روز شمار
اوقات شرعی
مناظره ایزدی و خزایی
azadi

94/1/25

 

خبرنامه دانشجویان ایران: ایزدی: آمریکایی‌ها می‌گویند متن توافق را منتشر کردند نه فکت شیت- تحریم‌ها برداشته نشد. خزایی: نشان دادیم اهل گفتگو هستیم- ایران را به عنوان کشور هسته‌ای پذیرفتند.

به گزارش یک بیست، ۱۷ فروردین، چند روز پس از صدور بیانیه لوزان، دکتر فواد ایزادی (دکترای ارتباطات جمعی از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران) به عنوان مخالف و آقای سعید خزایی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) به عنوان موافق در رادیو ایران به گفتگوی کوتاهی درباره مذاکرات لوزان بپردازند. برخی از نکات مطرح شده‌ی دو طرف به این شرح است. فایل صوتی کامل این گفتگو برای دانلود قرار گرفت.

ایزدی

در این مذاکرات سه متن متفاوت منتشر شد. که برخی از آنها مصارف داخلی دارد. آنچه آمریکایی‌ها منتشر فکت شیت (Fact Sheet) نیست بلکه ادعا می‌کنند متن توافق است.

امتیازاتی که ایران حتی در بیانیه مشترک داده است بسیار بیشتر است.

برنامه‌ی هسته‌ای به شدت محدود شده است. فردو، اراک، نطنز، تحقیقات و حتی غنی‌سازی. در متن غنی سازی صنعتی نیامده است حتی برای بعد از ۱۰ سال. تنها قرار است غنی‌سازی در حد آزمایشگاهی و کاریکاتوری داشته باشیم.

طبق همین بیانیه مشترک، در عمل قرار نیست تحریم‌ها برداشته شود. به ویژه قرار نیست همه‌ی تحریم‌ها برداشته شود {مجری اجازه توضیحات بیشتر به آقای ایزدی درباره تحریم‌ها نمی‌دهد و بحث را عوض می‌کند}

اگر ماشینی داشته باشیم که قیمتش ۱۰ میلیون است و بنا به شرایط بخواهی ۷ میلیون بفروشی، خوب این قابل درک است. اما اگر بخواهند ۱۰۰ هزار تومان بخرند، اجحاف به فروشنده است

ما دو تحریم اصلی داریم. تحریم نفتی و بانکی. تحریم نفتی یعنی ما نمی‌توانیم نفت‌مان را بفروشیم. و تحریم بانکی یعنی پول همان مقداری را هم که می‌فروشیم نمی‌توانیم دریافت کنیم. اینها دو تحریم اصلی کنگره آمریکا است.

بر اساس متنی که آقای ظریف خواند نه تحریم نفتی و نه بانکی برداشته نمی‌شود. دوستان در سطح رسانه‌ها و جامعه تبلیغ می‌کنند همه تحریم‌ها قرار است برداشته شود اما در عمل برداشته نخواهد شد. انتظاراتی ایجاد می‌شود که در متن مورد تایید آقای ظریف این مسائل ارائه نمی‌شود.

خزایی

همین که ۳ متن منتشر شده است نشانه اشکال در مذاکرات است. چرا که امکان تفسیر را باز می‌کند. در الجزایر هم همین مشکل را داشتیم. تعریف‌ها و متن ابهام دارد و حقوقی نیست.

آمریکا برای تنش زدایی از هم پیمانان منطقه‌ای خود بیشتر از واقعیت تفسیر می‌کند.

با این بیانیه عملا توافق دو مرحله‌ای شده است. باید تا تیر صبر کنیم.

ایده‌آلیست نباشیم. نمی‌شود که غرب در مذاکره هیچ امتیازی نگیرد. باید دید مذاکره در چه شرایطی بوده است.

از نقاط خوب بیانیه این است که ایران را به عنوان هسته‌ای پذیرفته‌اند. همیشه با ایران Talk می‌کردند الان دارند negotiation می‌کنند. نشان دادیم اهل گفتگو هستیم.

نگرانی‌ها درباره پروتکل الحاقی و بازرسی‌ها از مراکز غیر هسته‌ای درست است.

چرا فقط آمریکا میدان دار مذاکرات شده است؟ ما در حال مذاکره با ۱+۵ هستیم. با دیگران هم فعال‌تر مذاکره کنیم.

اینها هنوز یک بیانیه است و هیچ الزامی ندارد. باید سند نهایی با جزئیات باشد. و بایستی شامل این موضوع باشد که همه تحریم‌ها برداشته شود.

 

صوت:: مناظره ایزدی و خزایی
دانلـــــــــــــود

کلمات کلیدی:
خزایی,ایزدی
نظرات
CAPTCHA