روز شمار
اوقات شرعی
اخبار اقتصادی:دولت هیچ اقدامی برای اقتصاد مقاومتی نکرد
azadi

95/3/4

دولت یازدهم نه برنامه ششم را اجرا کرد و نه بسته خروج از رکود را

تراز: شاه ویسی گفت: دولت یازدهم نه در راستای تحقق برنامه های تکلیفی مانند برنامه پنجم و نه مبتنی بر سیاست های کلی تعیین کننده در مسیر رسیدن به اهداف سند چشم انداز درباره افزایش رتبه علمی کشور در جهان هیچ اقدام خاصی انجام نداده که حتی وزیر علوم دولت یازدهم نیز به این موضوع اذعان داشته است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تراز ، ساسان شاه ویسی اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به وجود فرهنگ مصرفی اشتباه در کشور گفت: متاسفانه امروز برخی از کالاها با اینکه از لحاظ ظاهری با مشابه ایرانی خود هیچ تفاوتی ندارد اما صرفا به خاطر خارجی بودن، در بازار ایران مشتری بیشتری نسبت به کالای مشابه ایرانی دارند.

وی افزود: سوال این است که کشورهایی مانند تایوان یا ویتنام صاحب چه توانایی های دانشی و اقتصادی در 100 سال گذشته بوده اند که حالا کالاهای ساخت این کشورها، باید کیفیت بهتری از مشابه ایرانی خود داشته باشد؟


شاه ویسی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد بعضی از کشورها خودشان اصرار دارند که دارای اقتصاد تک محصولی و خام فروش باقی مانده و هرگز نتوانند از زیرساخت های اقتصادی خودشان استفاده بهتری کنند.  


این اقتصاددان با انتقاد از افزایش قاچاق کالا به کشور گفت: ما نه تنها در شناسایی بازارهای منطقه برای صادرات کالاهای خود موفق نبودیم بلکه امروز چه از طریق واردات قاونی یا قاچاق به یک مصرف کننده بزرگ تبدیل شده ایم.

شاه ویسی اظهار داشت: این توان و کشش در کشور وجود دارد که علاوه بر تولیدات داخلی، کالاهای قاچاق کشف کرده را به کشورهایی مانند عراق، افغانستان و برخی  از همین کشورهای عربی صادر کند.  


این کارشناس اقتصادی افزود: متاسفانه ما در 3 ساله برنامه پنجم، هیچ اقدام مناسبی در قابلیت مند کردن اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی اصل 44 نداشته ایم و در نهایت نیز دیدیم برنامه پنجم توسعه در سال 92 و پایان سال دوم خود،تقریبا به تعطیلی کشیده شد. وی اظهار داشت: این تعطیلی باعث این شد دولت در این سال بسته ای تحت عنوان سیاست های اجرایی خروج از رکود تورمی تنظیم کند که اتفاقا در این بسته نیز هیچ نشانه ای از تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی وجود نداشت. شاه ویسی تصریح کرد: این در حالی است که ما حتی به همین بسته هم وفادار نبوده و آن را نیز اجرایی نکردیم.


این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش رتبه علمی ایران در جهان در طول سال های گذشته بیان داشت: دولت محترم یازدهم نه در راستای تحقق برنامه های تکلیفی مانند برنامه پنجم و نه مبتنی بر سیاست های کلی تعیین کننده در مسیر رسیدن به اهداف سند چشم انداز درباره افزایش رتبه علمی کشور در جهان هیچ اقدام خاصی  انجام نداده که حتی وزیر علوم دولت یازدهم نیز به این موضوع اذعان داشته است.


این استاد دانشگاه در خاتمه با اشاره به اشاره به افزایش سفرهای هیات های تجاری و اقتصادی به ایران تصریح کرد: بنای ما از تشکیل دولت افزایش قدرت نرم کشور و ارتقای جایگاه اقتصاد کشور و رسیدن به اهداف چشم اندازی کشور است که این سفرها تاکنون هیچ کمکی به اهداف ما نداشته اند.

نظرات
CAPTCHA