روز شمار
اوقات شرعی
فواد ايزدي در گفت‌وگو با «خبرگزاري دانشجو»:
azadi

۱۳۹۱/۷/۱

راي آوردن رامني براي ايران بهتر است/ هزينه 7000 ميليون دلاري انتخابات / وجود شوراي نگهبان در آمريكا!

 

 

 

 

استاد دانشگاه مطالعات جهان با بيان تشريح مواضع هر دو نامزد انتخابات آمريكا گفت: راي آوردن ميت رامني براي ايران بهتر است براي اينكه ... 

 
فواد ايزدي در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل «خبرگزاري دانشجو»، به تشريح قوانين موجود در ايالت متحده آمريكا در زمينه برگزاري انتخابات رياست جمهوري و همچنين آراء و عقايد نامزدهاي موجود پرداخت.

وي در پاسخ به نحوه راي‌گيري در اين كشور گفت: در ايالت‌هاي مختلف به شكل‌هاي متعددي انتخابات برگزار مي‌شود در برخي ايالت‌هاي راي‌گيري به شكل الكترونيك و در برخي ديگر به شكل دستي و برگه‌اي راي برگزار مي‌شود.

به گفته ايزدي بر اساس قوانين اين كشور رئيس جمهور در راس قوه مجريه قرار دارد. در ايالت متحده علاوه بر دستگاه مجريه، قوه مقننه و قضائيه نيز وجود دارد كه قوه قضائيه از قدرت بالايي برخوردار است.
 
به گفته اين استاد دانشگاه مطالعات جهان، اعضاي اصلي قوه قضائيه شامل 9 تن مي‌شوند كه در صورت وجود تخلف در انتخابات يا اختلافات عميق ميان دو نامزد راي نهايي را در باب انتخابات اعلام خواهند كرد.
ايزدي در اين باره به انتخابات سال 2000 اشاره كرد كه قوه قضائيه از ميان دو كانديد موجود (جرج بوش از حزب جمهوري‌خواه و ال‌گور از حزب دموكرات) بوش را به عنوان كانديد پيروز اعلام كرد.
 
نقش مهم سرمابه در انتخابات ریاست جمهوری

اين كارشناس بين‌الملل در ادامه به تشريح قوانين انتخابات پرداخت و گفت: تفاوت عمده ميان انتخابات در آمريكا و ساير كشورها در زمينه نقش پول و سرمايه‌گذاري اقتصادي است. اصولا كانديدهايي كه از حمايت مالي بيشتر برخوردارند شانس بيشتري براي پيروزي دارند.

وي گفت: نقش برجسته حمايت‌هاي مالي زماني بيشتر مشخص مي‌شود كه شاهد آن هستيم كمه نامزدها از هم‌اكنون براي انتخابات چهار سال آينده در سال 2016 برنامه‌ريزي مي‌كنند تا حمايت مالي مراكز مالي را به دست آورند اين در حالي است كه در كشوري مانند ايران تا چند ماه مانده به انتخابات هنوز نامزد‌هاي آن به طور واضح مشخص نشده‌اند.

ايزدي در ادامه گفت: بنابراين بحث در زمينه انتخابات همواره در جامعه آمريكا مطرح است و كانديدها تلاش مي‌كنند چند سال قبل از زمان برگزاري انتخابات حمايت‌هاي اقتصادي را جذب نمايند. به طور نمونه هزينه انتخابات در سال 2012، 7000 ميليون دلار برآورد مي‌شود امري كه در سال 2008 به 5000 ميليون دلار مي‌رسيد.

اين كارشناس آمريكا در ادامه به تشريح چگونگي رقابت‌هاي درون حزبي در آمريكا پرداخت.
 
 به گفته وي اين انتخابات با رقابت های درون حزبي از ماه ژانويه آغاز مي‌شود كه در چند مقطع در ايالت‌هاي مختلف برگزار مي‌شود و نامزدهاي هر حزب ميزان عيار خود را در درون هم حزبي‌هاي خود مي‌سنجند كه البته در اين رقابت درون گروهي نيز پول نقش كليدي ايفا مي‌كند به طور نمونه جمهوري‌خواهان ابتدا 15 نفر بودند كه طي چند ماه همگي به غير از رامني كنار كشيدند كه برخي از آنها به دلايل عدم توان رقابت در حوزه اقتصادي با ساير نامزدها از ادامه رقابت انصراف دادند.

به گفته ايزدي به نوعي پول در آمريكا نقش شوراي نگهبان در انتخابات ايران را بازي و به غربال‌ كانديداها مي‌پردازد و پول است كه صلاحيت نامزدها را تشخيص مي‌دهد.

به گفته اين كارشناس آمريكا، دليل ديگر انتخاب ميت رامني به عنوان نامزد جمهوري‌خواهان حمايت‌هاي گسترده جناح اصلي جمهوري‌خواهان از وي بوده است وي ميزان مشاركت مردمي در انتخابات درون حزبي را بسيار پايين دانست و گفت:‌در اين رقابت‌ها 5 تا 6 درصد مردم شركت مي‌كنند.
 
نقش برجسته صهیونیست ها در انتخابات

استاد دانشگاه مطالعات جهان در ادامه به بررسي نقش لابي‌هاي يهويدي در اين انتخابات پرداخت و گفت: اصولا لابي اسرائيل در آمريكا در قبال مسائل خاورميانه از كنترل بالايي برخوردار است و تامين منافع اسرائيل در راس اولويت‌هاي اين لابي قرار دارد.

به گفته ايزدي، مقامات اجرايي و كنگره تلاش دارند از بيان مواضع صريح در قبال اسرائيل پرهيز نمايند زيرا هرگونه انتقاد از اسرائيل يا ارائه راهكارهاي كه با نظرات اكثربت صهيونيست‌ها در تضاد باشد موجب كاهش حمايت يهودي‌ها از آنها خواهد شد.

وي ارائه نظر در باب ارتباط با اسرائيل چگونگي برخورد با فعاليت‌هاي ايران از صهيونيست‌ها در اين انتخابات را از سوي نامزدها امري تازه خواند و دليل موضع گيري هر دو نامزد را در اين ارتباط به دليل شكاف در لابي صهيونيست‌ها دانست كه برخي خواهان اقدامات شديد و برخي خواهان مذاكره هستند از اين رو شاهديم ميت رامني تلاش داشته تا با ارائه نظرات خويش حمايت صهيونيست‌هاي افراطي را جذب نمايد و اوباما نيز با ميانه‌روها ارتباط برقرار نمايد.
 
ايزدي در ادامه به بيان نظرات ميت رامني نامزد جمهوري‌خواهان در انتخابات آتي اشاره كرد و گفت: برخي لفاظي‌هاي رامني بيشتر كار تبليغاتي است كه صرفا به جهت كسب آراي جناح‌هاي متمايل به نتانياهو در آمريكا انجام مي‌شود در صورت راي آوردن اين فرد مسلما به شكل واقع‌بينانه‌تري به قضايا مي‌نگرد.

استاد دانشگاه مطالعات جهان در اين زمينه گفت: اكنون شاهديم كه 4 فرد به عنوان نامزدهاي وزارت خارجه براي دولت رامني معرفي شده‌اند كه غير از جوليبرفي كه يك صهيونيست است، 3 نامزد ديگر افراد ميانه‌رو هستند كه بعضا با لابي‌هاي صهيونيستي نيز كنتاك‌هايي داشته‌اند.
 
رای آوردن رامنی برای ایران بهتر از اوباما است

ايزدي در ادامه با تشريح مواضع دو نامزد مدعي شد: از نظر من راي آوردن رامني براي جمهوري اسلامي ايران بهتر است زيرا هر دو جناح از پيامدهاي حمله به ايران و پيامدهاي آن باخبرند از اين رو ميلي به ايجاد جنگ عليه ايران ندارند، از اين رو پيروزي نامزد جمهوري‌خواهان براي ايران بهتر است زيرا دموكرات‌ها در ايجاد يك اجماع جهاني بر عليه ايران جهت تشديد فشارهاي موفق‌تر هستند در حالي كه رامني با سياست‌هاي تك روانه خود موجب شكاف اين اجماع خواهد شد.

ايزدي در اين زمينه گفت: به طور مثال اظهارات چند وقت اخر رامني موجب نارضايتي بسياري از هم پيمانان نزديك ايالات متحده نظير بريتانيا نيز شده است.
 
وي در پايان احتمال هرگونه حمله نظامي بر عليه كشورمان را بسيار ضعيف دانست و گفت: هر دو جناح تبعات هرگونه حمله نظامي به ايران را مي‌دانند در حال حاضر نيز ارتش آمريكا به دليل جنگ‌هاي دهه اخير خسته هست و شاهد آن هستيم كه حتي فرماندهان نظامي نيز تمايل چنداني به بيان نظراتي در باب حمله به ايران ندارند.
 
ايزدي گفت: البته ما نيز بايد همواره همه عوامل را در نظر داشته باشيم و خودرا براي وقوع هر اقدامي آماده نماييم زيرا با وجود احتمال پايين حمله هستند گروه‌هاي افراطي به خصوص در جناح تندرو جمهوري‌خواهان كه خواهان برپايي جنگ جديد هستند.
 
۱۳۹۱/۷/۱
کلمات کلیدی:
فواد ايزدي در گفت‌وگو با «خبرگزاري دانشجو»
نظرات
CAPTCHA