روز شمار
اوقات شرعی
جذب سرمایه گذاری خارجی در یک حوزه خاص بر خلاف اقتصاد مقاومتی است!
azadi

۹۵/۵/۳۰

تراز: ساسان شاه ویسی گفت: جذب سرمایه باید بر اساس هدف گذاری ها و سیاست گذاری های کلان جامعه تعیین شود و رفتار خودش را با سایر حوزه های ساختاری کشور اعم از فرهنگی سیاسی و امنیتی و اقتصادی پیدا کند.

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تراز ،ساسان شاه ویسی اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره ساز و کارهای جذب سرمایه خارجی در اقتصادهای دنیا به خبرنگار تراز گفت: این موضوع با توجه به ظرفیت ها و سازو کارهای هر اقتصادی متفاوت است. برای مثال نگاه به جذب منابع خارجی در اقتصادی مانند اقتصاد انگلستان با اقتصادی مانند اقتصاد ترکیه یا نیجریه تفاوت هایی دارد.
وی در باره دلایل این تفاوت ها افزود: هر اقتصادی با توجه به پتانسیل و تحرکی که در حوزه های مختلف دارد رده بندی می شود. یعنی یک اقتصاد در گردشگری ، دیگری در مواد معدنی و اقتصاد دیگر در نفت و تجارت  دارای تحرک و پتانسیل های نسبی است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: وقتی این اقتصادها را بررسی می کنیم می بینیم کشوری مانند انگلستان اگر  توانایی جذب و تعریف حدود ۳۴۰۰ میلیارد دلار موقعیت اقتصادی  دارد بیش از ۵۰ درصد از این منابع از ورود  و خروج سرمایه حاصل می شود .
وی اظهار داشت: یعنی شهر لندن بیش از ۳۷ درصد از اندازه اقتصاد اروپا را در درون خودش به گردش در می آورد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد هر اقتصادی باید از ظرفیت های خود تعریف مشخصی داشته باشد یعنی بداند اقتصاد پایه آن کشور مبتنی بر پایه خدمات مالی یا مدیریت انرژی و سرمایه گذاری های راهبردی است؟ یا اقتصادی مبتنی بر گردشگری و خدمات مسافرتی است؟
وی در ادامه بیان داشت: بعد از آن ما باید آن حوزه مشخص را تعریف و ساختارهای آن را تقویت کنیم و سپس در پی کسب سرمایه گذاری باشیم. شاه ویسی تصریح کرد: در غیر این صورت ما یک سرمایه گذار سنتی با یک سرمایه گذاری بسیار محدود هستیم که نمی تواند قابلیت و کارآمدی خاصی را تعریف کند  که قدرت مانور این اقتصاد بسیار محدود و شکننده است.
وی با اشاره به برخی از اقتصادها که چند پدیده  را در حوزه های اقتصادی برای جذب سرمایه تعریف می کنند به تراز گفت: تنوع حوزه ای برای جذب منابع خارجی مقاومت اقتصادی هر اقتصاد را نسبت به سرمایه گذاری های مزمن افزایش داده تا آن اقتصاد کمتر دچار شوک های منطقه ای یا فرامنطقه ای شود. 
این کارشناس اقتصادی در خاتمه با اشاره به جذب سرمایه گذاری پویا و موثر اظهار داشت: جذب سرمایه باید بر اساس هدف گذاری ها و سیاست گذاری های کلان جامعه تعیین شود و رفتار خودش را با سایر حوزه های ساختاری کشور اعم از فرهنگی سیاسی و امنیتی و اقتصادی پیدا کند.

نظرات
CAPTCHA