آقای بیگدلی گفت:‌ پس از انصراف آقای سندرز وی خیلی تلاش کرد که آرایش را به صندوق خانم کلینتون بیندازد ولی همان روز که اعلام کرد انصراف می دهد بسیاری از جوانان سالن را ترک کردند و این نشان داد که جوان ها خیلی ارتباط مطلوبی با خانم کلینتون ندارند.
 
وی با اشاره به اتهامات فسادی که از دو طرف علیه یکدیگر در تبلیغات انتخاباتی مطرح می شد افزود: این اتهامات به خانم کلینتون که در راس قدرت بود و سابقه سیاسی داشت بیشتر می چسبید تا ترامپ که سابقه سیاسی و اداری نداشت.
 
کارشناس مسائل امور بین الملل گفت:‌ در حالی که خانم کلینتون کمک هایی از طرف عربستان و لابی های صهیونیست ها دریافت می کرد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی از صندوق خودش هزینه می کرد.
 
آقای بیگدلی با اشاره به اقدام کلینتون در همراه کردن آوازخوانها برای جذب جوان ها افزود:‌ ترامپ این سبک سری ها را نداشت و بارها گفت من متکی به خودم هستم.
 
وی افزود: در حالی که در مراسم تدفین شیمون پرز ، بیل کلینتون به تل اویو سفر کرد از طرف ترامپ هیچ کس به این مراسم نرفت.
 
کارشناس مسائل امور بین الملل گفت:‌ جامعه آمریکا جامعه سیالی است که نمی توان خیلی از رویدادها را پیش بینی کرد بنابراین انتخاب آقای ترامپ دنیا را دچار اشتباه و غافلگیر کرد.
 
وی افزود: روش های پیچیده ای که ترامپ  برای پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش گرفت در تاریخ انتخابات این کشور بی سابقه است.
 
آقای بیگدلی درباره پیش بینی ترکیب کابینه ترامپ و اینکه در سیاست های داخلی و خارجی به کدام سمت خواهد رفت گفت: ‌ترامپ آنقدر پیچیده عمل کرده  که هر نظری ممکن است از واقعیت خیلی دور باشد و الان زود است قضاوت کنیم که ترامپ در آینده چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.
با آمدن ترامپ تغییری در سیاست های اصلی امریکا رخ نمی دهد
 
یک استاد دانشگاه گفت : حاکمیت در امریکا ساختاری است و آمدن یک فرد شاید رونمایی آن را براق کند ولی تغییری در سیاست ها ایجاد نمی شود.
 
ساسان شاه ویسی با اشاره به تغییر نکردن سیاست های اصلی آمریکا در حوزه بین الملل خاطر نشان کرد: ‌شاید گفتگو ها تفاوت پیدا کند اما رابطه ساختاری آمریکا با جمهوری اسلامی ایران و شرکای اصلی این کشور همچون رژیم صهیونیستی یا عربستان تغییر خاصی نخواهد کرد.
 
این کارشناس سیاسی درباره به قدرت رسیدن دولاند ترامپ گفت :‌ عملکرد 8 ساله دموکرات ها و توجه نکردن به خواست مردم، فساد سیاسی ، فساد اقتصادی ،‌نبود رابطه منطقی بین حاکمیت و مردم می تواند قطعا از دلایلی باشد که ترامپ را به قدرت رساند.
 
شاه ویسی درباره مشکلات پیش روی آمریکا پس از به قدرت رسیدن ترامپ خاطر نشان کرد:  ترامپ قطعا در اجماع سازی در روابط بین الملل مشکلاتی خواهد داشت کشوری که پیش از این توانسته بود اجماعی علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود آورد.
 
وی تصریح کرد: ترامپ حتی در داخل جمهوریخواهان و در میان سران آنها حامی نداشت و از او حمایت نشد و در داخل کمپین وی نیز او را بازنده انتخابات می دانستند بنابراین او باید خیلی تلاش کند این خلاء‌ را پر کند.
 
این کارشناس در باره به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا و تلاش های دست راستی ها و ملی گرایان در اروپا گفت:‌ کشورهای اروپایی همچون فرانسه ،‌ ایتالیا و اتحادیه اروپا اصولا علیه راست ها عمل می کنند راست هایی که در اروپا امروزه در جهت واگرایی گام بر می دارند .
 
شاه ویسی خاطر نشان کرد: فکر می کنم نخستین رهبر قدرتمندی که به ترامپ تبریک بگوید پوتین باشد با وجود تمام سمپاشی هایی که جناح دمکرات در این مورد مطرح کرد.
 
 

 

 
 
 
00:0002:06
 
دانلود
 
غرقی: نگاه ترامپ ؛ نگاه سوم در آمریکاست
 
خبرنگار ارشد صدا و سیما در امور بین الملل  گفت: در حقیقت نگاه ترامپ ، نگاه سوم در آمریکاست که اکثریت مردم امریکا از آن حمایت کردند و به نظر می رسد جنبش 99 درصدی وال استریت هم از ترامپ حمایت کرده است جنبشی که دولت اوباما آن را سرکوب کرد.
 
آقای مرتضی غرقی افزود: انتخاب ترامپ نتیجه سیاستهای دو حزب طی دهه های گذشته بوده و مردم آمریکا خواستار تغییر در ساختار و عملکرد دولتمردان آمریکا بودند، از این رو در گذشته اوباما با شعار تغییر برای مردم رای گرفت اما عملاً اقدام جدی انجام نداد و اکنون مردم آمریکا با هدف ایجاد تغییرات جدی در نگاه حکومت امریکا ترامپ را انتخاب کردند.
 
وی اضافه کرد : در حقیقت نگاه ترامپ یک نگاه سوم در آمریکاست که اکثریت مردم امریکا از آن حمایت کردند و به نظر می رسد جنبش 99 درصدی وال استریت هم از ترامپ حمایت کرده است جنبشی که توسط دولت اوباما سرکوب شد.
 
غرقی گفت: اینکه آیا در روابط ایران با آمریکا تغییری حاصل خواهد شد یا نه، باید بگویم ترامپ در برخی مسائل منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران دیدگاه های مشترکی دارد، مثلاً در مورد رفتار عربستان، داعش ، جنگ های ویرانگر امریکا در عراق و افغانستان و دوستی مشترک به نام روسیه و به نظر می رسد روابط ایران و امریکا بدتر از وضع موجود نخواهد شد بلکه رو به بهتر شدن خواهد رفت.
 
وی در مورد برجام نیز افزود: با انتخاب ترامپ که شعار داده بود برجام را پاره خواهد کرد؛ بعید است این اتفاق بیفتد چون منافع آمریکا هم در خطر قرار خواهد گرفت در عین حال پاره کردن برجام موجب تقویت روابط ایران و اروپا خواهد شد و آمریکا منزوی می شود.
 
غرقی گفت : انتخاب ترامپ درسی برای رسانه های آمریکا هم بود. رسانه های امریکا که وابسته به دو حزب جمهوری خواه و دموکرات هستند در ابتدا تلاش کردند با نظرسنجی ها و نظر سازی و مهندسی،  انتخاب کلینتون را به مردم امریکا تحمیل کنند اما ترامپ و همه مردم آمریکا متوجه شدند و با این سیاست رسانه ای حکومتی مقابله کردند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی  اظهار داشت: رشد فناوری این بار به کمک مردم امریکا آمد و مردم توانستند اطلاعات مربوط به عملکرد دولت امریکا در خارج از مرزهای این کشور را از رسانه های دیگر کسب کنند و با انتخاب دیگری بجز نگاه حزبی به وضع موجود خاتمه دهند. 
 
غرقی گفت: انتخاب ترامپ شکست رسانه های امریکا بود که تلاش می کردند کلینتون را به مردم امریکا تحمیل کنند.
نظرات
CAPTCHA