روز شمار
اوقات شرعی
در نشست آینده‌نگاری کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران مطرح شد
azadi

آینده‌پژوهی و کتابداری، دو مکمل

دکتر سعید خزایی، متخصص آینده‌پژوهی در نشست آینده‌نگاری کتابداری و اطلاع‌رسانی گفت: آینده پژوهی با کتابداری مرتبط است به گونه‌ای که به ساخت آینده رشته کتابداری کمک می‌کند و از فنون کتابداری از جمله علم سنجی برای آینده پژوهی استفاده می‌شود.

 

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – به گزارش ستاد خبری سراهای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران، دکتر سعید خزایی، استاد دانشگاه تهران در این نشست که عصر امروز سه شنبه (20اردیبهشت) در کارنامه نشر سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی می‌توانیم برای آن مهیا باشیم. آینده همین امروز است. 
 
وی تصریح کرد: کتابداری باید به عنوان علم در معرفت‌شناسی خود دست‌خوش تحول شود. به عبارت دیگر کتابداران باید با مدیریت دانش آشنا شوند و رویکردهای جدید را درک کنند. 
 
دکتر خزایی افزود: آینده‌پژوهی به کتابداری کمک می‌کند که برای فردای بهتر آماده شود. 
 
وی با بیان اینکه از فنون کتابداری مثل علم‌سنجی، چکیده‌نویسی و نمایه‌‌سازی در آینده‌پژوهی استفاده می‌شود، گفت: اکنون دوره آینده پژوهی در دانشگاه تهران تدریس می‌شود و به زودی دوره تحصیلی این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی و امیرکبیر نیز شروع می‌شود. پارک علم و فناوری و گروه آینده پژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از مراکز فعال در این زمینه اند. 
 
خزایی در عین حال افزود: زیرساخت‌های لازم برای گسترش علم آینده پژوهي در کشور فراهم نیست و منابع و اساتید کافی در دسترس نداریم. 
 
همچنین در این نشست، دکتر حمزه‌علی نورمحمدی، سرگروه آینده‌پژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در سخنانی گفت: آینده‌پژوهی در کتابداری بسیار به کار می‌آید. در دوره‌ای که بحث کتابخانه دیجیتال و مجازی مطرح است باید توجه کنیم آینده را نمی‌توان به طور یقین پیش‌بینی کرد و آینده‌پژوهی فراتر از پیش‌گویی است. 
 
وی افزود: کتابداران فعال در عرصه علم‌سنجی به آینده‌پژوهی کمک می‌کنند. زمانی ضریب تاثیر مقاله‌ها معیار سنجش و امتیاز دهی آنها بود درحالیکه امروز تاثیر یک مقاله یا کتاب بر علم دنیا اهمیت دارد. آینده‌پژوهی به علم‌سنجی کمک می‌کند تا آینده‌ علوم را پیش‌بینی کند. اکنون در دوره گذار از علم هستیم و باید علم فعلی را به فراموشی بسپاریم. 
 
نورمحمدی گفت: کتابداری ماهیت میان‌رشته‌ای دارد و اکنون به سمت مدیریت دانش، ‌علم‌سنجی و فناوری اطلاعات گرایش یافته است. 
 
همچنین در این نشست امیرهوشنگ حیدری، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،‌ در سخنانی گفت: آینده‌پژوهی به عنوان علم مؤلفه‌های خود را از دانش‌های دیگر وام گرفته است. آینده‌پژوهی میان‌رشته‌ای نیست بلکه فرارشته‌ای است. 
 
وی افزود: آینده‌پژوهی افسار تغییرات امروز را به دست می‌گیرد و به فردا می‌برد.باید پلی میان کتابداری و آینده‌پژوهی ایجاد کنیم. 
 90/2/20
نظرات
CAPTCHA